Tejfogyasztás: kell ez nekünk? És a gyereknek?

A tejfogyasztás, különösen a tehéntej szükségessége erősen megosztó téma lett az utóbbi években. Míg évtizedeken át volt a tej maga az élet, erő és egészség, ezt ma már többen, méghozzá szakemberek, erősen megkérdőjelezik. Szükséges, fontos és jó, vagy ártalmas, felesleges, elhagyandó?

A tejjel kapcsolatban a New England Journal of Medicine-ben megjelent bizonyítékokon alapuló tanulmányban tett megállapítások segít(het)nek finomítani az eddig berögzült (akár pozitív, akár negatív) ismereteinket.

A tej fogyasztása melletti legfőbb érv hosszú évek óta az, hogy a sok tej és tejtermék fogyasztása a magas kalciumtartalomnak köszönhetően segít a csontritkulás és csonttörések kivédésében, segít az egészséges fogak felépítésében. A szervezetünk napi kalciumszükséglete körülbelül 1000 – 1200 mg, és két  deci tejben  nagyjából 240 mg kalcium található.

A tejet azért tartják a legjobb kalciumforrásnak, mert a szervezetünk könnyen hasznosítani tudja, de nagy mennyiségben találunk kalciumot a tejen kívül az olajos magvakban, szójababban, levélzöldségekben. Amikor kiadták a napi tejfogyasztásról szóló ajánlást (2-3 pohár), akkor nem vettek mást figyelembe, mint a kalciumigényt és -tartalmat.

/ Ehhez képest egyéb tanulmányok azt állítják, hogy azokban az országokban, ahol a tejfogyasztás magas, szintén magas a csonttörések száma is. Ilyen tanulmány volt az Uppsalai Egyetem kutatóinak 2014-ben megjelent munkája (BMJ), melyekben arra az eredményre jutottak, hogy ha az emberek több tejet fogyasztanak, az erősítés helyett gyengíti a csontokat.


Ehhez 61.433 nő és 45.339 férfi tejfogyasztási szokásait és elszenvedett csonttöréseit figyelték 11 éven keresztül. A meglepő eredmény az lett, hogy minél több tejet ittak az emberek, annál nagyobb volt a valószínűsége, hogy a csontjukat törik. A nők esetében a kockázat magasabbnak bizonyult.

Hogy itt valódi ok-okozati kapcsolatot találunk-e, az kérdéses, mert nem elegendő csak a kalciumot figyelembe venni, hiszen számít a D-vitamin esetleges hiánya, és egy csomó egyéb tényező is. Ennek megfelelően ezt a tanulmányt tudományos bizonyítéknak tekinteni nem lehet. /

A tej ezenkívül gazdag D-vitaminban, jódban, a laktoferrin nevű proteinje fontos szerepet játszik a vas felszívódásában, hatását tekintve antioxidáns és antikarcinogén. A tejfehérjék nagyon jól hasznosulnak, jobban mint a húsok, halak. Ha mértékkel, nem túlzásokba esve fogyasztjuk, akkor hozzájárulhat a csontritkulás megelőzéséhez.

A NEJM-ben megjelent vizsgálati eredmények továbbá arra is engednek következtetni, hogy a sok tej fogyasztása és az elhízás, a tejfogyasztás és a cukorbetegség, szív- és érrendszerei megbetegedések kockázata között nincs kapcsolat. És talán meglepő módon az is mindegy, hogy az elfogyasztott tej zsíros vagy sovány-e.

Nem tudták eddig kizárni a nagyobb mértékű tejfogyasztás és  bizonyos daganatok közötti kapcsolatot, ilyen a prosztatadaganat, méhnyálkahártya- és mellrák. De vannak olyan típusú daganatok is, amelyek kockázata a tejfogyasztás hatására csökkenhet, ilyenek lehetnek feltelezhetően a béldaganatok.

Tejfogyasztás: kell ez nekünk? És a gyereknek?

Kell-e tej a gyereknek?

A tej fogyasztása segít a növekedésben, hozzájárul a nagyobb testmagasság eléréséhez. Ezzel együtt a szakemberek általános véleménye, hogy a tej, mint tápanyagokban gazdag táplálék, a leginkább azokon a területeken fontos és előnyös, ahol az elérhető élelmiszer minősége vagy mennyisége nem megfelelő.

Ehhez az is hozzátartozik, ha a saját gyerekorvosainkat, védőnőinket kérdeznénk, úgy több különböző véleményt kapnánk. Ami biztos: a jelenleg érvényben lévő ajánlások szerint a babáknak 6 hónapos korukig anyatejet kell (próbálni) adni, majd folytatni a szoptatást vagy a tápszer adását 1 éves korig, és az 1 éves kor elérése után lehet áttérni fokozatosan a tehéntejre.

Az anyatejes táplálás több szempontból is kiemelten fontos, így azért is, mert így kialakul a baba bélflórája. A bélflóra fő szerepe pedig a kórokozókkal szembeni védelem. Ha a gyermek bizonyítottan allergiás, tejcukorérzékeny, akkor a vegyes táplálkozásra más szabályok lesznek érvényesek. A tehéntej fogyasztása azt is jelenti, hogy állati idegen fehérje kerül a szervezetbe, és erre az immunrendszer mindenkinél egyedi immunválaszt ad.

Több vizsgálatnál elkövették azt a hibát, hogy egy kalap alá vették az összes tejterméket, holott a fermentált (erjesztett) termékeknek más hatásaik vannak, más a cukortartalmuk, a kalciumtartalmuk. Így a sajtok, joghurtok, kefir fogyasztása a megállapítások szerint biztosan csökkenti a csonttörések gyakoriságát, a bennük található gombák és baktériumok segítik a tejcukor lebontását.

Összefoglalva, ahogy minden másra, úgy a tejre is igaz, hogy nem szabad a ló túloldalára esni, inkább változatosan összeállítani az étrendet, amelyben a tej és a tejtermékek is szerepet kapnak.

Forrás: NEJM



Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!