Nekünk semmi sem jó. Télen a hideggel, nyáron a meleggel van bajunk. Na jó, milyen meleg?! Kánikula, forróság, kibírhatatlan hőség inkább.  Emiatt ismét hőségriadó van érvényben.

Néhány apróság a riadóról, ki, miért és mikor adhatja ki?

Az ÁNTSZ három figyelmeztetési fokozatot rendelhet el. Az első fok a figyelmeztető jelzés, a második fokozat a riasztás, a legmagasabb, harmadfokú jelzés a hőségriadó.

Ennek feltétele, hogy a meteorológiai előrejelzések szerint a napi középhőmérséklet legalább három egymást követő napon elérje a 27 fokot.

Ez a kánikulahelyzet az erről szóló kormányrendelet szerint “rendkívüli időjárási helyzetnek” számít, amely rendkívüli intézkedések elrendelését is indokolja.

Az OMSZ hőség miatt riasztást nem, csak figyelmeztetést ad ki. Utóbbi az egész napra várható napi középhőmérsékleten alapul.


  • Citromsárga, vagyis elsőfokú, ha egy megyében a napi középhőmérséklet meghaladja a 25 fokot.
  • Narancssárga, másodfokú, ha a napi középhőmérséklet tartósan 25 fok felett alakul, esetleg a 27 fokot is meghaladja.
  • A piros, a harmadfokú figyelmeztetés kritériuma, hogy a napi középhőmérséklet tartósan 27 Celsius-fok felett legyen.

Hőség

Tanácsok hőség idejére

    • Hőségriadó, vagy “sima” kánikula idején nagyon kell figyelni a fokozott folyadékbevitelre. Igyunk sokat, hogy fokozottabban izzadjunk, ezzel a testünk hűti önmagát.
    • Ne igyál: kávét, alkoholt, magas koffein és cukortartalmú üdítőket. Az alkohol lassítja a keringést, növeli a só- és vízveszteséget.
    • Ne egyél: zsíros ételeket, mert nehezíti az emésztést, és fokozza a melegérzetet. Ehelyett válassz könnyű ételeket (joghurt, kefir, gyümölcsök, saláta), és pótold a sót.
    • Ne most erőltesd a mozgást, sem sport, sem munka formájában nem tanácsos. Klimatizált irodában ülve szabad dolgozni. 🙂
    • Lehetőleg árnyékba kell húzódni 11 és 15 óra között.
    • Ha úton vagy ebben az időpontban, akkor a katasztrófavédelmi igazgatóságok weboldalán elérhető az olyan légkondicionált helyiségek listája, amelyeket – nyitva tartásuk függvényében – bárki igénybe vehet.
      Fővárosi lista; letölthető országos lista
  • Izzadtan lehetőleg ne menj túlzottan lehűtött szobába, nagyon könnyű megfázni.
  • Ha otthon vagy:
    • sötétíts be, egy keveset segít
    • zuhanyozz napjában többször, a nedves haj is hűsít
    • vizezz be akár több törölközőt, terítsd magadra, vagy ventilátor elé
    • jó szolgálatot tesz egy vízpermetes ventilátor is
    • fagyassz le vizet, és használd “klímaként”, többet is kitehetsz a szobában
    • ha van lehetőséged, moss fel gyakran hideg vízzel
    • készíts sok-sok, akár többféle hűsítő italt

A nagy melegben vannak különösen veszélyeztetett csoportok, ilyenek például a várandósok, kisgyermekek, az idősek, valamint a szív- és érrendszeri betegségben szenvedők.

Ettől függetlenül az egyébként egészségeseknek is éppúgy kell vigyáznia magukra, a hőségnek lehetnek nem várt hatásai. Vészjelzések: fejfájás, rosszullét, szédülés, szapora szívverés, eszméletvesztés.

Néhány hűsítő ital a kánikulában

  • Limonádé nyilván, megbolondíthatod akár pár levendulavirágot
  • Jeges tea, saját ízesítéssel, sok jéggel
  • Dinnyeturmix, mentes ásványvízzel, mézzel, lime-mal, esetleg mentával
  • Uborkádé: vízbe uborkakarikák, citromlé, menta, sok jég
  • Zöld tea zöld almával: almadarabokra cseppents citromlevet, lime levét, önts rá zöld teát, tegyél bele sok jeget, és tehetsz bele almalevet is
  • Különféle egymáshoz illő gyümölcsöket turmixolj le, öntsd fel vízzel, és hűtsd jéggel; pl. sárgadinnye, ananász, narancslé.



Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!