A D-vitamin hiánya, pótlása, fontossága

A D-vitamin nem csak a kisgyerekeknek fontos, hanem nekünk, felnőtteknek is. Ahogy a D-vitamin hiánya a gyerekeknél is következményekkel jár, úgy a felnőttek sem ússzák meg, a tünetei pedig igazán kellemetlenek, akár fájdalmasak is lehetnek.

Ha a szervezetben hiány mutatkozik D-vitaminból, a tünetek egy része már gyakran ősszel észlelhető. A nyáron elraktározott készlet 6 hét alatt elfogy, és télen még egy egészséges ember sem képes elég D-vitaminhoz jutni segítség nélkül.

A javasolt mennyiség, amit a szervezetünkbe kellene juttatni, 2000NE, ez télen viszont sehogy sincs meg, csak a töredékét kapjuk még viszonylag kiegyensúlyozott táplálkozás esetén is. A teltebb és sötétebb bőrű embereknek, valamint az idősebbeknek érdemes rendszeresen szedni a D-vitamint.

A D-vitamin hiánya, pótlása, fontossága

Pótold sürgősen a D-vitamint, ha:

  • levertnek érzed magad, gyakran vagy fáradt és kimerült,
  • a bélműködésed jelentősen eltér a megszokottól,
  • fájnak az ízületeid, csontjaid.

Gyerekeknél a szülők a védőnő és gyermekorvos javaslatai alapján figyelnek a megfelelő vitaminbevitelre. Ha tünetek jelentkeznek, azok már azt jelzik, hogy a gyerek nem egy nap nem kapta meg a szükséges adagot. Ilyen tünetek:

  • sápadt, halovány bőr,
  • ó-láb, görbe végtagok, tyúkmell, deformált homlok,
  • gyakori csonttörés, renyhébb izmok,
  • megkésett mozgásfejlődés, fogzás,
  • gyakori megbetegedések

Szerencsére a szülői odafigyelésnek hála a gyerekek között alacsony a súlyos D-vitamin hiány, a felnőttek viszont nem figyelnek magukra ebből a szempontból, így mi rosszabbul állunk.



A gyakori megbetegedések, mint például a megfázás, influenza megelőzésében fontos szerepe van a D-vitaminnak, segíti az immunrendszert a védekezésben. A D-vitamin hiánnyal küzdők nehezebben állnak ellen a gyulladásoknak, fertőzéseknek is.

Hosszú távon komolyabb betegségek is a következményei lehetnek, pl. a cukorbetegség, asztma, magas vérnyomás, még rosszabb esetben akár daganatos megbetegedés is.

Pótolni jelenleg különféle tabletták és cseppek formájában tudjuk, nyáron a napfény és az egészséges táplálkozás segít. Tudni kell, hogy a multivitaminban található D-vitamin mennyisége nem elég, és a télen megszerezhető élelmiszerekből sem lehet bevinni a szükséges adagot.

(Segítség a cikkhez: Dr. Gombos László háziorvos)



Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!