A jó hír az, hogy még most sem késő, hogy kezdj mozogni valamit. Persze nem lesz könnyű, ha eddig lusta voltál, vagy mondjuk csak így: mozgásszegény életmódot folytattál. De semmi sem lehetetlen. Csak ne hagyd ki az orvosodat a terveidből, kérdezd meg, milyen mozgásformát tanácsol neked.

Természetesen sem fogyókúráról, sem most kezdett intenzív sportról nem lehet szó. De ha nem vagy veszélyeztetett terhes, akkor egy kis testmozgás nagyon jót fog tenni, és nem csak testileg. Sokszor ez fog a mélypontról elmozdítani, amikor a hormonjaid a hangulatoddal is játszanak.

Kezdj mozogni: csak lassan!

Ha a terhességed előtt nem voltál sportos alkat, és most nem a testedre, hanem az életviteledre gondolok, akkor a mozgást ésszel kezdd el. Elég hetente a három alkalom, és alkalmanként 15-20 perc.

Legyen még ennél is kevesebb az első néhány alkalom, ha kimerülsz, felhevülsz. Állj le, ha nem tudsz kényelmesen beszélgetni, hanem a levegőt kapkodod, elmegy a hangod.


Figyelj arra, hogy egyél eleget és megfelelőt, és igyál sok folyadékot. A terhességed miatt naponta 300 kalóriával van többre szükséged, mint egyébként, az összes kalóriaigényed így az alkatodtól, állapotodtól függ. Legyen a kezed ügyében egy üveg ásványvíz, hogy bármikor tudjál kortyolni belőle, ha szükségét érzed.

Torna közben mindig érezd jól magad, kényelmesen, kellemesen, nem rosszul, túlhajtva, erőlködve. Ha kimész a levegőre, akkor a naptól védd a fejedet egy kalappal, kendővel, vegyél kényelmes, laza ruhát.

Válassz kezdésnek egyszerűt és nagyszerűt!

Ha tehát a terhességed előtt nem igazán mozogtál (magyarul: lusta, tunya, fáradt voltál ezer kifogással, pont mint én), és épp most szeretnéd elkezdeni élvezni ezeket az örömöket is, akkor érdemes az alapokkal indítanod. Aztán lehet más mozgásformát is keresni, ha már egy általános szintre eljutottál :). Tudod, a lényeg: kezdj mozogni!

Sétálj! A legegyszerűbb módja a mozgás elkezdésének. Ezt lehet minden nap, könnyű és biztonságos, javítja a keringést, fitten tartja a lábakat. A cipekedés nem tartozik a sétához, tehát a súlyos szatyrokat a bevásárlásból ne most kezdd el gyalog hazacipelni, ha eddig kocsival jártál.

Ha a férjedet rá tudod venni, ebből kialakíthattok egy új szokást, ami később nagyon jól fog jönni, amikor már nehezebben jársz, amikor magad alatt leszel, amikor a szülés megindulására vártok.

Mehetsz úszni is. Az egyik legnagyszerűbb formája a testedzésnek, mert az egész testedet átmozgatja, különösen jó a hátadnak, amit nagyon igénybe fog venni a terhesség. Jó az ízületeknek, mert kevesebb rajtuk a teher a vízben, és ahogy nő a hasad, ez sokat fog számítani.


Amire figyelj: a meleg gyógyvizet mindenképpen kerülni kell. Csak akkor menj úszni, ha a méhszájad zárt, ezt orvos tudja megállapítani.

Ha ő nem javasolja az úszást, akkor hagyd ki. Terhesség alatt a fertőzésektől szoktunk tartani, ezért a legjobb választás egy olyan hely, ahol babaúszás is van. Ott jobban figyelnek a fertőtlenítésre, mint egy sima uszodában.

Kismamatorna, jóga, fitnesz: ezekből igazán sok van manapság, válogatni lehet a helyek, formák, oktatók között, kinek mi a szimpatikus. Ha az egyik nem jön be, az nem azt jelenti, hogy egy másikkal nem lesz szerencséd.

Bármelyik mellett döntesz is, segít megőrizni az erőnlétedet, a feszességet, rugalmasságot. Ad egy állóképességet a szülés idejére, és nem mellesleg egy csomó kismamával kapcsolatba kerülsz közben.

Amit ne vagy óvatosan csinálj

Mindenképpen kerüld el a magas kockázatú sportokat, és a várhatóan eséssel járó tevékenységeket. Ilyen a lovaglás, amit ne terhesen kezdj el űzni.

Ha egyébként szoktál biciklizni, akkor óvatosan most is lehet, de ne terepen gyakorold. Megváltozik az egyensúlyod, és könnyebben esel olyan helyzetben is, amikor egyébkén simán haladnál. Ha eddig rendszeresen jártál futni, akkor kocoghatsz is, de ezt sem most kell elkezdened.

Kerüld a hirtelen helyzetváltoztatásokat, mozdulatokat, mert hatással lehet a vérnyomásodra, könnyen megszédülhetsz, és elvesztheted az egyensúlyodat. Ne válassz olyasmit, amivel sokáig kell egy helyben álldogálni, nem tesz jót a vér áramlásának.

Kezdj mozogni

Figyelmeztető jelek

Ha az alábbiakat tapasztalod, hagyd abba a tornát, és hívd fel az orvosodat:

  • fájdalmat érzel, különösen a hátadban, medencédben
  • iszonyú és indokolatlan fáradtság
  • szédülés, ájulásérzés, ájulás
  • légszomj
  • hüvelyi vérzés
  • nehezen jársz
  • méhösszehúzódások
  • szivárgás, ami lehet magzatvíz
  • pihenés után is szapora szívverés
  • csökkent magzati mozgás: ehhez tudnod kell, hogy egyébként miket produkál a babád, hogy legyen mihez viszonyítani. Mielőtt pedig megijednél, hogy picivel lustábbnak tűnik, tudd, hogy torna közben a babák gyakran vannak nyugton.


Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!