Vegán és terhes – nyugi, minden rendben lesz

A vegán és terhes kifejezés együtt még mindig indulatokat kelt. Az általános vélekedés szerint egy vegán kismama babája biztosan nem lesz egészséges, és ez a kismama felelőtlen, rossz anya lesz belőle, egyáltalán minek neki gyerek.

Pedig a tények azt mutatják, hogy felelősségteljes édesanya lehet abból is, aki nem fogyaszt húst, és felelőtlen lehet abból is, aki húst hússal eszik. Nem ez fog dönteni. A lényeg mindkét esetben ugyanaz: oda kell figyelni a táplálkozásra, a megfelelő mennyiségű és minőségű vitamin-, ásványi anyag- és rostbevitelre.

Az amerikai JAND (Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics) egy táplálkozástudományi szaklap, és az abban publikáló kutatók arra az eredményre jutottak, hogy a vegánság egészséges, ha a táplálkozás amúgy kiegyensúlyozott, sikerül stresszmentesen élni, és a rendszeres testmozgás a mindennapok része. Megállapították, hogy akik ezt az étrendet követik, egészségesebben élnek, aktívabbak, és jellemzően kevesebb sót, cukrot és szénhidrátot fogyasztanak, mint a húsevők.

A tanulmányuk szerint egészséges a teljes mértékben növényi alapú táplálkozás, amely a szervezet kiegyensúlyozott működéséhez minden szükséges tápanyagot biztosít. Ha az étrend kellőképpen változatos, sikerül kerülni az egyoldalúságot, akkor a vegán étrend a gyerekeknek sem káros. Amire kiemelten figyelni kell, hogy elegendő mennyiségű B12, D-vitamin, kalcium, vas és cink jusson a szervezetbe.

Vegán és terhes - nyugi, minden rendben lesz

A sarkalatos pont egy vegán terhességben: a B12

A B12-vitaminról dióhéjban: a vörös vértestek és genetikai anyagok képzésében fontos szerepet játszik, de csak állati eredetű ételekben található meg. Egy vegán kismamának tehát B12-vitamint kell pluszban a szervezetébe juttatnia, valamilyen táplálékkiegészítő formájában.


Kiegészítés nélkül nagy az esély egy B12-vitaminhiányra, és fennáll a veszély, hogy a gyermek idegrendszeri károsodást szenved, mondta Prof. Dr. Stefan Eber, az M1 Magánklinika gyermekorvosa Düsseldorfban. A vegán étrendet követő nőknek, aki babára vágynak, gondolniuk kell a vitaminpótlásra még a teherbeesés előtt, és végig a terhesség folyamán.

Jelezte, hogy a B12 leginkább állati élelmiszerekben, húsban és tejtermékekben található meg. A növényi eredetű táplálékokban csak nyomokban lelhető fel, ezért a vegánok és vegetáriusok fokozottan ki vannak téve a hiányállapot kialakulásának.

Eber szerint a szigorú vegánok átlagosan napi 0,4 μg B12-vitamint fogyasztanak, ami az ajánlott napi bevétel egy tizedét teszi csak ki. A DGE (a Német Táplálkozástudományi Társaság) nemrégiben módosította az ajánlásait, és megemelte az ajánlott értékeket. Így a 13 éven felülieknek és a felnőtteknek napi 4 µg, a várandósoknak 4,5 µg, szoptatós anyukáknak pedig 5,5 µg az általuk javasolt mennyiség.

A legtöbb vegán tisztában van azzal, hogy ezeket a mennyiségeket csak kiegészítéssel lehet elérni, ha nincs kiegészítés, hiány léphet fel, mondta az orvos. Hosszú távon észlelhető a vérkép változásából, gyakran vérszegénységgel, fáradtsággal jár. Ha sokáig nem fedezik fel a hiányt, idegrendszeri következményként funikuláris mielózis léphet fel, amiről elég annyit tudni, hogy a gerincvelő lassú lefolyású betegsége.

Ha egy kismamánál B12-vitaminhiány alakul ki, akkor az befolyásolhatja a születendő gyermek egészségét is, ugyanis növeli az idegcső rendellenességeinek, a spontán vetélésnek és a koraszülésnek a kockázatát. Azok a gyerekek, akik az anyaméhben vitaminhiánynak voltak kitéve, születésük után neurológiai tüneteket mutathatnak, mint az apátia, ingerlékenység, táplálási nehezítettség.

A vegán anyukák csecsemőinél gyakran az agyműködés enyhe, ritka esetekben súlyosabb károsodását tapasztaljuk, tájékoztatott a gyerekorvos. Még a születés után adott nagy mennyiségű vitaminnal sem mindig sikerült a károsodást teljes mértékben kiküszöbölni, egyes esetekben pedig a kicsi élethosszig tartó értelmi fogyatékossággal szembesül.

A kockázatok elkerülhetőek

Éppen azért, hogy ezeket a lehetséges kockázatokat elkerüljék, a vegán életmódot folytató nőknek már a terhesség tervezésekor konzultálniuk kellene a nőgyógyászukkal, és meg kellene határoztatniuk a B12 értéküket. A terhesség alatt is végig figyelemmel kell kísérni a vitaminszint alakulását. Mivel a vitaminkiegészítés is elsősorban a babához jut, az ő igényeit elégíti ki, a kismama a pótlás ellenére is hiányt szenvedhet.

Bizonyított hiány esetén enyhe esetben elegendő napi 1mg B12-vitamin pótlása, súlyosabb esetekben heti négy alkalommal ajánlott 1mg-ot intramuszkulárisan beadni. Az izmokba adott injekcióval gyorsabban feltölthető a vitaminraktár, mint szájon át történő beadással, magyarázta a gyerekorvos. Ezt követően négy héten át naponta 1mg-ot javasolt szájon át szedni.

Szülés után nem csak az anyukát, hanem a babát is meg kell vizsgálni, és szükség esetén vitaminpótlást kell neki adni. A vitaminpótlást a szoptatás alatt is javasolt folytatni. Nem elég csak a B12-re figyelni, fontos még a jód, a fehérjék, dokozahexaénsav (DHA) bevitelét is szem előtt tartani.

A DGE nem javasolja a vegán étkezést terhesség, szoptatás alatt és gyermekkorban. Az akadémia (Academy of Nutrition and Dietetics) hivatalos véleménye viszont 2021 decemberéig lesz érvényben.

Forrás: JANDonline, PZ


Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!