A kiindulási alapunk az, hogy egészséges vagy, normál (az nem elég, annál jobb) anyagi helyzetben, és szeretnél megfelelően táplálkozni a terhességed alatt mindenféle bonyolítás nélkül. Így hát nézzük az alapokat, amelyekből kiindulva meg tudod határozni, milyen étrendre is van szükséged, lehetőséged, kombinálva azzal, hogy mit szeretnél.

Vásárláskor legyen szempont az ára mellett az is, hogy friss legyen és jó minőségű a termék. Ha eddig nem tetted volna, mostantól figyelned kell arra is, hogy nem elég naponta egyszer-kétszer jól teletömnöd magad. A minimum a három normális étkezés, de iktass közéjük még két kisebbet is. Igyekezz a napi adagot nagyjából egyenletesen elosztani. Ha esetleg azért szeretnél valamit kizárni az étrendedből, nehogy a baba később allergiás legyen, akkor ezt verd ki a fejedből.

Kicsivel többet kell enned

De nem sokkal. A terhességed első trimeszterében nagyjából 150, később 300 kalóriával javasolt többet enni naponta. Ez az átlag. Ehhez számold hozzá, hogy dolgozol, mozogsz, fekvésre ítéltek, mert ezek tükrében elegendő lehet kevesebb plusz kalória is.

Mit nem szabad egyáltalán

Nincs alapvetően és teljesen tiltólistás étel (vegyük ki a képből az alkoholt és társait, ami nem is étel). Bármit ehetsz, esetleg kicsit vagy nagyon mértékkel, odafigyelve, hogy mikor mivel és milyen gyakorisággal. Ha a cukorterhelésnél kiderül, hogy figyelned kell és diétát tartanod, akkor sem lesz túl sok minden, amiről le kell mondanod, általában elég másra, ártalmatlanabbra cserélni, változtatni a mennyiségen vagy az elfogyasztás időpontján.

Változatosság

Változatosan állítsd össze az étrendet, sokféle nyersanyagból, tartalmazzon minden élelmiszercsoportból valamennyit minden nap. A baba fejlődéséhez minden tápanyagra szükség van, ezért jusson a szervezeted elegendő fehérjéhez, szénhidráthoz, zsírhoz, vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz is. Ez még akkor is igaz, ha cukros vagy, gondolok itt a szénhidrátra. Ebben az esetben dietetikus határozza meg, hogy egy nap mennyi szénhidrátot fogyaszthatsz, milyen megoszlásban, és az miből származzon.


Tejtermékek

Csupa finomság és közben fontos anyagok a szervezetnek. Nem szabad kihagyni, valamilyen formában szerepeltesd minden nap. Nem kell túl sok belőle, egyes vélemények szerint (saját nőgyógyászom is közéjük tartozik) a túl sok kalciumbeviteltől hamarabb öregszik a méhlepény. Ha te is a sok tejet kedvelők közé tartozol, kérdezd meg az orvosodat, ő milyen maximális mennyiséget javasol.

Húsfélék, tojás, halak

A túl fűszeres és zsíros húst nem javasolják, mert egy csomó kellemetlenséget képes okozni. De ez nem jelenti azt, hogy néha nem csipegethetsz te is belőle. Persze könnyebb dolga lesz a gyomrodnak, ha inkább alacsony zsírtartalmú húsfélét választasz. Egyél halat és tojást minden héten. A májjal kicsit bánj óvatosabban, abból elég lesz havonta három alkalom.

Zöldségek és gyümölcsök

Sokat, sokfélét, minden nap! A legjobb a frissen kapható zöldség és gyümölcs, de végszükség esetén jó a lefagyasztott-eltett is. Tele vannak különféle vitaminokkal, ásványi anyaggal, magas rosttartalmúak, ezt jó kihasználni, segít megelőzni a székrekedést. Ha nem aszalt gyümölcsöt választasz, akkor a víztartalmuk sem elhanyagolható.

Terhességi cukrosoknak némelyik gyümölcsből nagyon keveset és ritkán szabad enni (pl. dinnye). Gyakran mondják, hogy annyira keveset, hogy akinek nincs szinte semmi önuralma, jobban jár, ha mellőzi. De neked van önuralmad, és beéred a kevéssel is! 🙂

Gabonák

Szintén fontos a rostok miatt az amúgy is ajánlott teljes értékű gabonából készült étel. Ez lehet teljes kiőrlésű magvas, korpás, barnakenyér és egyéb péksüti, gabonapelyhek, müzlik. Ha nem szereted, nem kötelező ilyesmit enni, de csak addig, amíg el nem jutsz a terheléses cukorvizsgálatig. Ha ott “megbuksz”, akkor kénytelen leszel megbarátkozni velük. Ha sehogy sem megy, akkor marad a tejbe, joghurtba keverhető zabpehely és hasonlók. Ha teszel bele gyümölcsöt is, akkor egész elviselhető lesz.

Édességek

Ezt gyakran tiltják, de semmi értelme. Ha szereted, akkor nagyon nehezen mondasz le róla, és csak rosszul fogod magad érezni. Ha meg hirtelen nem tudsz tovább ellenállni, egyszerre eszel sokat, az sem jó. Maradj a lehet, de csak keveset elvnél. Ha tudsz olyan édességet választani, ami gyümölcsös, az nagyon jó. A csokid kívánnád? Ne tagadd meg magadtól, csak szabj határt a vágyaidnak. Segít, ha evés utánra időzíted, és tudatosítod magadban, hogy ma már kaptál finomságot. Az is beválhat, ha jutalmul adod magadnak.

Sózás

Összességében jó ötlet némileg csökkenteni a sóbevitelt, de teljesen megvonni sem szabad és felesleges is. Érdemes egyéb fűszereket használni és kipróbálni. De ma már a magas vérnyomással küzdők étrendjéből sem tiltják ki teljesen a sót.

Zsírok és olajok

Általában a növényi zsiradékok használatát javasolják a terhesség alatt, és még inkább az olyan ételkészítési módszereket, ahol egyáltalán nem is kell zsírt, olajat használni. Terhesség alatt jó megoldás a párolás, grillezés is.

Folyadék

Ezt nem lehet eleget hangsúlyozni: naponta kell a két liternyi folyadék. A legjobb a víz, de a két literbe minden más is beleszámít, a gyümölcslevek, levesek, tea is.

Gyakran felmerül, hogy aki vizesedik, az csökkentse a vízmennyiséget. Ez megint az orvostól függ, hogy mit javasol, de a legtöbben ezt kifejezetten tiltják. Saját tapasztalatból tudom, hogy a vízmegvonás nem csökkenti az ödémát, csak sokkal rosszabbul lesz az ember. Ha ezzel szenvedsz, kérdezd meg az orvosodat.


Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!