A legjobbat akarjuk, a baba legyen egészséges, okos és szép, és amit ezért tenni lehet, azt megtesszük. Ilyen az omega-3, a sok hal, halolaj fogyasztása is. Mondják, hogy kell, enni / szedni és később adni is a babának, hogy egészséges és okos legyen. De mi ez, mire jó, milyen formában kell fogyasztani és vajon mind egyforma?

Az omega-3 egy várandós és szoptatós anyuka étrendjében

Az omega-3 telítetlen zsírsavaknak nagyon fontos a szerepük a terhességed, és később a szoptatás ideje alatt is. Ezek a zsírsavak nagy jelentőséggel bírnak akkor is, amikor a kisbabád még csupán magzat, és a hasadban lakik. Ilyenkor amit te megeszel, a te étrendedben található zsírsavak (és persze a tápanyagok) a méhlepényen keresztül jutnak el a babához.

Miután megszületett a pici, akkor szerencsés módon az anyatejjel jut hozzá ezekhez a tápanyagokhoz és zsírsavakhoz is. Többek között ezért kell kiemelten figyelni egy friss anyuka táplálkozására a szoptatás alatt is. A kiemelt jelentőségű DHA-ról már valószínűleg hallottál, ez az omega-3 zsírsavak egyike, és megtalálható az anyatejben.

Az anyatej nem csupán táplálék egy kisbabának. Az agya, a látása, az idegrendszere születés után is intenzíven fejlődik, tehát folyamatosan szüksége van a telítetlen zsírsavakra. Ezeket az anyatejjel tudod biztosítani számára. Ehhez pedig az kell, hogy szoptatás ideje alatt is folytasd az omega-3-ban gazdag ételek fogyasztását.

Honnan juthatsz elegendő telítetlen zsírsavhoz? Az ételek közül leginkább a tojásban, halban, húsban találhatóak meg. Többféle is van, pl. az omega-6, amit növényi olajokban, olajos magvakban (tehát lenmag, mogyoró, dió) lelhető fel. Van még omega-9 is, szintén a dióban, de olajakban, mint a repceolaj, kukorica- vagy olívaolaj.


Sajnálatos módon az omega-3 és omega-6 többszörösen telítetlen zsírsavak hiába nélkülözhetetlenek a szervezetünk számára, mégsem vagyunk képesek önállóan előállítani.

A baba fejlődéséhez ebből a szempontból leginkább a fent is említett DHA, az omega-3 egyik típusa szükséges. Emiatt javasolt a halfogyasztás. Ha kevés halat eszel, akkor szoptatás alatt biztosan érdemes lesz pótlásról gondoskodni.

Halak

A halfogyasztást kifejezetten ajánlják terhesség alatt. A halak könnyen emészthetőek, ami ugye nem elhanyagolható szempont, plusz kedvező a zsír- és fehérjetartalmuk. A tengeri halakkal telítetlen zsírsavakhoz jut a szervezet, és ezt nem befolyásolja az elkészítés módja sem.

A tengeri halak kiváló omega-3 zsírsavforrások. A hazai halak közül a busát érdemes kiemelni, de a tengeriek közül a hekk, lazac, tőkehal, szardínia, makréla vagy tonhal is nagyon jó források. Halat enni kiemelten fontos, mert a kisbabád számára annyira fontos DHA növény forrásból nem biztosítható, ezt csak a halak húsa tartalmazza.

Jó tudni, hogy az ajánlott halak listája orvosonként (régiónként, országonként) némileg változhat (a tonhalra gondolok), így jobb kérdezni. A javasolt mennyiség heti 300-400 gramm, vagy heti két-három alkalom bármilyen formában.

Omega-3 terhesség alatt

Halolaj

A baba agya a várandósság első három hónapjában igen intenzív fejlődésen megy keresztül, ezért ebben az időszakban a telítetlen zsírsavak fogyasztása kiemelten fontos. Az omega-3 zsírsavak elősegítik a magzat egészséges fejlődését, kedvező hatással bírnak a magzat és az újszülött immunrendszerének működésére. Kutatások  szerint a halolajjal „kezelt” kismamák babái az első félévben ritkábban mutatják a megfázás tüneteit.

A halolaj készítmények rendszeres fogyasztása csökkenti a 34. hét előtti szülés kockázatát, javul a magzat látóidegeinek fejlődése és az újszülött szellemi fejlődése is, gátolja a vérrögképződést, jó a vérnyomásnak. Másrészt okozhat kellemetlen panaszokat, mint a hányinger, puffadás, és emelheti a vércukor szintjét is. Ezért mielőtt elkezded szedni, mindenképpen beszéld meg az orvosoddal.

Halolaj kapszula több is van, nem egyformán tiszták, és nem ugyanaz a koncentrációjuk sem. Általános javaslat, hogy csak tiszta terméket vegyünk, ezt bizonyítja az is, ha teljesen szagtalan (nincs halszaga). Kár, hogy ehhez meg kell venni és ki kell próbálni. Ezért elsőre, tanácsok és előzetes ismeretek nélkül inkább a legkisebb kiszerelést célszerű választani.

További szempont, amit figyelembe kell venni vásárláskor, hogy mennyi DHA és EPA zsírsav (a két legfontosabb alkotóelem) van benne, és hogy egyáltalán feltüntették-e ezt az információt. (Az Eskimo-3 olaj esetében feltüntették, ahogy a Gold Omega 3 kapszulán is.) A jelenlegi ajánlás szerint egy napra +200mg DHA bevitele javasolt terhesség és szoptatás alatt a napi adagon felül. Amit viszont kismamáknak egyértelműen nem javasolt szedni, az a csukamájolajból előállított halolaj az A-vitamin tartalma miatt.



4 hozzászólás

  1. Orosz Tímea
    • Magdi
  2. MOo
    • Magdi

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!