A bőség zavarával küzdünk, és néha valóban nehéz a választás. Sok esetben az orvos megmondja, ő mit javasol, de ez nem szentírás, csak egy javaslat. Lehet, hogy van mögötte valós ok, máskor csak a megszokás mondatja vele ki valamelyik vitamin nevét, de aki szedni fogja (vagy épp nem fogja), az te vagy. Így hát a döntés a tiéd, amit több szempont alapján is meghozhatsz.

1. Mit mond a többi kismama

Fontos szempontnak tűnik, de mennyire kell befolyásolnia a döntésedet? Minden kismama a saját tapasztalatát mondja el, ami nagyon jó. Fel tudja hívni a figyelmet egy lehetséges mellékhatásra, vagy épp azt mondja, hogy a babája tökéletesen egészségesen született.

DE. Az egyáltalán nem biztos, hogy nálad is olyan hatása lesz, hiszen más a szervezeted, másképp reagál, te talán nem is szenvedsz a rosszullétektől, talán nem is kínoz meg a plusz vastartalom, vagy ellenkezőleg. Ami miatt mégis jó kérdezősködni, mert talán másnak van bevált tippje a rosszullétek ellen, vagy tud egy helyet, ahol olcsóbb, esetleg egy olyan vitamint, amiről te még nem is hallottál.

2. Mi van benne

A lényeg: legyen elegendő folsav a terhesség elején, a vége felé valószínűleg szükséged lesz vasra, és kellhet magnézium is az izomgörcsök, keményedések miatt. Ezek miatt nem kell terhesvitamin, de a legtöbb készítményben van egy csomó más is, egyéb vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek, amik szintén fontosak. A terheseknek szánt vitaminokban több a D vitamin is, mint a simákban.

A folsav nagyjából az első trimeszterben fontos, kiemelve azt az időszakot, amikor még nagy valószínűséggel nem tudsz a terhességedről. A folsavat legalább külön tablettában érdemes megvenni, mert a szükséges mennyiséget, hogy fel is szívódjon, képtelenség megenni. Jók a táblázatok, hogy melyik ételben mennyi van belőle, de tök mindegy abban az esetben, ha nem szívódik fel. Tehát erre is figyelned kell.


A vas is fontos lesz, ami sajnos nagyon hamar képes székrekedést okozni. Mostanában számít egyre jobban a B12, az omega3, a jód. A jódot kiválthatod másképp is (só, víz), ha olyat választottál, amiben nincs.

3. Mit szól hozzá a szervezeted

Sajnos egy csomó mindent szólhat. Kezdve az elején: nem tudod lenyelni, mert akkora hatalmas tabletta! Szerencsére van kisebb méretű is, amikor amúgy is küzdesz a rosszullétekkel, a nagy terhesvitamin erre csak rátesz egy lapáttal. Tehát ha amúgy is hányingered van, akkor próbáld ne reggel vagy délelőtt bevenni, hanem inkább kora este. Gyakran mondják, hogy este, de tapasztalatom szerint a legjobb közvetlenül a vacsora elé időzíteni.

Ha még így sem bírod, akkor figyelj arra, hogy a lényeg bemenjen, vagyis a folsav. Ha gyakran hánysz, akkor a vitamin is kijön, felesleges önkínzás. Ha meg nem hánysz nélküle, akkor legalább az bent marad, amit megettél, csak az legyen legalább vitamindús, egészséges.

Ahogy a terhességed halad előre, és csökken a rosszullét, vedd elő újra a témát. Lehet még egy apróság, ami néha nagyon fontos: allergiás is lehetsz (pl. laktóz). Hogy tartalmaz-e olyasmit, amit nem ehetsz, azt jobb még a fizetés előbb tisztázni.

4. Mit szól hozzá a pénztárcád

Egészen (vagy nem is annyira) megdöbbentő, hogy minden, amit a kismamáknak akarnak eladni, amit direkt nekik fejlesztettek ki, az általában drágább is, mint a többi hasonló termék. Ráadásul a vásárlás helye sem mindegy, elég nagy különbségek lehetnek az egyes termékek árai között, ezért érdemes előre körülnézni. Az ár természetesen függ attól is, hogy mennyi minden van benne, az olcsóbban gyakran kevesebb alkotóelemet találsz.

De én nem akarom!

Ha aggódsz ilyesmik miatt: „ezek miatt születnek egyre nagyobb csecsemők”, vagy hogy nem tudod, végül is mikor kezdd el szedni, ha egyszer a terhesség előtt kellene, vagy csak bosszant, hogy mennyibe kerül, akkor se csüggedj. Nem kötelező. Ne hallgass senkire, se reklámokra, se azokra, akik szerint önző gyerekgyilkos vagy, ha a szervezeted egyszerűen nem bírja, ha zsigerből tiltakozol ellene. A te szervezeted, a te kisbabád, a te döntésed.

Van más megoldás is, és ha sikerül kiegyensúlyozottan (a terhességi igényekhez képest) táplálkoznod, és nincs különös bajod (folyamatos hányás, hasmenés, ilyesmi), akkor az nagyjából elég is lesz. Ilyen lehet egy sima multivitamin, gyakran elegendő a folsav és a magnézium is, és választhatsz természetes megoldást is.

Ha pedig szeded, de nem minden nap, abból sem lesz semmi gond. A baba remek kis szerkezet, elveszi tőled, ami kell neki, így a hiány elsősorban nálad fog jelentkezni. Az a lényeg, hogy összességében legyél tisztában azzal, hogy mit juttattál be a szervezetedbe, és még mire van szükséged.


10 hozzászólás

  1. csillafeny
  2. Dia
  3. Anita
  4. emy
  5. Dina
    • Magdi
  6. Rita
    • Henó
  7. Nagy- Molnár Eszter

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!