És mennyit szabad hízni? A két kérdés kéz a kézben jár. Ráadásul akár feltesszük őket, akár nem, a válaszokat letolják a torkunkon.

Tegnap teljesen más témában faggattam a nőgyógyászomat, de valahogy ide kanyarodtunk, és érdekes választ adott. Azért nem mindegy, hogy mennyit hízol a terhességed alatt, mert közben és szülés után is tükörbe kell nézni, meg a párod szemébe. Vagyis a sok felesleget esetleg nehezebb lehet leadni. Ez a rövid válasz.

A terhesség alatti súlygyarapodásra általában az első adandó alkalommal felhívják a kismamák figyelmét, a védőnő, a háziorvos és a nőgyógyász is. A kismamák természetes igénye, hogy a baba biztonságban fejlődjön odabent, minden szükségeshez hozzájusson, de ne kapjon semmi számára károsat.

A kettő együtt azt eredményezi, hogy a kismamák hihetetlenül túlstresszelődnek már a kezdet kezdetén, amikor pedig annyi másra kell figyelni, annyi aggódnivaló van, és annyi szép pillanat, amit meg kellene élni, mert nem jönnek vissza.

Ehelyett a mérleg nyelvét figyeljük megszállottan, ruhában és anélkül, reggel és este, evés előtt és után, és számoljuk, mennyi vizet ittunk, mert hátha attól mutat többet… Őszintén: ez jót tesz?


Súlygyarapodás terhesség alatt

Odáig rendben van, hogy elmondják, mennyit javasolt hízni a hivatalos szakmai álláspont szerint. Nyilván kisebb súllyal könnyebb mozogni, könnyebb lesz levegőt venni, szülés után könnyebb lefogyni (ez nem feltétlenül igaz). Az orvosok, nővérek, védőnők több dologra is hivatkoznak, amiért ez nagyon fontos.

Az első, nehogy terhességi cukrod legyen. Na, nem attól lesz, hogy mennyit híztál az első 24 hétben. Terhességi cukor kialakulhat sovány és duci kismamáknál is. Viszont ha már terhességi cukrod van, és jó helyre kerültél, valószínűleg nem fogsz túl sokat hízni, gondoskodnak róla.

A gond nem a 8 hónapnyi súlyfelesleggel lesz, ha szülés után le tudod adni, hanem ha a túlsúly krónikussá válik, és hosszú éveken át nem teszel ellene semmit.

Hivatkoznak még arra is, hogy nehezebb lesz szülni, vagy császározni, ha 13 kilónál többet szedtél magadra. Totál mindegy, hogy 13 vagy 18 kiló van rajtad, ugyanúgy kell csinálni mindent.

Felhozzák még a vizsgálatok nehézségét is, mert a készülékek (ultrahang, ctg) nehezen „látnak át” a sok zsíron. Persze, ha már eleve vastag zsírréteg borítja a hasad, nehezebb dolguk van. De az nem a terhesség néhány hónapja alatt vastagodik oda.

Nem mindegy, hogy vágsz neki a terhességednek, milyen egészségi állapotban, milyen cukorral, milyen vérnyomással, milyen súllyal, mi történik veled közben, ami miatt akár szigorúan fekvő leszel.

Minden kismama és minden terhesség más. Ráadásul később kellenek a plusz kilók! Na jó, nem 40 kg, de négy-öt kiló kell, hogy a szoptatás során megnövekedett energiaigényt fedezni tudja a szervezeted.

Ez pusztán azért van, mert az emberi szervezet kicsit lassú, és nem tudja, hogy vannak szuper- és hipermarketek, és van mit enni, nem kell gyűjtögetni és felkészülni arra, hogy nem lesz néhány hónapig elegendő élelem. Ezért raktároz. 🙂

Mennyit szabad hízni – a hivatalos szakmai álláspont szerint?

  • Ha sovány voltál a terhességed előtt: 12 – 18 kg, ebből kb. két és fél az első trimeszterben, a másodikban és harmadikban hetente kb. fél kiló ajánlott.
  • Ha normál súlyú voltál: 11 – 16 kiló, ebből másfél az első harmadban, a második és harmadik trimeszterben hetente kb. fél kiló.
  • Ha enyhén túlsúlyos voltál: 7 – 11 kg, ebből egy kg az első három hónapban, a második és harmadik harmadban hetente kb. 300 gramm.
  • Ha nagyon túlsúlyos, elhízott voltál a terhességed előtt: összesen 6 kg a javasolt, az első hónapokban egyáltalán nem javasolt hízni, és később is csak hetente negyed kilót.

Ezt meg lehet találni máshol szebben megfogalmazva, hogy ha ennyi a BMI-d, akkor… de szerintem teljesen felesleges.

És meg lehet adni még, hogy a kívánt plusz súly miből is tevődik össze: a babának adnak 3,4 kg-t (ezt a babák nem szokták tudni), a méh 900g, a méhlepény 700g, a magzatburok és a magzatvíz 800g, az anyai vérmennyiség növekedés 1,2 kg, a folyadék visszatartásából eredő többlet 1,4 kg, a zsírlerakódás 3 kg, és mell mirigyállománya 450g. Hát ez vagy ennyi, vagy nem. Van olyan kismama, akinek a melle szinte már ijesztő méretűre nő, és a folyadék is sokaknál jóval több.

Nehogy fogyókúrázz!

Nem szabad, csak ha az orvos utasít, de ehhez szakember (dietetikus) ad segítséget. Egyébként tilos. Szokták tanácsolni a védőnők, hogy ha kicsit már többet hízott a kismama, igyon kevesebbet… napi két – két és fél liter ajánlott.

Ennél ne igyál kevesebbet. Ha sok benned a folyadék, akkor a sót kell csökkenteni, nem a vizet. Ha pedig tényleg túl sokat hízol, az meg fog jelenni a leleteidben is, vizeletben, vérnyomásban, ultrahangon.

Ne hagyd magad idegesíteni!

A védőnők és orvosok hajlamosak mindenkit a max. 12 kg-os kategóriába sorolni, alkattól, helyzettől (pl. fekvés), vizesedéstől függetlenül. Eredménye szép kis kétségbeesés, önbizalomhiány, lelkifurdalás, hogy még erre sem vagy képes. Közben lemaradsz a szép pillanatokról, egy csini ruháról, a férjed pillantásairól, sok mindenről.


Riogatnak azzal is, hogy a 20. hétig felszedett súlyt meg kell szorozni hárommal, annyi lesz az összes súlygyarapodás. Vagy igen, vagy nem. Még mindig táplálkozhatsz másképp, vagy mozoghatsz mást, többet. Azért, mert valakinél így van, nem biztos, hogy nálad is így lesz.

Táplálkozz egészségesen, terhességi cukortól függetlenül is ki lehet kérni dietetikus tanácsát, akár terhesség előtt, akár a legelején vagy később is.

Jó, ha alapból a következőkből válogatsz: zsírszegény alapanyagok (baromfi bőre nélkül, sovány felvágottak, pl. sonkafélék, zsírszegény tejtermékek). Ne süss bő zsiradékban, ne használj rántást, ha nem muszáj, vagy csak vékonyat, de lehet másképp is sűríteni. Grillezz, párolj, vegyél teljes kiőrlésűt… Van torna, úszás, szobabicikli, ha szabad.

Tehát: ne azért idegesítsd magad, mert 12 kiló a határ mások szerint és mindenki számára, hanem azért figyelj oda rá, mert neked úgy jó a közérzeted, a tükörképed. Az a súly lesz jó, amivel jól érzed magad. Ha ez 9, akkor annyi, ha meg 18, akkor annyi.


4 hozzászólás

  1. cashews
  2. Kathy
    • A.matzi
  3. kovacova

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!