Röviden azért, mert elképesztően sok jó tulajdonsága van, mert egy csomó minden érdekében használhatod, mert még a mindent ellenzők is ajánlják. Egy valamiért nem: nagyon drága. De az áráért cserébe értéket kapsz: jobb vércukorszintet, könnyebb fogyást, jobb fogakat, és ez a gyerekek esetén kiemelkedő fontosságú.

Mi az a nyírfacukor?

Ha ránézel, akkor “rendes” cukor. A színe, az állaga, az íze alapján nincs különbség. Ebből kiemelendő az íze, mert a legtöbb cukrot helyettesítő terméknek rettenetes mellékíze van. Ennek nincs. Főleg akkor nem érzed, ha nem tudod, hogy nem „igazi” cukrot kaptál a kávédba.
Ami viszont a nyírfacukor nem: nem fogyasztószer, nem üres kalória.

És mi a xyilit (xylitol)?

Ugyanaz. Csak a nyírfacukor jobban hangzik, könnyebb kimondani, az agyad cukorként reagál rá és nem valami művi cuccként (tehát nem utasítja el élből). Amiért még a nyírfacukor elnevezést használják, mert régebben nyírfából állították elő. De ez nem jelenti azt, hogy ma is feltétlenül azt használnak hozzá, inkább csak azt is. De mivel egy csomó mindenben benne van (úgy is fogyasztod, hogy nem is tudsz róla!), ezért lehet találni olcsóbb alapanyagot is. Használnak ehhez kukoricacsutkát, faforgácsot, de pl. van a szilvában egy nagyon kevéske. A xylit mindegyikben egyforma értékű.

Amiért váltsd ki vele a cukrot – legalább részben

  • Éppen olyan édes, mint a sima kristálycukor, de a glikémiás indexe nagyon alacsony (GI=7). Emiatt eheted, ha cukros vagy, ha terhességi cukrod van, ha fogyni szeretnél.

 


  • Terhes vagy / tervezed, és tartasz attól, hogy romlani fognak a fogaid, miközben riogatnak azzal is, hogy a baba fogainak egészségét most “készíted elő”.

 

  • A gyermekednek is tökéletes fogsort szeretnél, ez pedig gátolja a fogszuvasodást. Nem csak nem okoz, hanem kifejezetten gátolja. A szájban megtalálható baktériumok nem tudják lebontani, nem alakulhat ki savas környezet, nem romlanak a fogak. Ráadásul a baktériumok nem kedvelik, rendszeres fogyasztás / használat mellett a számuk is csökken. Gátolja a fogkő-, és csökkenti a lepedékképződést.

 

  • Kedveled, ha valamiben prebiotikumok vannak, és ez akként is működik. Közben pedig elősegíti a kalcium és B vitaminok felszívódását is.

Miért a nyírfacukor? (xylit, xylitol)

Kétségek eloszlatására

Főzni és sütni lehet vele?

Bizony! Éppen olyan finomakat, mint a sima kristálycukorral. Amire nem alkalmas viszont: hogy kelt tésztákat készíts vele (nem fut fel az élesztő), és nem is karamellizálódik. Cserébe viszont kevesebb kell belőle, ezért a lelkednek külön ad egy jó érzést: hiszen mennyire lecsökkentetted a cukoradagodat! 🙂

Mi újság a hasmenéssel?

Hivatalosan az arra érzékenyeknél és nagy mennyiségben okozhat enyhe hasmenést, puffadást. A hangsúly a nagy mennyiségen van. Eleve kevesebb kell belőle, és hát nem eszel egész nap cukrot cukorral. Ettől tehát nem kell valóban tartani, de tökéletes megoldás, ha az adagot fokozatosan emeled. A számok szerint testsúlykg-ként egy gramm nem okoz galibát.

Persze ez sem igaz mindenkire, még egy családon belül sem. Ki kell próbálni, valóban először egy kevéssel, aztán többel.


Ráadásul ezt meg is fordíthatod: emésztést elősegítő hatása miatt gátolja a székrekedést. Ezzel pedig a legtöbb kismama keményen megküzdött a terhessége alatt, nem csoda, ha nem akarjuk újra átélni.

Milyet vegyél?

Bizonyos szempontból mindegy, többet is kaphatsz a piacon, különböző árakon. Első ránézésre legyen fehér a színe. Ha nem az, akkor átverés. Ennek ugyanis csak fehér változata létezik, nem barnul, nem zöldül. A fehér színe ráadásul természetes fehérség, nem „gyárilag előállított”.

A legfontosabb (fogyasztás szempontjából) tanúsítványok: ISO (többféle), Non GMO vagy GMO free (nem génmanipulált termékből készült), ha fontos, akkor találsz kósert is (Kosher tanúsítvánnyal rendelkezőt).


Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!