Kell-e magnézium terhesség alatt?

A várandósság alatt az egyik legfontosabb feladat, hogy biztosítsuk a baba fejlődéséhez szükséges, és a saját egészségünk miatt is fontos vitaminok és ásványi anyagok megfelelő bevitelét. Ennek a legjobb módja egy jól összeállított étrend, de a legtöbben szedünk valamilyen kiegészítőt is mellé.

Hogy kinek mennyi és milyen vitaminra és ásványi anyag mennyiségre van szüksége, az egyénenként változó. A terhesség alatt nyilván a baba megfelelő fejlődése, egészsége és jólléte a legfontosabb, így ha bármilyen készítményt szeretnénk szedni, előtte mindenképpen szükséges az orvossal megbeszélni.

A magnézium terhesség alatt jó szolgálatot tehet, gyakran B6-vitaminnal kombinálva kapjuk. Ezek közül mindkettő elengedhetetlen a szervezet számára. A magnéziumnak fontos szerep jut az izmok, idegek működésében, a B6-nak pedig hányingert csillapító hatása van, mellesleg szintén fontos az idegeinknek. A kettőt együtt pedig azért szokták ajánlani, mert a B6-vitamin elősegíti a magnézium felszívódását.

A terhesség alatt a szervezet ásványi anyag- és vitaminigénye megnő, ilyenkor szükség lehet a magnézium pótlására. A magnéziumhiányt jelzik:

  • fáradékonyság,
  • ingerlékenység,
  • álmatlanság,
  • memóriazavar,
  • hányinger, hányás,
  • étvágytalanság,
  • székrekedés,
  • lábgörcs,
  • ismétlődő izomgörcsök,
  • alhasi fájdalmak,
  • haskeményedések.

Ha ezeket tapasztalod magadon, az arra figyelmeztet, hogy a kisbabád egészséges fejlődéséhez oda kell figyelned a magnézium bevitelére. De vajon mennyit kellene belőle szedni?


Miháldy Kinga dietetikus kedden az M1 aktuális csatornán azt mondta, hogy a napi ajánlott mennyiség 300-375 milligramm, sportolóknak és várandósaknak viszont 400 milligramm feletti magnéziumra van szükségük.

Mint mondta, a zöld zöldségek és az olajos magvak sok magnéziumot tartalmaznak, de a magvak magas energiatartalma miatt nem ajánlott csak azokkal magnéziumot juttatni a szervezetbe. Helyette a zöldségek és magvak elegye ajánlott, amely igazi magnéziumbombaként szolgál – tette hozzá. (Forrás: MTI)

A magnézium terhesség alatt pótolható tehát természetes forrásokból is. Nagy mennyiségben tartalmazza a búzakorpa, búzacsíra, mandula, dió, mogyoró, tökmag, napraforgómag, hüvelyesek, sóska, spenót, zabpehely, burgonya, joghurt.

A várandósság alatt szedett multivitaminok is tartalmaznak magnéziumot, amelyek így az étkezéssel bevitt mennyiséggel együtt általában fedezik egy kismama szervezetének igényeit. Ahhoz, hogy a magnézium a legjobban hasznosulhasson, érdemes komplex készítményt választani, mert azokban vannak olyan segédanyagok is, amelyek megkönnyítik a felszívódást és beépülést.

Nem feltétlenül van szükség magnéziumpótlásra a terhesség kezdetétől, de menet közben előjöhetnek olyan tünetek, amelyek később indokolttá tehetik. Ilyen a lábgörcs, haskeményedés, görcs, fáradékonyság és aluszékonyság.

Szedjünk-e magnéziumot terhesség alatt?

A magnézium egyik legfontosabb szerepe pont ez, segít gátolni a méhizomzat összehúzódását, ez főleg az első és második trimeszter alatt fontos. A méhizomzat összehúzódása, a túl korai és erős keményedések következménye lehet (nem feltétlenül lesz!) vetélés vagy koraszülés. A magnézium szedése ezeket segíthet elkerülni.

Jelentős szerep jut a magnéziumnak a sejtosztódásban is, továbbá hozzájárul a szükséges enzimek működéséhez, az idegrendszer, izmok rendes működésének fenntartásához, a csontozat és a fogak megfelelő felépüléséhez, befolyásolja az inzulin és vércukorszint szabályozását, segíti a szív és érrendszer működését.

Várandósság alatt a súlyos fokú magnéziumhiány preeclampsiához, terhességi magas vérnyomáshoz, a magzat méhen belüli növekedési lemaradásához is vezethet.

Amikor kifejezetten fontossá válik a magnézium terhesség alatt:

  • ha korábban volt(ak) spontán vetélése(i)d,
  • ha ikrekkel vagy várandós,
  • ha fenyegető koraszülés veszélyeztet,
  • toxémia esetén.

A magnézium alkalmas a simaizmokban kialakult görcsök oldására, ezáltal segíthet megelőzni a korai méhösszehúzódásokat, vagyis némileg véd a koraszülés ellen is. Éppen ez a(z izomgörcsoldó) hatása  az, ami miatt viszont a magnézium terhesség alatt csak a 37. hétig szedhető, ugyanis hatással lehet a szülésre, a méhösszehúzódások akadályozásával késleltetheti azt.

A szülés után viszont a szoptatás megkezdésével ismét szükségessé válhat a tápanyagok pótlása, hiszen a szoptatás nem kis megterhelést jelent az anyai szervezetnek. Ha korábban terhesvitamin szedése mellett döntöttünk, akkor érdemes azt szedni, amit a harmadik trimeszter alatt használtunk.

A terhesség harmadik harmadában és a szoptatás alatt jelentkező vitamin- és tápanyagigény nagyjából megegyezik, ilyenkor a B6-vitamin szedésére már nincs is mindenképpen szükség.




A cíkk megírását Antonia Petersen szülésznő segítette.



Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!