Mit jelent, hogy figyelj az étkezésre?

A mindig elhangzó tanács, hogy figyelj a táplálkozásodra. Mondják, ha kell, ha nem, akár vékony, akár gömbölyűbb a kismama. De azt nagyon ritkán mondják el, mit is jelent ez a mondat, mire is kell odafigyelnünk.

Azt persze minden leendő anyuka tudja, hogy a szervezetünkbe bevitt anyagok befolyásolják a magzat fejlődését, az egészségi állapotát, az anyuka közérzetét, egészségét, és gyakran a szülést is. Azt is mindenki tudja ma már, hogy nem kettő helyett, hanem kettőért kell enni, és elég a napi plusz 300 kalória a megszokotton felül.

Azt is elmondják, hogy egy normál testalkatú kismamánál az egészségesnek számító hízás 10-12 kg. A terhesség előtt ducibb kismamáknál ez már csak 7-8 kg. Még hetekre lebontva is megtalálhatjuk, hogy mennyit szabad / kell hízni: az első trimeszterben ez kb. 120 gramm hetente, később már inkább 400.

Azt is tudjuk, mire „mennek el” a plusz kilók. Növekszik a méh, a mell, több lesz a keringő vér, fejlődik egy magzat, van méhlepény és magzatvíz, és némi plusz zsír is kerül néha egészen váratlan helyekre. A plusz zsír is fontos, a szervezet azt tekinti tartaléknak a szoptatás idejére. Gyakran azért olyan nehéz az utolsó néhány kilótól megszabadulni, mert a szervezetünk „ragaszkodik” hozzá.

Tehát mit jelent, hogy figyelj az étkezésre?

  • Igyál minden nap legalább két liter vizet. Ne (csak) gyümölcslevet, teát, hanem szénsavmentes (ásvány)vizet, különböző fajtákból. Ez azért fontos, mert más arányokban tartalmazzák az ásványi anyagokat. Persze jöhet a tea is, meg a frissen facsart levek is, a cukrozott üdítőket tényleg felejtsd el. De a vizet semmiképp se hagyd ki.
  • Naponta többször egyél keveset, az optimális az öt-hat étkezés. Oka: a hormonok miatt a bélrendszer, gyomor kissé nehéz helyzetben van, könnyebb megemészteni a kevesebb ételt. Így elkerülhető a puffadás, székrekedés sok esetben. Jó a vércukor szempontjából is, persze csak akkor, ha nem ötször eszel csokit.
  • Minden nap legyen az étkezésben minden: zöldség és gyümölcs, tej és / vagy tejtermék, és húsok is. A húsokból jobbak a soványak, bizonyos halfajtákat kerülni kell. Kerülendőkről itt »
  • Mondj le a rengeteg illatos fehér kenyérről. Válaszd helyette a teljes kiőrlésűeket, a grahamet. Ezekben több a rost, jobban laktatnak, és jók a beleknek. Szerintem nem annyira finomak, ez viszont azért jó, mert kevesebbet eszel belőle.
  • Húsokból ajánlott a csirkemell, sertésből a comb, karaj, sovány halak. Felvágottak közül javasolt kerülni (az összeset, de legalább) a szalámikat, helyette a sonkákat kell választani. Ez nem azt jelenti, hogy ha megkívánod a szalonnát, akkor tegyél lakatot a hűtőre, nehogy egyél belőle, csak tudd, hogy hol van a határ.
    A főzéshez, sütéshez minél kevesebb zsiradékot ajánlott használni, és az is inkább növényi eredetű legyen.
  • Gyümölcs és zöldség nyersen vagy párolva ajánlott. Tele vannak vitaminnal, ásványi anyaggal, és rostban is gazdagok. Fontos a változatosság, és hogy semmit sem szabad túlzásba vinni.
    Vannak gyümölcsök, amelyek egyéb hatással is bírnak, a narancs például sok kismamánál gyomorégést okoz, más meg meg sem bír lenni nélküle. A szilva (akár aszalva, akár nem) gyakran okoz hasmenést, ez jó székrekedés esetén, de ez sem csodaszer, nem mindenkinél hatásos.

Mit jelent, hogy figyelj az étkezésre?


  • A tejről és tejtermékekről megoszlanak a vélemények. Magas a kalcium tartalmuk, ez jó, hozzájárulnak a fehérje szükséglet kielégítéséhez, ez is jó. Ha szereted, és jól esik, naponta egy fél liter tejnek megfelelő mennyiségű tejterméket elfogyaszthatsz az ajánlások szerint, de ha nem kívánod, akkor hagyd ki. Teljesen rendben van, ha csak a joghurtot kívánod, vagy csak a sajtot.
  • Általában javasolt elkerülni a puffasztó és fűszeres ételeket. Nagyon megterhelik a gyomrot, bélrendszert, pedig azok épp eleget küzdenek a terhességi hormonok hatásaival. Hogy kit mi puffaszt, az változó valamelyest. Leginkább a káposztafélékből, száraz hüvelyesekből készült ételekkel szokott gond lenni, de ha téged az nem bánt, akkor eheted.
  • Az édességet ritkán hagyják ki a károsnak számító ételek közül. Pedig (a csoki nagyon kell néha) teljesen elhagyni még a cukrosoknak sem kell, csak nagyon oda kell figyelni, milyen alapanyagokból áll össze. Plusz ki kell bővíteni az édesség kategóriát, hogy beleférjen a natúr joghurtba kevert gyümölcs is.

És hogy ebből ki mit tud és akar betartani, az már teljesen egyéni döntés 🙂



Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!