Jön a nyár, ez a kérdés mégis gyakran felmerül. Néha úgy is, hogy mi a jobb, napozás vagy szolárium? Nem lesz meglepő a felelet: nincs komoly, egységesen elfogadott nézet, amivel a legtöbb orvos és szakértő egyetértene. Kérdések és támpontok, részválaszok vannak, ezeket nézzük most meg.

Egy tény

A szoláriumról még senki sem merte írásba adni, hogy biztosan ártalmatlan. Ez azonban nem jelenti azt sem, hogy biztosan ártalmas. A szolárium terhesség alatti használatáról részletes, sok kismamás felmérést nem készítettek, így minden orvos a saját véleményét, tapasztalatait tudja mondani.

A szoláriumról tudni kell

Ultraibolya A (UV-A) sugarakat tartalmaz. Ezek mélyebbre hatolnak a bőrben, mint az UV-B sugarak, és mindkettő károsítja a bőr felső rétegét. Annyira mélyre viszont nem hatolnak, hogy a méhben lubickoló baba nagy mennyiséget kapjon belőlük. A babára vonatkozóan tehát nincsenek adatok, amelyek bizonyítanák, hogy a sugarak elérik és károsítják bárhol is.

Emiatt gondolhatjuk azt, hogy az óvatos, nem túlzásba vitt szoláriumozásnak nincs káros hatása a babára. Kifejezetten javasolni viszont nem szokták, esetleg annyit mondanak, hogy ha jól esik, akkor mértékkel. De mennyi a mérték? A határ a kellemes, heti néhány percnél húzódik, alkalmanként 2-3 percnél nem több.

A lehetséges hatások, amik miatt inkább mégsem javasolt

  • Leégés, amit leginkább magad miatt, de mindenképpen el kell kerülni. Terhesség alatt a bőr a hormonok hatására másképp reagál, mint nem terhes állapotban, valószínűleg könnyebben leégsz.
  • A bőr terhesség alatt hajalmos a foltosodásra, ezt a szoli és napozás is fokozza, együtt a kettő (mármint a terhesség és a szoli) fura eredményt adhat.
  • Az ultraibolya sugarak csökkentik a folsav mennyiségét, ezért szoli után ezt jó ötlet pótolni, néhány finom falattal: ez lehet brokkoli, borsó, spenót, vagy narancs is, ha nem ég tőle a gyomrod.
    A folsavról tudjuk, hogy nagyon fontos szerepe van a baba fejlődésének kezdetén. Ez viszont még akkor van, amikor a terhességedről valószínűleg nem tudsz, tehát több hetes vagy hónapos terhesen az idegcső záródási rendellenesség miatt aggódni felesleges. Ha viszont babát tervezel, akkor a terhesség lehetősége miatt ne menj szoliba.
  • Enyhe kiszáradás, amit szintén el kell kerülni, ezért annyi ásványvizet igyál, amennyit csak tudsz.
  • Nagyon nagy melegben a tested hőmérséklete is emelkedik, ez kihatással lehet a magzatvíz hőmérsékletére is, ami a testfolyadékok hőmérsékletével együtt változik. Szerencsére a szoláriumban nem töltesz órákat, a néhány perc alatt ez nem lesz gond.
  • Peches esetben szedhetsz össze fertőzést, az tényleg nagy gondot jelent.

Fontos neked?

Ha nem fontos igazán, ha nem akarsz kockáztatni, akkor hagyd ki. Teljesen normális azonban az is, ha fontosnak tartod. Sokan érzik magukat barnán csinosabbnak, vonzóbbnak, nincs ezzel semmi baj. Egészségesebbnek is látszol, ha szép a bőröd, és nem nyers tészta színű. Ha meg már hozzászoktál, hosszú ideje szolizol rendszeresen, akkor tisztában vagy a szabályokkal.


Ha a szoláriummal a napozást szeretnéd kiváltani, esetleg mondjuk a D vitamin miatt, akkor tudni kell, hogy ahhoz nem szükséges napozni, elég, ha sétálsz és ér a napfény minden nap egy kicsit.

Nem vagyunk egyformák, más igényekkel, más fontossági sorrenddel rendelkezünk. Ráadásul a terhesség, majd az anyaság miatt is lesznek dolgok, amikről ideig-óráig (vagy örökre) le kell mondanod. Hiszen nem uralod a tested teljesen, változik az alakod, a lelked is szeszélyes néha. Döntsd el, hogy ez még belefér-e az áldozatok sorába, vagy csökkentett mennyiségben ugyan, de szükségét érzed. A lényeg, hogy terhesen is nő vagy, fontos, hogy kiegyensúlyozott és elégedett legyél.



Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!