A javasolt alvási póz terhesen vajon miért a bal? Miért nem a jobb? Miért tilos háton? Az alvással kapcsolatos kérdések nem elhanyagolhatóak. Aludni, pihenni kellene, később úgysem lehet. 🙂

De lássuk be, ahogy halad előre a terhesség, egyre nehezebb megfelelő, pihentető alvási pózt találni. Ehhez jönnek a tiltások, ijesztgetések, végül néhányan egyenesen úgy érzik, alvásra csak állva maradt lehetőségük.

A javasolt alvási póz terhesen: a bal

A legjobb, ha az oldaladon tudsz aludni a terhességed alatt. Még sokkal jobb, ha ez a bal oldaladat jelenti. Különféle előnyei vannak mindkettőtök számára. Segíti a vér és a tápanyagok áramlását, ez jó a babának.

Segít a vesének kiválasztani a felgyülemlett salakanyagokat és folyadékot, ezzel együtt tehát csökkenthető a bokád, lábad, kezed duzzanata. Ez tehát jó neked.

Szokták javasolni, hogy tartsál edzéseket alvási pózokból. Tehát gyakorold a bal oldaladon alvást már akkor is, amikor még nem feltétlenül szükséges. Ha sikerül megszoknod, akkor tényleg előnyös is lehet. Ha nem, akkor plusz hónapokig kínlódsz. Ha tehát nagyon nem megy, ne erőltesd.


Alvási póz terhesen: miért a bal?

Tiltólistás

Kerülendőnek tartják elsősorban a háton való alvást. Ilyenkor a méhed a gerincedre nehezedik, a hátizmaidra, a beleidre és a nagyobb erekre. Ez izomfájdalmakhoz, légzési nehézséghez, emésztési problémákhoz, alacsony vérnyomáshoz, aranyérhez, csökkent vérkeringéshez vezethet, ami se a babának, se neked nem jó.

Nem ajánlott

A jobb oldalad sem javasolt alvás szempontjából. Ebben a helyzetben a baba és a növekvő méhed elnyomhatja a vesédet és hólyagodat összekötő húgyvezetéket, ennek következménye lehet a jobb oldali vesemedence gyulladás.

Ez nem játék, nagyon veszélyes terhesség alatt. Ezért sem szabad kihagyni a vizeletvizsgálatokat.

És ha nem megy?

Előfordul. Lehet, hogy annyira kényelmetlen, hogy képtelen vagy a bal oldaladon pihenni. Akkor feküdj úgy, ahogy neked kényelmes.

A baba jelzi, ha valami nem jó neki, erősen meg fog rugdalni. Ha pedig neked lesz kellemetlen érzésed (fájdalom, légszomj, gyomorégés, bármi), úgyis megfordulsz majd.

Vannak kismamák, akiknek egyszerűen fáj a hátuk, ha az oldalukon kell feküdniük. Ebben az esetben nagy választás nem marad, mint a háton alvás, megfelelő mennyiségű párnával a hát és a térd alatt. Ez segít megelőzni a hátfájást, és a gyomorégést is.

Lehet orvosi oka is, hogy kifejezetten nem fekhetsz a bal (vagy akármelyik) oldaladon. Ritkán előfordulhat, hogy a köldökzsinór helyzete miatt más a kívánatos póz, mert a baba szívverése lelassul emiatt. Megoldást ebben az esetben is a háton fekvés jelenthet, néhány párnával megtámasztva, félig ülő helyzetben.

Okozhatja a  kismama egyéb problémája is, pl. gerincbetegség, egy műtött méh, hogy szülésig fel sem szabad kelni a háton fekvésből.

Sokat lehet hallani, hogy csak a bal oldal az üdvözítő megoldás. Ezt álmodban gyakran nem tudod, és bizony a másik oldaladra, vagy a hátadra fordulsz. Ha emiatt aggódni kezdesz, gondolj a következőkre: évezredeken szültek a nők hivatásos szakértők tanácsai nélkül is.

Bízz a testedben, a babád jelzéseiben, és ha  a hátadon ébredsz, ne ess pánikba. Egyszerűen csak fordulj vissza a bal oldaladra.

Praktikák a pihenéshez

Párnák minden mennyiségben és fajtában. Jó a hasad alá, van kifejezetten terhességi párna is erre a célra. Párnát tehetsz a hátad alá is, hogy V alakot adjanak együtt.

Sokat segíthetnek a párnák a felső tested alatt, kb. 45 fokos szögben. Így félig ülő helyzetben pihenhetsz. Jól jön még ilyenkor néhány párna a térdeid alá is.

Lehet kapni terhességi matracot is, amin hason is alhatsz, ha akarsz, úgy van kiképezve. Ez nem a legolcsóbb mulatság. Hasonló eredményt érhetsz el egy csomó párnával, amiket ha ügyesen helyezel el, szintén lesz egy “lyuk” a hasad alatt. Másik megoldás ugyanerre a babzsákfotel, vagy hasonló. Ehhez tudnod kell félig térdelő helyzetben aludni. A babzsák felveszi a hasad formáját, és képes tartani a súlyát.


A legjobb megoldást a bal oldaladon való alvás jelenti. Ha bármilyen okból ez neked nehézséget okoz, kérd ki az orvosod véleményét. Minden terhesség és szervezet más, gyakran az idegeskedés többet árt, mint a nem megfelelő pózban való alvás.


11 hozzászólás

  1. Angelika
  2. A.matzi
  3. K.Szandra
    • Magdi
  4. Alexandra
  5. Arika
  6. nagy eleonóra
  7. ili
  8. Móré Ildikó
    • Magdi

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!