Hát igen, igazságtalan módon a székrekedés sem mindenkit gyötör. Sokan vannak, akik szinte végigszenvedik vele a terhességüket, másokat pedig teljesen elkerül.

Na és vajon mi okozza? A sokat emlegetett hormonjaink. Egyszerűen arra „biztatják” az emésztőrendszered izmait, hogy ne dolgozzanak olyan keményen.

Ha kérdőre vonnád őket, nagyon jó indokuk lenne, amit kénytelen lennél elfogadni. Valami ilyesmit mondanának: azt szeretnék, ha minél több tápanyagot kapnál te és még inkább a kisbaba a pocakodban, ehhez pedig kicsivel több időre van szükség. Hát lehet ezzel vitatkozni?

Ráadásul a növekvő méhed nyomást gyakorol a beleidre, amelyek így nem tudnak az egyébként normál ütemükben mozogni, és végezni a dolgukat.

A székrekedés is el fog múlni. Valamikor. Mindenkinél máskor, az is lehet, hogy mind a kilenc hónapot végigkíséri majd.


Az enyhítésére vannak praktikák, amiket ki is kell próbálni, mert ha nem tudod valahogy enyhíteni a székrekedést, örömmel csatlakozni fog hozzá az aranyér is, tovább növelve a kínjaidat.

Szóval mit tegyek a székrekedés ellen?

  • Rost, rost minden mennyiségben. Az egyik legjobb szövetségesed lesz végig a terhességed alatt. Egyél friss gyümölcsöket, zöldségeket, amiket nem főztél szét, hanem inkább nyers, vagy párolt formában fogyaszd.
    Válaszd a teljes kiőrlésű gabonaféléket, hüvelyeseket, aszalt gyümölcsöket. Reggel egy – egy szem aszalt szilva csodákra képes.
  • Azért ne ess túlzásba. Ha eddig nem ilyen volt az étrended, akkor csak lassan térj át a rostban gazdag táplálkozásra.
    Ha hirtelen csak rostot eszel, puffadás lesz a “jutalmad”. A szervezetednek meg kell szoknia, hogy új rend van születőben, adj időt az alkalmazkodáshoz.
  • Egyél egyszerre keveset. Ha sokat eszel, annak is puffadás lesz a következménye. Ráadásul nem lesz könnyű a bélrendszerednek elvezetnie az ételt.
    Olyan ez, mint egy autópálya. Reggel, délben és este hirtelen sok autó özönli el, és dugót okoznak. Mire az egyik dugó szépen lassan megszűnik, már ott is van a következő hullám.
  • Igyál sokat. A víz, gyümölcs- és zöldséglevek (nem a dobozos agyoncukrozott valamik) higítanak, és folyamatos mozgásban is tartják az ételt az emésztőrendszeredben. A langyos enyhén cukrozott víz is segíthet, ha meg bírod inni.
  • Vannak „hajtós” dolgok, szinte mindenki ismer egy – két ilyen praktikát. Itt az ideje szépen sorban kipróbálgatni őket. Kajszi, szilvalé, tej bizonyos gyümölcsökkel, kinek mi jön be.

Székrekedés terhesség alatt

  • Ha szedsz terhesvitamint, vagy vaspótló szert, tudnod kell róluk, hogy a vas miatt székrekedést okoznak a legtöbb esetben.
    Erre van megoldás, másféle szer, az orvos tud alternatívát ajánlani. A szétrágható, vagy folyadék formájában levő pl. segítséget jelenthet.
  • Segíthetnek a probiotikus baktériumokat tartalmazó élelmiszerek. Az aktív kultúrák gyorsabb munkára ösztönzik a bélben tanyázó baktériumokat.
  • Jó ötlet még székrekedés ellen a mozgás is. Már egy tízperces séta is elég lehet, hogy belül is mozgásba lendülj. Sokan ajánlják az úszást is, ha van rá lehetőséged. Annak nehezebb, akit fekvésre ítéltek. Ott maradnak az egyéb módszerek.
  • Ha semmi sem segít, kérd ki dietetikus véleményét, tanácsát. Nem mindegy, mit eszel össze a terhességed alatt, így a drasztikusabb megoldások előtt fordulj szakemberhez.
  • A hashajtó nem megoldás, kivéve néhány egészen enyhe szert, nagyon néha. Folyamatosan ne használd egyiket sem a terhességed alatt. Ugyanez igaz a gyógynövényekre is.


Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!