A szorongás és a stressz terhesség alatt nagyon gyakori “mellékhatás”, és persze egyáltalán nem egészséges. A stresszre folyamatosan azt mondják, hogy nagyon káros, csökkenteni kell, kiengedni a gőzt, lecsillapodni.

Ez fokozottan igaz akkor, amikor terhes az ember lánya. A stressz alapból nem tesz jót senkinek, de egy kismamának és a babájának a pocakban különösen nem. Rossz hatással van az egész terhességre és a szülésre is.

Sok oka lehet annak, hogy feszültnek érzed magad, szorongsz. A terhesség kellemetlenségei mellett ott a tudat, hogy egy új élet születik, akiért egész életedben felelősséggel fogsz tartozni, sőt már most is. Ha még abba is belegondolsz, hogy nem a legkellemesebb éppen a világ … de nem szabad ezeken agyalni.

Aki nagyon feszült légkörben él, dolgozik, az szokta leginkább hangsúlyozni, hogy a stressz kikerülhetetlen. Lehet, hogy így van. De legalább a születendő kisbaba érdekében mindent el kell követni, hogy valahogy ép ésszel megbirkózzunk a mindennapi feszültséggel.

Fontos, hogy ha már a terhesség előtt nem nagyon vigyáztál magadra, legalább a terhesség megállapításától kezdve fokozottan ügyelj, és csökkentsd a napi stressz szintjét.


Vetélés és koraszülés – a stressz miatt?

Vannak tanulmányok, amelyek arra a következtetésre jutottak, hogy a stressz hozzájárulhat a terhesség alatti komplikációk kialakulásához, és akár a koraszüléshez, vetéléshez is. Néhány tanulmány szerint, ha magas a feszültség szintje, az magasabb CRH (corticotropin releasing hormon) hormonszintet eredményezhet, és ezt összefüggésbe hozták a koraszüléssel.

Ez a hormon a szervezetünkben két helyen is termelődik. A hipotalamusz által termelt CRH gátolja, a terhes méh által termelt pedig védi a terhességet. A terhesség előrehaladtával a méh egyre növekvő mennyiségben termeli ezt a bizonyos hormont.

Ha egy meghatározott szintet elér, az jel a szervezetnek a szülés megindulására. Ha tehát a meglevő stressz mellé hirtelen komoly trauma ér, könnyen alakulhat ki vetélés vagy koraszülés.

Nagyon fontos, hogy korlátozzuk a stresszt a terhességünk alatt, amennyire csak lehet. Segíthet a jóga, meditáció, kismamatorna, egy megfelelő társ. A legfontosabb az, hogy semmit nem szabad felvenni, annyit kell pihenni, amennyit csak lehet, és annyit mozogni, amennyit az orvos és az erőnk enged. A mozgás bármilyen formája nagyon jó stresszoldó.

Stressz terhesség alatt

Az ágyhoz kötötteknek sajnos ez a módszer tilos, nekik mást kell kitalálni. Hiába gondolnánk azt, hogy a terhességét végig fekvő, ágyban heverésző kismama élete maga a mámor. Egyáltalán nem, sőt.

Őt nem a főnöke, meg a boltban a pénztáros bosszantja fel, hanem hogy szalad a lakás, nem főzhet 8 fogásos vacsorát, és mi lesz vajon a következő vizsgálat eredménye. Szóval mindenkinek bőven kijut belőle.

Stressz terhesség alatt – Mi okoz komoly feszültséget?

A reggeli (egész napos) rosszullétek, az ételundor, a székrekedés, szédülés, hátfájás, és még sorolhatnánk, egy csomó olyan kellemetlen tünet, amely hangulatingadozáshoz vezet.

A terhesség, a babavárás a legcsodálatosabb dolog a világon, de ettől még nem mindig kellemes. A fizikai, testet érő stressz hatalmas, ennek pedig érzelmi következményei vannak.

Ezért tapasztaljuk általában azt, hogy a hangulatváltozások csökkennek, vagy akár el is tűnnek a második trimeszterben. Hiszen kevesebb a fizikai stressz (kellemetlen tünet), kevesebb az érzelmi hatása is.

Észben kell tartani, hogy ez mind csak átmeneti állapot. A tünetek és a hangulatingadozások is. Ha éppen különösen szomorúnak, mérgesnek, frusztráltnak érzed magad, azonnal gondolj arra, hogy el fog múlni.

Ha pedig elmúlt, gondolkodj el. Mi okozhatta? Mikor ettél, hogy aludtál, mennyit mozogtál? Ismerd fel a fizikai okokat, és tegyél ellenük, hogy csökkenteni tudd a rád gyakorolt hatást is.

Meg kell tapasztalnod, hogy a kellemetlen tünetek (kialvatlanság, éhség, fáradtság) múlása hogyan hat az érzelmi állapotodra is. Meg fogsz lepődni, mennyire befolyásolni tudod, holott látszólag irányíthatatlan.




Az önmagaddal szembeni irreális elvárások is okozhatnak irdatlan feszültséget benned. Légy türelmes, és fogadd le a (jelenlegi és nem végeleges) határaidat. Nem történik semmi, ha nem 8 fogásos vacsorát tálalsz fel, és nem egyszerre takarítod ki az egész lakást, vagy hagysz néhány vasalatlan inget. Gondold át a kötelezettségeidet. Borzasztó dolog, ugye, ha egyszer rendelitek a pizzát?

Adj szünetet a testednek és a lelkednek is. Terhesség alatt a testednek fontosabb elfoglaltsága van, mint hogy ablakpucolásra kényszerítsd. Ez igaz a lelkedre is, az idegeidre. Mi a fontosabb: a ragyogó ablak, vagy a kisbaba?

A partner. Ha rád tör az ellenállhatatlan vásárlási kényszer, végtelen telefonálgatások, és ha csak a babával kapcsolatos dolgokról tudsz beszélni, végül elkopnak a barátok, és a párod sem nézi jó szemmel, egyedül maradhatsz.

Normális, ha vannak a hullámhegyek mellé hullámvölgyek is, de ha te folyamatosan a csúcson jársz, muszáj kikapcsolni. Menjetek el és töltsetek el együtt egy csendes, romantikus hétvégét, amikor a párod van a középpontban, és nem te, a hátfájásod, a babaszoba színe, vagy hogy van-e káros anyag a cumisüveg cumijában.

Ha nem segít semmi, kérj tanácsot orvostól, védőnőtől. Furán hangzik, hogy rossz dolog, ha folyamatosan fent vagy, de ez az igazság.

Terhességi aggodalmak, ami közös a kismamákban

Sokan ugyanazon dolgok miatt aggódnak.

Túl sok a munka. Ez az a kilenc hónapig tartó pillanat az életedben, amikor könnyedén kell venned. Muszáj elkerülnöd a szorongást. Ezt persze irtó könnyű mondani, és szinte lehetetlen megvalósítani. De legalább túlórára és “szorgalmi” feladatra ne most vállalkozz.

Aggodalom a baba miatt. Ez tényleg minden kismamában közös, és teljesen normális. De a szorongás sem tesz jót neki. A legtöbb terhesség azért jól alakul, csak az látja sötétebben, akinél baj van, mert ő a helyzetéből adódóan (huzamosabb kórházi tartózkodás) rengeteg rosszat lát. Gondolj arra, hogy a te kisbabád jól van, nem lesz semmi baj. Relaxálj, meditálj, ne olvass lehetséges problémákról.

Félelem a szüléstől, fájdalmaktól, komplikációktól. A nők az emberiség megjelenése óta szülnek. Neked is sikerülni fog. Fontos, hogy ezt gondold, és el is hidd magadnak.

Tapasztalatok szerint minél többet aggódsz, izgulsz, gondolkodsz a lehetséges problémákon, annál valószínűbb, hogy meg is kell tapasztalanod őket. Olyan anyukákkal beszélgess, akiknél minden rendben volt szüléskor. Nem szabad rémtörténeteket hallgatni.

Szülői képességek, ez mindannyiunkat foglalkoztat, általában még az apukát is. Főleg az első terhességnél nehéz, hiszen nem tudod (honnan is tudnád), hogy mire számíts. De nyugi, az ösztön és a józan ész sokat segít. Ezenkívül vannak más anyukák, nagymamák, védőnő és orvosok, rájössz majd, hogy nem is magad (a te tudományod) miatt kell aggódnod.

A ház vagy lakás. Ez az aggodalom sem fog soha megszűnni teljesen. De túlzásba esni sem szabad. Senki sincs, akinek mindig ragyogna a lakása terhesen, majd szülés után sem, ha a baba meg járni kezd…

Nyugi, akárki megy is látogatóba, hozzád és a babához megy, nem ellenőrizni a tisztaságot. A normális tisztaság tökéletesen meg fog felelni.



1 hozzászólás

  1. emilywants2play

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!