Ha ellenállhatatlan lábmozgatási kényszert érzel, hogy enyhítsd a nyilalló, bizsergő, égő érzést, akkor ez lesz az. És nem vagy vele egyedül. A kismamák 11-30%-a kénytelen megtapasztalni általában a terhesség harmadik harmadában. A rövidítés a Restless Legs Syndrome kezdőbetűiből származik, de itthon is ezt a rövidítést használják.

A tünetek nem csak a lábon jelentkezhetnek, hanem a kézen, karon, combon is. Leggyakrabban elalvás vagy pihenés előtt törhet rád, vagy ha túl hosszú ideig ültél egyhuzamban, pl. moziban, vagy autóban. Ha megmozgatod a végtagjaidat, az segít, de mihelyt abbahagyod, a kínzó érzés visszatér. Ez borzasztó kellemetlen és frusztráló, főleg, ha már amúgy is jó ideje nem tudsz rendesen pihenni.

Ha éjszakáról éjszakára jelentkezik, iszonyú fáradt leszel a terhességed végére. Szerencsére, ha terhesség alatt jelentkezik, akkor ideiglenes problémáról van szó, és várhatóan elmúlik a baba születése utáni egy hónapon belül. A legdurvább a 7. és 8. hónapban szokott lenni.

Mi okozza?

Na ezt nem tudják, bár kutatások folynak. Ha valakinek terhesség nélkül is van ilyen problémája, terhesség alatt várhatóan rosszabbodni fog. De nem csak kismamákat érint, hanem bárkit. Azt sem tudja senki, miért jelentkezik olyanoknál is terhesség alatt, akik előtte még csak nem is hallottak róla. Elméletek azért vannak, pl. vashiány, folsav-hiány, hormonális változások (főleg az ösztrogén emelkedése), a megváltozott keringés.


El lehet kerülni?

A legtöbb kezelésére használt gyógyszer nem ajánlott terhesség alatt. Ajánlani szokták a tonikot a benne található kinin miatt, amely néha hatásos a tünetekre, de először meg kell kérdezni erről az orvosodat. Egyáltalán nem bizonyított, hogy biztonságos is. A koffein viszont egészen biztosan súlyosbítja a tüneteket. Próbáld teljesen száműzni, ha eddig még nem tetted meg.

Vannak bizonyos allergiára szedett gyógyszerek, amelyek egyeseknél tovább rontanak a helyzeten, de ez nem törvényszerű, és nem is jelenti azt, hogy a gyógyszered szedését abba kellene hagyni. De figyelj oda, és ha nálad is rosszabbodik a helyzet, szólj az orvosodnak.

Általában az elalvás előtti fekvés, ágyban olvasás, tévézés is árt ebből a szempontból. Minél tovább fekszel, annál valószínűbb, hogy nyugtalankodni fognak a lábaid. Próbálj meg inkább csak akkor ágyba bújni, amikor már elég fáradt vagy az alváshoz.

Tanácsok olyanoktól, akik szintén ezzel küzdenek

  • Kérd ki az orvos tanácsát a vitaminokról, hogy mennyit tartalmaz a magzatvédő vitaminod, ha szedsz, és még mennyit szedhetsz, nehogy túllépd az orvosod által javasolt adagot. Amik segíthetnek: vas, magnézium, B12, folsav, kalcium.
  • Próbáld ki a rendszeres testmozgást, menj ki sétálni vagy kocogni, ha nem vagy eltiltva tőle, végezz guggolásokat az ágy mellett.
  • Kismamajóga. Bármikor csinálhatod, nem kell fix időpontban valamikor nappal. Mivel csendes tevékenység, akár bátran állj neki az éjszaka közepén is.
  • Nyújtás: vannak nyújtógyakorlatok, amelyekből elegendő 10-20 perc. Próbáld az egész lábadat nyújtani a csípődtől a talpadig, a kis lábujjad hegyéig. És ha már nyújtasz, ne hagyd ki a többi testrészedet sem. Csak óvatosan, és az első próbálkozás előtt (ha sosem sportoltál) kérd ki a védőnő, nőgyógyász, vagy gyógytornász véleményét!
  • Többen vannak úgy, hogy csak sikerüljön elaludni, mert akkor már nem lesz gond. Ez az egyik legnehezebb, nem szabad rágondolni, inkább valami békésre, kellemesre.
  • Masszázs: lábfej, lábszár, csípő, derék. Akár szakképzett masszőrnél, akár a pároddal otthon.
  • Forró (terhesség alatt az nem lehet igazán forró, de azért meleg) fürdő, miközben dörzsölöd a lábad. Ez lehet zuhany is. Szerezz be egy csomó krémet, mert a bőröd ki fog száradni, de ha használ, megéri.
  • A meleg: melegítő párna, forróvizes palack a lábadhoz. Házi módszerrel jó a só: kis edényben tűzhelyen melegíted, nem ég oda, de szörnyen felforrósodik. Kanalazd óvatosan egy konyharuhába, és tedd a lábadra. Vigyázz, sokáig nagyon forró marad, ezért a konyharuha több rétegben legyen a só és a bőröd között.
  • Másnak pont ellenkezőleg, a hideg használ, de jéghideg fürdőbe ne ülj, maximum a lábad tedd egy lavórba, vagy fagyasztott borsót használj. Ha kiolvad, reggel meg is főzheted.
  • Banán. A banán sok mindenre jó (nekem pl. lázas, gyomorbajos betegségre is kiváló). Ebben az esetben kiváló káliumforrás. Ha a banánt nem szereted, van más is, amiben sok a kálium.


Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!