Bárhol is jelentkezzen a hátfájás, több minden együttesen okozza, amelyek összefüggésben vannak a szervezeted terhesség alatti normális változásaival. Természetes, hogy növekszik a súlyod, hogy eltolódik a súlypontod, hogy az izmaid hamarabb fáradnak, kevésbé bírják a terhelést, ne feledkezzünk meg a sokat emlegetett hormonális változásokról sem, és közrejátszanak bizonyos gyakran végzett tevékenységek is.

  • Súlygyarapodás: A terhesség alatt a már meglévő súlyodnak mintegy a negyedét magadra szedheted (sokan még többet is), ezzel túlterheled a hátad, és az összes testrészedet, amelyek a súlyt cipelik.
  • A megváltozó súlypont: érthető, hiszen a plusz kilók nagy részét elöl hordod, bár persze valamennyi (kinél mennyi) mindenhová rakódik. Emiatt egyrészt az izmaid gyorsabban fáradnak, mint terhességed előtt, ami viszont rossz testtartáshoz vezet általában.
    Ez bezárja a kört, mert a rossz testtartás miatt még rosszabbul érzed magad. A gyors fáradás, viszonylagos rugalmatlanság több terhet hárít a gerincedre, ínszalagjaidra, ízületeidre, amelyeknek meg kell tartaniuk az egész testedet.
  • A hormonális változásokról már sok szó esett, és még fog is. Ebben az esetben az ösztrogén és a relaxin kiemelendő. Hatásukra lazábbak az ízületek, szalagok, ez különösen igaz a medencére, és a körülötte lévő részekre. Ezek után nem csoda, ha a hátad nem bírja, és feljajdul.

Milyen tevékenység ronthat a hátfájáson?

A fent említettek külön és együtt is okozhatják a hát fájdalmait, különösen akkor, ha olyan tevékenységet is végzel, amely asszimetrikusan terheli a gerincedet, medencédet, csípődet. Ezeket a mozdulatokat sajnos szinte lehetetlen kikerülni, hozzá tartoznak a mindennapjainkhoz. Ilyenek például:

  • a sima gyaloglás, séta, futás,
  • forgolódás az ágyban,
  • előrehajlás,
  • fordulás, dőlés oldalra,
  • lépcsőmászás le és fel is,
  • emelés.

Mit lehet tenni a hátfájás ellen?

Az első és legfontosabb tennivaló, figyelni a megfelelő testtartásra. Ez nem könnyű, ezért ha szabad mozogni, megfelelő tornával és edzéssel ez még terhesség alatt is javítható, kordában tartható. A megfelelő testtartással egy csomó felesleges terhet leveszel a gerincedről, derekadról, csípődről.

A kismamatornán is foglalkoznak ezzel, de ha nem érzed elegendőnek, egy jó gyógytornász is adhat értékes tanácsot, mutathat néhány otthon egyedül is elvégezhető egyszerű gyakorlatot.


Sokat segíthet egy profi masszőr, aki tapasztalt a terhesség alatti masszázsban. Ezzel is enyhíthető, és minimálisra csökkenthető a fájdalom. Jó gondolat lehet még az akupunktúra, de itt is csak olyanhoz szabad menni, akinek már van kismamákkal szerzett tapasztalata, és ennek esetleg után is lehet járni.

Muszáj tenned valamit a hátfájás ellen, már csak azért is, mert magától nem fog megszűnni, sőt, rosszabbodni fog. A folyamatos fájdalom viszont minden másra is kihat, és tönkreteszi a boldog várandósságodat, nagyon megnehezítheti a szülést, és végül a felépülést is.


Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!