Igen, ilyen is van. A történet az enyém, és mivel többször is felmerült a helyes diéta kérdése, úgy döntöttem, megírom, mennyi mindent lehet elszúrni.

Azt ugye tudjuk, hogy ha a diéta nem jó, többet árt, mint használ. Az hagyján, hogy a kismamának nem jó, de a babára nézve is nagyon káros. A gondok akkor kezdődnek, amikor az ember lányát bedarálja a rendszer.

A diabetológián

Változó, hogy dietetikussal, vagy orvossal találkozik az ember, nekem volt szerencsém a főorvosnőhöz is. Semmi jelentősége a végzettségnek, az adott emberen múlik szinte minden, de legalábbis a sikeres és helyes diéta fele. A másik fele a tiéd a felelősségnek.

A legtöbb helyen futószalagon mennek hozzájuk a kismamák. Erre kidolgoztak egy rendszert, van előre kinyomtatott és sokszorosított segédanyag, napló-táblázat, és némi magyarázat. Ez jobb helyeken elég alapos, és szánnak rá időt, de ez az idő mindenképpen véges.

Neked, aki először kezdesz diétába, iszonyú sok kérdésed lenne – már otthon. Mert ott nem jut eszedbe, hogy mennyi buktató lehet benne.


Elmondják, hogy mit szabad mivel enni, mit szabad melyik étkezéskor enni, mit hagyjál el mindenképpen. Erről adnak listát. Mikor vannak az étkezések, hányszor kell enni egy nap. Ez idáig remek, és nagyon oda kell figyelni, mert fontos.

Amiről nem esik szó, az TE vagy. Nem érdekes, hogy milyenek az eddigi szokásaid, hogy a szervezeted hogy működik, mit szokott meg az akár 40 év alatt. És azt sem veszik figyelembe, hogy a terhességed problémamentes, vagy mondjuk fekszel 24 órán át.

Pedig nem szabad figyelmen kívül hagyni. Erre akkor jöttem rá, amikor kórházba kerültem, és az ottani dietetikus teljesen átalakította a diétámat hosszas szörnyülködés után.

De a lényeg: merj kérdezni! Ha ott nem jut eszedbe semmi (ugyan kinek jut?), írj otthon listát, és legközelebb kérdezz.

A diéta – az enyém tükrében

A legáltalánosabb esetben naponta hatszor kell keveset enni, ennek megvan a logikus magyarázata, és nem is kell vele mindenáron szembeszállni. Kivéve, ha nagyon nem veszi számításba az egyéni szokásaidat, működésedet.

Tehát a diéta vegyen figyelembe TÉGED. Mikor szoktál kelni reggel? Más a helyzet, ha még jársz dolgozni, és megint más, ha fekvésre ítéltek. Ez utóbbi esetben miért is kelnél hatkor, fél hétkor, ha semmi más sem indokolja? Csak azért, hogy reggelizz.

Ez még rendben is lenne, ha felkelnél. De visszafekszel, és még alszol, vagy tévézel. Éjjel ugyanez, az esti tíz órás evés sokaknak iszonyú kínokat okoz, nekem is.

A másik kín: a reggelire előírt kenyérszelet, és bármi, ami eltért az én reggeli kávém és fél almám együttesétől. Nekem ez a reggelim évek óta. Ehelyett nem ihattam kávét (mondjuk azt amúgy sem), nem ehettem almát.

Ennek következménye is lett: a székrekedés hatványozottan jelentkezett, ami szintén nem jó. Erre Laevolac hashajtót írtak elő (ami ugye cukros)… az almám helyett. Ebből nyilván az alma fájt.

A harmadik: tíz éve nem eszem kenyeret, sem kiflit, semmi ilyesmit. Erre szeletelt kenyeret írtak elő, meghatározott szeletszámban naponta. Brrr. Hiába mondtam, hogy nem szoktam kenyeret enni, nem voltam elég határozott. Az eredménye két hét alatt megmutatkozott, négy kilót híztam. 🙁

Azért persze kikaptam, hogy miért híztam ennyit :). Na de mozgás nélkül, kenyérrel! Hasonló a helyzet a zsírszegény natúr joghurttal, bár az nem okozott gondot (legalábbis remélem, mert újabban nem ajánlott), csak egyszerűen utálom.

A gondosan betartott, felírt, számolgatott diétámnak még egy eredménye lett: majdnem inzulinra fogtak… Szerencsére (?!) előtte kerültem kórházba, ahol cukorprofil készítésével kezdték. Ennek alapján kaptam az új diétát.

A kórházban a diétámnak szinte minden pontját elvetették, íme:

Naponta hatszor enni: erre legyintettek, hogy akkor ne egyek, ha nem akarok. Ez ennyire egyszerű, kérdeztem. De akkor mi lesz a megfelelő mennyiségű szénhidráttal?




Erre egy roppant érdekeset mondott a doktornő: nem mindegy, hogy a bevihető CH mennyisége fizikailag aktív vagy passzív kismamára vonatkozik. Én feküdtem reggeltől estig, aztán megint reggelig. Egyszerűen nem kelhettem fel. Nem kellett annyi szénhidrát úgy, hogy közben semmit sem mozogtam.

Reggeli kávé és alma: semmi kifogást nem emeltek ellene, pláne, hogy évek alatt így szokta meg a szervezetem. Persze nem cukorral, nem erős kávét, pirinyó csészével, meg nem édes alma, és egy kicsinek a fele, de mégis.

A terhesség amúgy is akkora változás a szervezetnek, pláne egy műtéttel, fekvéssel kiegészülve, felesleges még ezzel is terhelni.

Kenyér: nem fontos, hogy kenyér legyen. Vannak kekszek, gabonapelyhek, csomó minden más. A natúr joghurtba sima gyümölcsöt ízesítés nélkül lehet keverni, persze nem mindegyiket, csak ami a listán szerepel, és nem korlátlan mennyiségben. Számolni azért kell.

Terhességi cukor: egy rossz diéta

Kérdezz!

Ez nem azt jelenti, hogy a te diétád rossz! Nem azt jelenti, hogy az egyéni igényeid és kényelmed miatt szállj szembe az orvossal, dietetikussal. Nem azt jelenti, hogy kényed-kedved szerint rúgd fel, hagyd figyelmen kívül, amit előírtak.

Csak annyit jelent, hogy nem vagyunk egyformák. Ami nekem jó, az neked nem biztos, és fordítva.

Az időpontoktól határok között el lehet térni, a nagyon határozottan megszabott, előírt ételeket ki lehet váltani kis utánajárással, keresgéléssel és némi segítséggel, nem muszáj megenni, ha valamit nem szeretsz.

Sokszor nem egyértelmű, hogy mit mivel lehet megenni, mert a kapott táblázatban a szabad és nem szabad oldalon is szerepel. Ilyenkor is kérdezz, mert vagy kihagyod, vagy tuti rosszul döntesz.

Ha vannak egyéni igények (pl. alma + kávé, nem eszel kenyérfélét), nem szokványos körülmények (fekvés, műtét, felírt gyógyszerek), kérdezz rá, fejtsd ki, amíg meg nem értik, hogy nem akadékoskodsz, csak tudni szeretnéd, és hogy neked ez miért fontos.

Ha nem vagy biztos a dolgodban, kérd ki másik dietetikus tanácsát is. Nem csak magadnak ártasz, ha nem figyelsz oda. A kisbabádnak is.



4 hozzászólás

  1. Zsani
    • Magdi
      • csk
      • Magdi

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!