A terhességi cukor és a szénhidrátok

Ha már megállapították a terhességi cukorbetegséget, akkor valószínűleg diétára is fogtak. Az ebben az időszakban (hónapok!) tartandó diétás étrend gazdag a szénhidrátokban, csak nem azokban, amiket annyira szeretünk. 🙁

Érdemes és nagyon fontos mégis betartani, mert a terhesség alatti cukorbetegség szövődményeit (akár a kismama, akár a baba szempontjából nézzük) és az inzulinszúrásokat el kell kerülni.

Mint említettem, az étrend gazdag a szénhidrátban, de most el kell felejteni a korlátlan mennyiségű kenyeret, tésztát és a krumplit. Ezek helyett ajánlott zöldséget és gyümölcsöt, főzeléket és rostos gabonatermékeket fogyasztani.

Ha már eddig is inkább az egészséges táplálkozás híve voltál, akkor szerencsére nem kell, vagy csak alig kell változtatnod a szokásaidon. De még így sem árt odafigyelni.

Ez a diéta ugyanis nem csak annyiból áll, hogy ezt vagy azt nem eszel, mert a baba miatt szinte mindenre szükség van. Csak nem mindegy, mikor és mennyit, milyen állapotban fogyasztasz. A lényeg: a diétát tanulni kell.


A szénhidrátok lényege (nagyon) leegyszerűsítve

Képzeld el, hogy vannak a nagy szénhidrát-molekulák, és ezek mind kicsi glükóz molekulákból (mondjuk magyarul: cukormolekulákból) állnak. Ez annyit jelent, hogy amikor emésztesz, és az összetett szénhidrátok lebomlanak, cukormolekula lesz belőlük, ezek felszívódnak a vérbe, és a sejtekhez jutnak. Aztán ott vagy felhasználódnak, vagy elraktározódnak a májban, a maradékból lesz a zsír, de ez most mindegy.

Ami nem mindegy, hogy hány molekula kapcsolódik össze. Ha sok, akkor lesznek az összetett, és éppen ezért lassan felszívódó szénhidrátok, ha kevés, akkor egyszerűek, és gyorsan felszívódó szénhidrátok lesznek.

A terhességi cukor és a szénhidrátok

A felszívódás sebessége viszont a diéta szempontjából nagyon fontos, mert másképp emelik a vércukor szintjét. Ez logikus: az egyszerű, néhány cukormolekulából álló szénhidrátot alig kell lebontani, így ezek gyorsan jutnak be a vérkeringésbe, tehát hirtelen magasra emelik a vércukorszintet.

Az összetett szénhidrátok lebontása tovább tart, nem egyszerre jutnak a vérbe, ezért fokozatosan, kisebb mértékben emelik meg a vércukorszintet.

Itt jön képbe a sokat emlegetett glikémiás index, a GI rövidítéssel. Ez %-ban fejezi ki azt, hogy az adott szénhidrát (amit CH-val rövidítenek) milyen mértékű étkezés utáni vércukoremelő hatással rendelkezik a szőlőcukor vércukoremelő hatásához képest.

Lássunk néhány példát:

fehér kenyér, zsemle, kifli, főtt krumpli, krumplipüré: 90 – 120%;
félbarna kenyér, tojással készült tészták: 70 – 90%;
főtt rizs, borsó, cukrozatlan gyümölcslé, zabpehely: 50 – 70%;
durumtészta, tej, joghurt, narancs: 30 – 50%;
lencse, bab, főzelék, saláták, paprika, paradicsom: 30% alatt.

Igyekezni kell az alacsonyabb és közepes glikémiás indexű élelmiszereket kikeresgélni, és a 100 grammra vetített CH tartalom szerint a keveset tartalmazókból válogatni. Ez nem mindig könnyű, és főleg nem mindig kielégítő. De nem tart örökké, és megéri.

Az sem mindegy, hogy étkezésenként milyen mértékben fogyasztasz lassan és gyorsan felszívódó szénhidrátokat. Ezeket a diéta meghatározásánál megadják neked, de lehet pl. ilyesmi:

  • reggeli: lassú – 25 g,
  • tízórai: gyors – 10 g és lassú – 10 g,
  • ebéd: gyors – max. 20 g és lassú – 35 g,
  • uzsonna: gyors – 10 g, lassú – 10 g,
  • vacsora: gyors – max. 10 g, lassú – 30 g,
  • utóvacsora: lassú – 15 g.

Ezt természetesen a terheléses cukorvizsgálat eredménye alapján egyénileg határozzák meg, ezért nem ezt kell betartani, kivéve, ha neked is pont így írják elő. De a lényeg látszik: még egy étkezésen belül is figyelni kell a felszívódás sebességére, és aszerint válogatni össze a menüt.

Nagyon nagy bajnak tartom, hogy szinte a legtöbb helyen a kismama csak egyszer találkozik egy dietetikussal vagy diabetológus szakorvossal, aki ad neki néhány oldalnyi tájékoztatót, aztán néhány hetente ellenőrzi, hogy jól csinálja-e.

Holott a támogatásra, hogy pontosan mit szabad és mit nem, vagy mit lehet helyette (kompromisszumként) enni, folyamatosan nagy szükség van pont ebben az időszakban. Ráadásul nagyon könnyű félreérteni a kapott utasításokat, és két hét alatt, amíg ez kiderül, egy csomó kárt lehet okozni.




Az én példámból okulva: ha valami nem világos, és nem érzed úgy, hogy maximálisan törődnek veled, és támogatást kapsz minden piszlicsáré kérdésben, azonnal keress egy másik dietetikust.



3 hozzászólás

  1. Sadun
    • Magdi
  2. Marek

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!