Érintett vagy a kérdésben? Akkor tisztában kell lenned vele, hogy milyen kérdésekkel jár a terhesség ennyi idősen (vén lettem, vagy mi?), mert akkor azt is megtudod, hogy mit kell tenned azért, hogy a terhességed minél inkább problémamentes, te és a babád pedig egészségesek legyetek.

Az első, amit soha ne felejts el: ha elmúltál 35 és babát szeretnél, akkor jó társaságba kerültél! Üdv a klubban! 🙂

Egyre többen döntenek úgy, hogy akár bőven 30 felett vállalnak gyermeket, és 40 hét elteltével egészséges babát szülnek. Ha végig odafigyelsz magadra, mindenhez kellő, de nem túlzott elővigyázatossággal közelítesz, akkor a legjobb életkezdést adhatod a kisbabádnak.

Vannak kockázatok

Ez nem lehet meglepő. De a 35. év betöltése nem egy mágikus határ, annak ellenére sem, hogy a biológiai óra egy létező valami, az élet velejárója. Csupán olyan korba léptél (léptünk), amikor a különböző kockázatokról érdemes tudni és beszélni is. Például:

  • Lehet, hogy tovább tart teherbe esni, mint egy fiatalabbnak. A petesejtek száma előre kialkudott, a születéskor eldőlt, vitatkozni vele nem lehet. A 30-as éveinkben a petesejtek minősége gyakran romlani kezd, és az is lehet, hogy az ovuláció válik rendszertelenebbé, vagy ritkábbá még akkor is, ha minden hónapban megjön. Egy idősebb nő petesejtje nem termékenyül meg olyan könnyen, mint egy fiatalabbé.
    De: ez nem azt jelenti, hogy nem lehet teherbe esni. Lehet, csak esetleg tovább tart, tovább kell próbálkozni. Ha elmúltál 35, és hat hónapnál hosszabb ideje nem sikerül összehozni a babát, akkor érdemes orvossal beszélni.
  • Az életkor növekedésével nagyobb az esélye az ikerterhességnek is. Ebben szerepet játszhatnak a külső segítségek, gyógyszerek, vagy a mesterséges megtermékenyítés is. A termékenységi kezelések által gyakran előfordul, hogy több petesejt is megérik.
  • Nagyobb az esélyed a terhességi cukorbetegségre. Ez a típus csak a terhességre jellemző, és a kor előrehaladtával egyre gyakoribb. Folyamatos odafigyeléssel, ellenőrzéssel, megfelelő táplálkozással és mozgással kivédhető, a hatása csökkenthető. Rosszabb esetben nem elég a diéta, de ez a 20-as éveikben járóknál is előfordul. Ha a terhességed előtt, de legkésőbb a megállapításakor elkezdesz nagyon figyelni, vezetsz naplót, akkor nem lesz semmi baj.
  • Nő a valószínűsége a terhesség alatti magas vérnyomásnak is. Egyes vizsgálatok arra utalnak, hogy a magas vérnyomás minden formája (a 20. hét előtt kialakult krónikus magas vérnyomás, a 20. hét után kialakult terhességi magas vérnyomás, és a 20. hét után kialakult fehérjeürítéssel járó preeclampsia) gyakoribb az idősebb kismamáknál. Az orvosod rendszeresen ellenőrizni fogja a vérnyomásodat. Lehet, hogy otthon is célszerű lesz naponta mérned, és táblázatban vezetned az értékeket, esetleg kapsz gyógyszert is.
  • Lehet, hogy császármetszéssel fogsz szülni. Ennek oka lehet a méhlepény beágyazódási rendellenessége, bármilyen szülési komplikáció, egy egyszerű döntés, sok oka lehet. A lényeg, hogy készülj fel rá, tájékozódj, ne érjen váratlanul, ha úgy alakul.
  • Nagyobb a kockázata a kromoszóma rendellenességeknek. Lehetőséged van elmenni genetikai tanácsadásra is. Az idősebb anyák babáinál magasabb a Down-szindróma kockázata, és erre fel is hívják a figyelmünket. Rendelkezésre állnak tesztek, ultrahang vizsgálat, amniocentézis, és esetleg szembe kell nézned a döntéssel, hogy megtartod, elveteted, vállalod, ha mégis betegen születik. Bárhogy is lesz, a döntés a tiéd és a párodé, sohasem az orvosé vagy más kívülállóé.
  • Idősebb kismamáknál gyakoribb a vetélés. Ezt úgy is magyarázzák, hogy a szervezet gyakran nem “neveli” a nem egészséges utódot, és mivel gyakoribbak lehetnek a rendellenességek, ezért logikusan a vetélések száma is nő.
  • Szintén számít a baba biológiai apukájának a kora is, ez is rejthet kockázatokat. A férfiak termékenysége is gyakran csökken a 30-as éveik végétől. Néhány kutatásból arra következtetnek, hogy egy 40 feletti apuka gyermekénél magasabb az autizmus esélye, mint egy 30 körülinél. (Állítólag ez a kockázat még fokozottabb, ha az apa elmúlt 40, az anya meg fiatalabb 30-nál. Nyilván még egy csomó kutatásra szükség van.) Az 50 feletti apukák gyermekeinél nagyobb a valószínűsége valamilyen születési rendellenességnek, esetleg nehezebben tanulnak meg olvasni, gyengébb lehet a memóriájuk. Lehet, de nem biztos.

Döntened kell

A legjobban úgy tudsz vigyázni a leendő gyermekedre, ha figyelsz és vigyázol magadra. Nézzük az alapokat:


  • Tervezd a babát. A terhesség előtt válassz orvost, kórházat, keress dietetikust, ha nem szimpatikus a kórházban dolgozó. Vizsgáltasd ki magad, legyen jó az általános egészséged, kérj tanácsot, mit kellene az életmódodon változtatnod már most. Alkalmas az orvossal való találkozás arra is, hogy előre felkészülj, ha nem sikerül a baba néhány hónapon belül, hogy akkor mit javasol, milyen lépéseket és mikor kell meglépni. Tehát készítsd fel az életedet és a szervezetedet is.
  • Járj rendszeresen terhesgondozásra. Ez minden terhességnél fontos, de nálad különösen. Könnyebb kiszúrni a változásokat, és segíteni, amikor a baj még nem is baj, csak egy jelzés a testedtől. Mielőtt az orvoshoz mész, írj össze minden butának tetsző kérdést, mert ott az ember hajlamos néhányról megfeledkezni. A kérdéseket pedig szégyenkezés nélkül tedd is fel, jobb nyugodtabban várni a babát.
  • Legyen étrended. A legjobb, ha a kezdetektől szakemberrel egyeztetsz, hogy minden vitaminból, ásványi anyagból, fehérjéből, vasból megkapd, amire szükséged van, és közben meglegyen a megfelelő egyensúly, arány mindenből. A terhességi vitamint beszéld meg az orvosoddal, mit javasol.
  • A hízás kritikus terület. Míg 20 évesen könnyen felszaladnak a kilók, majd jó esetben szépen le is mennek, addig 35 felett csak jönnek könnyen, aztán galibát okoznak. Ezért erre is figyelni kell. Ebben szerencsére segít az előbb említett étrend, amit betartva valószínűleg nem lesz gond.
  • Mozgás és mozgás. Ha csak az orvos valami miatt el nem tilt, akkor mozogj, sportolj. Sétálj, ússz, tornázz, jógázz, ami jól esik. A rendszeres fizikai aktivitás segít enyhíteni vagy megakadályozni a kellemetlen tüneteket, közérzetet, fokozza az energiaszintet, javítja az általános egészséget. Plusz segít felkészülni a szülésre, hiszen formában tartja vagy épp erősíti az izmaidat is.
  • Kerüld a kockázatos dolgokat. Nyilván nem dohányzol, nem szedsz kábítószert. Beszéld meg az orvosoddal, hogy a gyógyszerek közül mit szedhetsz a terhességed alatt és mit nem.
  • Készülj fel a vizsgálatokra. Tudd meg, mikor, hol mit végeznek, és mennyiért. Vannak egymásra épülő vizsgálatok is, ha az első kimarad, a következő már nem lesz olyan értékű. Tájékozódj a veszélyesebb és ritkábban alkalmazott módszerekről is, mint amilyen az amniocentézis. Beszéld meg és mérlegeld az orvosoddal a kockázatát. Mivel a legtöbb teszt csak valószínűsíti, de nem mondja 100%-ra, hogy a baba egészséges, készülj fel a kérdésekre, döntési helyzetekre is.

És ha elbizonytalanodtál: gondolj a leendő kisbabádra, ahogy várod, ahogy öleled, ahogy mosolyog rád, és a rengeteg boldog pillanatra, amit megélhetsz vele.



5 hozzászólás

  1. kovacsrita
    • Magdi
  2. Takács Anett
    • Agàrdi Krisztina
  3. Olsovszky Tímea

Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!