A reggeli rosszullétekről már megbeszéltük, hogy az elnevezés helytelen, hiszen nem csak reggel támad. Erről itt olvashatsz kicsit bővebben. De mit lehet tenni, hogy könnyebb legyen kicsit?

Ha csak enyhébb reggeli rosszullétek (maradjunk az egyszerűség kedvéért ennél az elnevezésnél) kínoznak, akkor íme néhány egyszerű tipp a számodra. Az erős, folyamatos hányingerrel és hányással viszont fel kell keresned az orvosodat, nehogy komolyabb baj legyen.

Reggeli rosszullét: mit tehetsz ellene?

Az itt felsorolt ötletekre néhányan esküsznek, néhányan nem, szülésznők és védőnők ajánlják, még akkor is, ha nincsenek tudományos bizonyítékok a hatékonyságukra. 🙂

  • Kis adagokat, falatokat egyél többször a nap folyamán, hogy a gyomrod sose legyen üres. Néhányan a szénhidrátokra esküsznek ilyenkor, mások szerint a fehérjében dús étel segít inkább enyhíteni a tüneteket, de az én tanácsom az, hogy hallgass a gyomrodra, ha képes tanácsot adni.
    Általában az segít, amit a legjobban kívánsz. Persze előfordulhat, hogy annyira rosszul vagy, hogy a gyomrod „össze-vissza” beszél. 🙂
  • Tarts a kezed ügyében, ágyad mellett falatkákat, néhány darab kekszet. Ébredés után rögtön egyél pár falatot, és a felkelés előtt pihenj még 10 – 15 percet. Ha éjjel hányingerre ébredsz, akkor is segíthet egy – két falat nasi.
  • Lassan kelj fel, mielőtt felállsz, üldögélj néhány percig láblógatva az ágy szélén.
  • Próbáld elkerülni a hányingert keltő szagú ételeket, és most olyan is idetartozhat, amiket korábban illatként értékeltél. Valószínűleg legalább egy ideig úgy fog tűnni, hogy mindentől hányingert kapsz. Ilyenkor nincs más, egyél csak olyasmit, amitől nem leszel rosszul, még akkor is, ha nem lesz a nagykönyv szerint kiegyensúlyozott az étrended.
    Segíthet egy vitaminkészítmény (pl. a magzatvédő vitamin jó), hogy legalább a vitaminszükségletet megkapjátok, te és a kisbabád, és figyelj a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre, hogy a kiszáradást elkerüld. Ha majd szűnik a hányinger, összeállíthatsz végre egy kiegyensúlyozottabb étrendet.

Reggeli rosszullét: mit tehetek ellene?

  • Nem feltétlenül muszáj mindent forrón enni, lehet hidegen vagy szoba hőmérsékletűre hűtve  is. Bizonyos ételeknek erősebb az aromájuk forrón, ezért könnyebben okoznak hányingert.
  • Kerüld a zsíros ételeket, mert azokat tovább tart megemészteni. Szintén hagyd el a fűszeres, savas ételeket, mert ezek az emésztőrendszert irritálják.
  • Igyál többször az étkezések között. Egyszerre ne sokat, ne telítsd el magad, ne az ital vegye el az éhségedet, mert az is könnyen vezet hányingerhez.
    Sokan úgy tapasztalják, hogy a szénsavas jót tesz ilyenkor, még akkor is, ha egyébként nem igazán ajánlott. Még mindig jobb az enyhén szénsavas ásványvíz, mind a folyamatos hányinger, vagy pláne hányás.
  • Az is lehet, hogy nem az ételek illatától leszel rosszul. Bármi más is okozhatja: meleg, fülledt szoba, erős illat, pl. légfrissítő, parfüm, villódzó fények, hullámzó mozgás. Tehát: szellőztetés, másik műsor a tévében, és séta az autó helyett.
  • Ha fáradt vagy, rosszabbul érezheted magad, ezért muszáj pihenned. Szánj elég időt a kikapcsolódásra. Egy film, egy barátnő ilyenkor jól jöhet.
  • Meditálj, ha tudsz. (Nem mindenki tud, legalábbis szerintem.) Ha tudsz, tudod, mire jó, ha meg nem, akkor ne is foglalkozz ezzel a tanáccsal. 🙂
  • Ha túl sok vasat eszel pl. magzatvédő vitaminban, az is okozhat hányingert, mert nehéz lehet az emésztőrendszerednek. Ilyenkor kérj tanácsot az orvosodtól, és ő javasol másik vitaminkészítményt, amelyikben kevesebb a vas, vagy egyáltalán nincs. A rosszullétek elmúltával pedig újra lehet változtatni.
  • A gyömbér segít, hogy a gyomrod kissé helyrejöjjön, és csökkenti az émelygést. Jó ötlet pl. a gyömbértea, friss gyömbérből, leforrázva, de túlzásba ne vidd.
  • A B6-vitamin is enyhíti a hányingert. De túl sokat ebből sem szabad szedni, mert káros következményei lehetnek.

És ha semmi sem segít?

Ha semmi, még a folyadék sem marad meg benned, ha kevesebbszer kell wc-re menned, és a vizeleted sötétebb és erősebb szagú, mint általában, akkor irány az orvos.


Ha vért hánysz, felmegy a lázad, fáj a hasad, gyengének érzed magad, elájulsz, szintén azonnal orvoshoz kell fordulni. A terhesség alatti erős hányás nem szimpla rosszullét, hanem nagy probléma, és kezelést igényel.


Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!