Nem vagy egyedül! Még akkor sem, ha nincs pénzed, nincs időd, nincs akaraterőd, önuralmad. Ha nincs rendben a lelked, ha nem bízol magadban, ha nincs senki, aki támogasson. Ha nem mozogsz semmit, és nem is érzed magad képesnek rá, ha mindig akad kifogásod. Ha ezek igazak rád, akkor ez az írás neked szól.

Ezek kifogások? Igen, azok, de attól még igazak lehetnek. Bár amikor az ember tanácsokat kap, hogy miket kellene tennie, mitől lesz újra csinos és fitt, akkor azt is megkapja mellé, hogy ne kifogásokat keressen, hanem megoldást. Válts életmódot, változtasd meg az étkezési szokásaidat, kezdj el sportolni. Gyakran mondják, hogy a szoptatás segít, de most őszintén: ha semmiben sem vagyunk egyformák, pont ebben lennénk? Van, aki hízni kezd a szoptatástól.

Ez az írás szinte minden hivatalos fogyókúra szabályaival ellenkezik, és nem is fogyókúrás módszer. Csak annak ajánlott olvasni, aki ráér fogyni (elég öt-hat hónap alatt 5-6 kiló), akinek valóban nincs semmi önfegyelme, aki semmit sem bír betartani.

Az első lépés: ne akarj gyorsan lefogyni

Aki fogyni akar, és nem híres az akaraterejéről, kitartásáról, az általában gyorsan akarja letudni a nehezét, hogy minél előbb túl legyen rajta. Tökéletesen érthető. De most döntsd el, hogy te szándékosan lassan fogsz lefogyni. Hogy miért? Mert sokkal könnyebb egészen apró lépésenként haladni. Ha nem havi négy kiló a cél, még csak nem is heti egy kiló (ami persze végül ugyanannyi, csak kevesebbnek hangzik). Hanem havi egy, max. kettő.


Ebbe belefér, hogy néha kiess a ritmusból, hogy újra összekapd magad, hogy beleférjen a “bűnözés”, egy kis vigaszcsoki. Ha pedig hivatalos indokra is szükséged van, íme: jobb a szervezetednek, a bőrödnek, a pénztárcádnak, kevésbé esélyes, hogy  jojóeffektus áldozata leszel. 🙂

Milyen kifogásaink vannak?

  • Nincs pénzem

Ez egy kisgyerekes anyukánál nem meglepő. Nem mindenkinek telik fitneszbérletre, uszodabérletre, személyi edzőre. Erre a kifogásra nincs olyan megoldásom, amitől lenne rá pénzed, vagy legalábbis nem ide tartozik. Ha nagyon akarsz mozogni pénz nélkül, a legolcsóbb megoldás a futás, de mivel ezt az írást olvasod, ez nyilván nem opció neked sem.
Ennél fogva nincs pénz a tökéletesen egészséges és fogyasztó kajákra sem. Nem mindenki engedheti meg magának a biopiacot, a híres fogyasztó porokat, készételeket, és a full zöldség-gyümölcs-hús kombinációjú menüket sem.

  • Nincs időm

Bármilyen hihetetlen is, vagyunk páran, akiknek nincs lehetőségük a gyereket hetente egy órára lepasszolni. Természetesen a gyerek kibírná, ha egy kicsit más vigyázna rá, de ha nincs senki, akkor vagy viszed magaddal sportolni, vagy lemondasz róla. Te is lemondtál inkább.

  • Nem tudok diétázni

Tehát nincs elég akaraterőd, kitartásod, nem bírod a megvonásokat, akár még testi tüneteid lesznek (szédülés, rossz közérzet, bármi). Vagy csak simán szoptatsz, és hát ugye a baba miatt kell, hogy legyen elég tejed, legyen kellő energiád…

  • Nem vagyok jól lelkileg

Ezt a profik, meg az önkéntes tanácsnokok is általában elfelejtik. Minden változáshoz, egy sima diétához is kell lelkierő. Néha pedig egyszerűen nincs. Ez nem azonos az akaraterő hiányával. Csak annyira pocsékul vagy, hogy már nincs honnan, miből elvegyél magadtól. Mert már totál kivagy, és ha még nem is ehetsz, kényszerzubbonyban fognak elvinni.

Mit tehetsz?

Az első lépés, az legyen mondjuk a felkészülés a fogyásra. Mielőtt bármit tennél, vagy változtatnál, figyeld meg magad. Vannak napok, amikor állandóan ennél, és ehetsz is, a mérlegen nem látszik jelentős változás. Vannak olyanok is, amikor úgy érzed, sikerült alig enned, és mégsem barátságos a mérleged. Aztán hogy reagál a súlyod, ha naponta többször eszel keveset, hogyan, ha kétszer eszel normálisan. Mi van, ha kibírod (különösebb cél nélkül, csak azért mert épp jól esett), hogy csak valami gyümölcsöt eszel, és mi történik, ha teletömöd magad palacsintával.


Mert bár furcsa lehet, de van olyan, akinek többet mutat a mérleg egy adag salátától, mint hat darab palacsintától (ez vagyok én). Tudom, vannak szakértők, akik erre csak a fejüket fogják, és szörnyülködnek. De azt is tudom, valamiért a csodamódszerük (amit kőkeményen be kellene tartani) mégsem hat mindenkinél…

Két sarkalatos pontja van a fogyásnak: az étkezés és a mozgás. Amint fentebb megállapítottuk, sportolni nem tudsz, és több okod is van rá, és ugyanez igaz az életmódváltásra is. Hát nézzük:

  • Étkezés

Nem is olyan könnyű kiiktatni a kenyeret, lisztet, cukrot, a csokit, a sok finomságot. Hát ne tedd. 🙂 Csak vedd kevesebbre.

Egyél minden nap valami finomat, amolyan jutalom gyanánt, mindegy miért. Csak azért, mert eltelt egy újabb nap, és még nem vagy diliházban. Döntsd el, mi az, amit aznap nagyon szeretnél, és ha nem lehet, el fogsz bukni. Aztán negyedeld az adagot. Kapj is belőle, meg ne is. Tulajdonképpen verd át az agyad: megnyugodhat a kisördögöd, mert ettél csokit, és megnyugodhatsz, mert egy egész tábla helyett csak három kockát faltál be.

A cukor gyakran jelent gondot. Bár drága, amit most írni fogok, de működik. Vegyél nyírfacukrot. Piszok sokba kerül, de ugye van rá okod is. Nem a fogyókúra, egyáltalán nem. Hanem az, hogy a gyerek fogait védeni kell. Csak nem fogod tömény cukorral tömni, ugye? Ha pedig ő nem kap cukrot, neked szolidaritásból néha szintén be kell érned a nyírfacukorral. Ami tulajdonképpen cukor, mint a neve is mutatja. És valóban mindenbe jó, csak az élesztő nem fut fel vele. Az egyetlen szépséghibája, hogy valóban drága. De hát ez is jó, mert még ezzel is spórolni fogsz, mert ugye a gyereknek is kell.

Nasi: nassolsz olyasmit, amit nem adnál a gyereknek? Általában arra jobban odafigyelünk, hogy a kicsi csak olyasmit kapjon, amit már ehet, ami egészséges, amiben rendszer van. Szerinted igazságos, ha te falatozol, amíg alszik, holott vele együtt is ettél? Nem. Ha meg mégis, alkudd ki magaddal: egy szem szilvát (vagy mást) fogok enni.

Ha mégis vettél valamilyen fogyasztóport: nem fog hatni (na jó, finomítok: nem hat mindenkinek). De egy valamire jó: a legtöbbet étkezés helyett kell fogyasztani. Mivel pedig pénzt áldoztál rá, amikor pedig nincs, csak nem fogod hagyni, hogy kárba vesszen? Csak arra figyelj, hogy olyan étkezést válts ki vele, amit nem sajnálsz, és nem fogod bepótolni.

Tehát az étkezés valóban egy döntés. Nem az, hogy kalóriákat számolgatsz, nem is az, hogy meghatározott napokon meghatározott, előre eldöntött kajákat eszel. Mert ha épp nem kívánod, vagy mást is ennél, vagy rossz napod van, már felborítottál mindent, és fel is fogod adni. Döntsd el minden reggel a menüt, ahogy eddig is. Hogy a kecske is jóllakjon, és a káposzta is megmaradjon. Legyen benne egészséges-fogyókúrás, és lélekápolós-finom is. Ha az időpontokra is képes vagy egy kicsit figyelni: már az is sokat számít, ha lefekvés előtt három órával már nem eszel, ahogy eddig tetted.

  • Mozgás

Erre is ott vannak a szuper kifogásaink: hogy nincs rá pénz, nincs senki, aki vigyázna a kicsire. Erre mondják, hogy csináld akkor, amikor alszik, vagy vele együtt, bárhogy. Na ez sem mindig egyszerű. Ha alszik, más dolgod van, vagy nem szólhat a tévé (vagyis a dvd). Egy totyogóval meg tornázni, hát… rajtam kívül más is próbálta? 🙂

De mozoghatsz másképp is. Ha szoktál palacsintát sütni, az például remek lehetőség. Kapcsolj zenét, és amíg sül, “zumbázz”. Csak ne égesd oda. Annak, aki nem szokott rendesen sportolni, bármilyen mozdulat jó lesz, mert az izmok mindenképpen többet mozognak, mint egyébként. Lehet zenére hajladozni, gugolászni, kart körözni, bármit.

Lehet a kicsivel is, ha nem egy dvd-t teszel be, hogy márpedig te most 40 percet bizony tornázni fogsz. Az nem fog menni. De ha zenés műsor van, vagy anélkül is lehet, kapd fel és pörögj vele, emeld a magasba többször is, szóval játssz vele. Meg is mondhatod neki, hogy te most tornázni fogsz, lefekszel a hátadra, hogy a térdeid felhúzva emelgeted a hátsó feledet. Ő remekül fog szórakozni a hasadon üldögélve közben. Te meg plusz tíz kilót emelgethetsz. Nagyon hatékony. 🙂

A mozgás lényege: nem sportolsz, nincs minden napra előírt felülés, semmi kényszer. Ehelyett játszol a gyermekeddel, futsz a bringa után, őt tornáztatod, neki mutatod, hogyan is kell a levegőben biciklizni, és közben figyelsz magadra. Ettől nem lesz kockahasad, meg szép kerek izmaid, szálkásak se. De jobb lesz a közérzeted, könnyebb a lelked (hiszen csináltál valamit, nem?), amitől könnyebb betartani, hogy csak három kocka csokit ehetsz meg a tábla helyett.

  • Mérleg

Legyen a barátod. Gyakran mondják, hogy elég hetente mérni. Biztos igaz, de ki a fene bírja azt ki? Az legalábbis nem igazán, akinek nincs a rendes fogyókúrákhoz kellő önfegyelme (meg a többi). Tehát ne gyötörd magad, állj rá, ha szükségét érzed. Örülj minden dekának, ami lement. Ha meg nem ment le? Van még időd, ma rosszabb napod volt, de majd holnap… 🙂


Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!