Omega-3 zsírsavak

Egy bizonyos (észszerű) mennyiségű omega-3 zsírsavra szükség van a gyerekek agyának egészséges fejlődéséhez. Emellett a dokozahexaénsav (DHA) és az eikozapentaénsav (EPA) egyéb jótékony hatásai a terhesség és a szoptatás ideje alatt sem jelentéktelenek.

(Az omega-3 zsírsavak olyan esszenciális zsírsavak, melyekre a szervezet megfelelő működéséhez elengedhetetlenül szükségesek. Azért esszenciális zsírsava a nevük, mert a szervezet nem képes önmaga előállítani, így nekünk kell a táplálkozás során valamilyen módon bevinni a szervezetbe.)

Ezek a hosszú szénláncú telítetlen omega-3 zsírsavak kulcsfontosságú építőelemek a gyermeki agy, idegrendszer és a retina számára. Hozzájárulnak a magzat és a szoptatott csecsemő agyának és a szemének egészséges fejlődéséhez.

A DGE ezért azt ajánlja a várandósoknak és a szoptatós anyukáknak, hogy naponta átlagosan körülbelül 250mg DHA-t és EPA-t juttassanak be a szervezetükbe. Ehhez elegendő lenne például hetente kétszer tengeri halat fogyasztani.

Az omega-3 zsírsavakban leginkább gazdag hideg vízi halak: a lazac, a hering, tonhal, kardhal, makréla. Nagyon fontos, hogy megfelelő forrásból szerezzük be ezeket a halakat, hogy elkerüljük magas higanytartalmukat.


Azoknak a nőknek, kismamáknak különösen, akiknek étlapján nem szerepel rendszeresen hal, fontolóra kellene venniük a DHA és EPA valamilyen étrend kiegészítővel való szervezetbe juttatását. (Erre megfelelőek: Elevit® 2 und 3, Femibion® 2 und Orthomol natal®)

Leginkább a terhesség második felétől és a születés utáni első hónapokban épül be a DHA és az EPA a csecsemő agyába és idegrendszerének sejtmembránjaiba. Mindazonáltal a tudósok egyetértenek abban, hogy a várandósoknak már korábban egy extra adagra lenne szükségük.

Omega-3 zsírsavak - kellenek az agynak

Zsírsavak anya raktáraiból

A hosszú szénláncú zsírsavak az anya zsírszövetében tárolódnak, és onnan szükség esetén mobilizálhatóak, így a magzat a méhlepényen, illetve később a csecsemő az anyatejen keresztül megkapja a szükséges mennyiséget.

A kismamáknak a szoptatás befejezéséig figyelniük kellene az omega-3 zsírsavak kielégítő bevitelére. Ennek magyarázata, hogy az anyatejben található zsírsavak nagy része nem az anya aktuális étrendjéből származik, hanem az anyuka raktáraiból ürül.

Hogy a hosszú szénláncú zsírsavak még az első életév után is pozitív hatással lehetnek-e az agy fejlődésére és a kognitív teljesítményére, az tudományosan még nem tökéletesen bizonyított.

Az Európai Unió egészségügyi állításokra vonatkozó rendelete csak a következő két állítást engedélyezi: “A DHA hozzájárul az egészséges agyi működés fenntartásához. A vas hozzájárul a gyermekek egészséges kognitív fejlődéséhez.”

Azonban az is tény: a hosszú szénláncú zsírsavak szintje semmilyen életkorban nem kielégítő. A mért átlagos omega-3 index az ajánlott 8% helyett csak 5,5% egy 2017-ben készült analízis szerint. (Mayo Clinic Proceedings, 2017, DOI: 10.1016/j.mayocp.2016.10.018)

Azoknak a felnőtteknek és gyerekeknek, akik nem szeretik és ezért nem is fogyasztják a halat, meglehetősen nehéz a kielégítő mennyiséget a szervezetükbe juttatni. Az ő számukra ajánlott megfelelő táplálékkiegészítőt keresni. A halolajak is egyaránt tartalmaznak EPA-t és DHA-t.

Kizárólag lenmagolajjal, repceolajjal, dióval, szójababbal, spenóttal, brokkolival stb. szinte lehetetlen a szervezet DHA és EPA szükségletének kielégítése. Ezek az ételek inkább rövidebb szénláncú omega-3 zsírsavakat, alfa-linolénsavat (ALA) tartalmaznak, és kevés bennük az EPA és a DHA.

Az ALA-t a szervezetnek még át kellene alakítania, hogy számára hasznosítható legyen, ezt azonban csak kis mennyiségben, nagyjából 10 százalékig képes metabolikusan aktív zsírsavakká, DHA-vá és EPA-vá alakítani.

Ennek egy lehetséges oka: a mai egészségtelen étrendben (tehát túl sok vörös hús, és állati zsír) magas az omega-6 zsírsav mennyisége, mint a linolsav (LA). Az LA ezek után konkurenciát jelent az ALA-nak az hosszú szénláncú omega-3 zsírsavakká történő átalakulásban.

Forrás: Pharmazeutische Zeitung






Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!