Kockázatos a légszennyezettség a kórházaknál

A Greenpeace 10 budapesti kórháznál mért eredményeiből az derül ki, hogy több, gyerekeket, várandósokat és tüdőbetegeket ellátó egészségügyi intézmény környékén a légszennyezettség kritikus lehet. A környezetvédő szervezet azt várja a budapesti városvezetéstől, hogy azonnal cselekedjenek, és a tisztább levegő érdekében a lehető leghamarabb tiltsák ki az öreg, szennyező autókat Budapestről.

A Greenpeace a dízel autókból származó nitrogén-dioxid-szennyezettséget mérte, és az eredmények szerint több helyen is magasabb a légszennyezettség a hivatalos mérőállomások által mért értékeknél. A vizsgált időszakban a SOTE Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél a levegő szennyezettsége a 24 órás határértéket is túllépte.

A vizsgált időszak 2019. augusztus 29. és szeptember 19. közötti időszakot jelenti. Ezeken a napokon a Greenpeace Magyarország 10 fővárosi egészségügyi intézmény bejáratánál vizsgálta a levegő szennyezettségét úgynevezett diffúziós csövek segítségével, melyekkel a nitrogén-dioxidot mérik. Olyan intézményeket választottak, ahol gyerekeket, várandósokat és tüdőbetegeket látnak el, mert ők különösen érzékenyen reagálnak a levegőben található szennyező anyagokra.

A mérési eredmények szerint a fenti időszakban a környező hivatalos mérőállomásokhoz képest ezeknél az egészségügyi intézményeknél jóval magasabb volt a nitrogén-dioxid-szennyezettség. Ennyire szennyezett levegőt az egyik forgalmas közlekedési csomópontnál, az Erzsébet térnél működő mérőállomás mutatott, ahol az órás és az éves határértéket egyaránt rendszeresen meghaladja a légszennyezettség.

A legsúlyosabb értékeket a következő helyeken elhelyezett mérőeszközök mérték:


  • Semmelweis Egyetem (SOTE) Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika, Üllői úti részleg (89,4 µg/m3),
  • Heim Pál Gyermekkórház (79,0 µg/m3),
  • MH EK Honvéd Kórház (74,0 µg/m3),
  • Tölgyfa utcai Gyermek-Tüdőgyógyászati Járóbeteg-szakellátás épülete (73,4 µg/m3).

A fenti 3 hetes időszakban a mért értékek 10 mérési pontból 9 helyszínen magasabbak voltak, mint az éves nitrogén-dioxid határérték, ami 40 µg/m3. Az egy kivétel az Auróra utcai Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ bejáratánál kitett mérőeszköz által mutatott szint, amely az éves határérték alatt volt (39,3 µg/m3).

A SOTE Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél mért szennyezettség három hetes átlaga még a 24 órás határértéket (85 µg/m3) is meghaladta (89,4 µg/m3), az egy évre megadott határértéknek pedig több mint a kétszerese volt.

Kockázatos a légszennyezettség a kórházaknál

Magyarországon az elmúlt években megnőtt azoknak a dízel járműveknek a száma és életkora, amelyek leginkább felelőssé tehetők a nitrogén-dioxid-szennyezésért. Sajnos Magyarországon nagyon sok olyan autó van forgalomban, amelyek az európai kibocsátási normáknak nem felelnek meg.

Ezek az autók leginkább a nyugat-európai nagyvárosokból már kitiltott, szennyező dízelek. Az Európai Unióban arányaiban Magyarországon van belőlük a legtöbb. Simon Gergely, a Greenpeace szakértője szerint sürgősen szabályozásra van szükség. A nyilatkozata szerint:

„Sürgősen szabályozásra van szükség, hogy ne kerülhessenek nálunk forgalomba a többi európai országból kitiltott, szennyező gépjárművek. Évente már most több mint 14 ezren halnak meg a rossz levegő miatt.

A városvezetés mindezek ellenére évek óta nem hajlandó hatékonyan fellépni a súlyos légszennyezettség csökkentéséért. Pedig közvélemény-kutatás is bizonyítja: a budapestiek túlnyomó többsége szerint a légszennyezettség a legnagyobb környezetvédelmi probléma Budapesten.”

A Greenpeace mérési adatai szerint a légszennyezettség a kórházaknál, az iskolák, buszmegállók környékén a legkritikusabb. A környezetvédő szervezet azt szeretné, ha a városvezetés megállapítana egy céldátumot, amikor a régi dízel járművek, a szennyező személyautók, tömegközlekedésben használt buszok, hajók és egyebek kivezetésre kerülnek.

A súlyos légszennyezettség évente több ezer emberéletet követel a fővárosban. A legtöbbet és leggyorsabban a szennyező járművek kivezetésével lehet tenni a több millió állampolgár egészségének védelmében, így lehetne megakadályozni, hogy több ezren haljanak meg idő előtt csak a fővárosban.

Európai viszonylatban is egészségkárosító a levegő minősége hazánkban. Az Európai Bizottság ezért Magyarország ellen pert, és a nitrogén-dioxid-szennyezettség miatt kötelezettségszegési eljárást indított.

Forrás: Greenpeace


Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!