Haladsz, már a második trimeszter utolsó hetében jársz. Ahogy közeleg a terhesség utolsó szakasza és a szülés időpontja, előfordulhat, hogy néhány régi ismerős újra beköszön: a fáradtság, vagy a gyakori pisilési inger. A fáradtság elsőre meglepő lehet, hiszen olyan jó volt mindig energiadúsnak érezni magad! Most meg újra kimerült vagy. Mi történt?

  • A növekvő méhed a felelős ezért az újra megjelenő tünetért. Ahogy a méhed egyre nagyobb lesz, napról napra több súlyt kell cipelned. Ez terheli a hátad, hozzájárul az alvási zűrökhöz (ilyenek a lábikragörcsök, álmatlanság, egy kényelmes pozíció megtalálása). Ezek együtt felemésztik az energiádat, és te egyszerűen csak kimerült leszel. Mit lehet tenni? Pihenj, amikor csak tudsz, iktass be egy nap többször 15 perceket, amikor semmivel sem foglalkozol. Igyál eleget.
  • Ne lepődj meg, ha néha (vagy gyakrabban) gyengének érzed magad, vagy szédülsz. Ez nem múlt el örökre az első trimeszter végével, sok kismamánál most kezdődik csak igazán. Ne felejts el eleget inni, és figyelj a vérkeringésed zavartalanságára.
  • Az újult erővel jelentkező gyakori vizelési inger már végig fogja kísérni a terhességed hátralevő részét. A baba is nő, és egyre több helyet foglal el a méhedben, ami nem képes a végtelenségig nyúlni, és a születésig folyamatosan tágas teret biztosítani. Így hát nyomja a hólyagodat, és folyton úgy érzed, már megint pisilned kell. Ez ellen sokat nem tehetsz, csak fogadd el a terhesség mellékhatásaként, és tartsd észben, hogy szülés után elmúlik.
  • Egyre erősebben jelentkezhetnek a Braxton Hicks összehúzódások. Már nem biztos, hogy teljesen fájdalmatlanok, gyakran okoznak kellemetlen érzést. Mindenképpen győződj meg arról, hogy ismered a meginduló vajúdás és szülés jeleit, és tudsz a jóslófájásokról is.
  • Gyakran jelentkező tünet az inkontinencia is ebben az időszakban. Ettől függetlenül persze kínos és kellemetlen a váratlan szivárgás, néhány csepp a nevetéstől, köhögéstől, tüsszentéstől. Mindig viselj betétet, és alkalmazd szorgalmasan a Kegel gyakorlatokat. Ezek segítségével erősíteni tudod a medencefenék izmait, amivel csökkentheted a vizeletszivárgást.
  • A vérző és gyulladt fogíny, orrdugulás, orrvérzés, gyomorproblémák mind sorra kerülnek. Közben nehezítheti az éjszakáidat a nyugtalan láb szindróma is. Ez szerencsére nem jellemző mindenkire, de azért elég gyakori. A láb mintha a saját életét élné, és nem törődne azzal, hogy te épp pihennél. Bizsereg, “idegeskedik”, mozgatnod kell. Egyes kismamáknál ez összefügg a vashiányos vérszegénységgel, vagy bizonyos ételekre való érzékenységgel. Próbáld ki a jógát, meditációt, nyújtást.
  • A szeméremdomb felett középtájon érezhetsz fájdalmat. Ez szerencsére igazán nem gyakori tünet, de annál fájdalmasabb, és rendszeres is. A hivatalos rövidítése az SPD. Okozója a relaxin nevű hormon, aminek hatására a medence körüli szalagok túl lazák és rugalmasak lesznek. Kifejezett fájdalmat jelent a túl sok álldogálás, főleg terpeszben, vagy magas sarkú viselése esetén. Segíthet éjjel egy párna a felül lévő láb alá támasztéknak, a hátúszás, esetleg egy erre a célra kifejlesztett széles öv, amely segít tartani a medencédet.
  • Külső változások: haj, körmök, bőr. A bőröd érzékenyen érinthet: a hiperpigmentációját okozhatják a terhességi hormonok. Eredményei a sötétebb szeplők és anyajegyek, a hasadon lefelé húzódó sötét vonal, és az arcodon megjelenő foltok. A szülést követően a legtöbb elszíneződés elhalványul majd. Maradj inkább mindig árnyékban, kerüld a napot, mert a napfény felerősítheti ezt a tünetet.


Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!