Ez már a 23. hét, sok mindenen túl vagytok már, de egy csomó minden vár még rátok. Vizsgálatok, változások, izgalmak és a szülés is. Vannak olyan körülmények, amelyek koraszülést okoznak, vagy koraszülést tesznek szükségessé. Nyilván az a legjobb, ha a baba kivárja a 40 hetet, de erre sokszor nincs lehetősége. Ha ezen a héten, vagy az elkövetkező hetekben születik meg, már van esélye kint is életben maradni.

Nagyon sok tényezőtől függ, hogy mennyi az esélye az életre, és mennyi az esélye az egészségre, de a lényeg, hogy van esély. Minden egyes nap, amit a baba a pocakban tölt, növeli a túlélési arányt, és persze az egészségét is.

Koraszülött baba

Történések

A kisbabád kb. fél kilót nyom, és már olyan, mint egy picike újszülött. A kobakja ugyan még egy kicsit nagyobb, a bőre elég pirosas, kevésbé áttetsző és nagyon ráncos, lanugo fedi, és még nem hízott eleget. Az izmai mozgatását folyamatosan gyakorolja, az ideg- és izomrendszere egyre fejlettebb. Ha azt tapasztalod, hogy egy nap többször is csuklik, nem kell megijedni, ez normális jelenség. A tüdejével még nem képes a légzésre, bár már készülődik rá.


Beszélj hozzá minél gyakrabban, hidd el, hallja a hangodat. Hallja a belső hangokat is, a gyomrodat, a szívedet, a véred áramlását, és kívülről a hajszárítót, az autót is. Ebből van, ami megnyugtatja, és van, ami megijeszti, érezni fogod a különbséget a mozgásán. Hallgass zenét, és táncolj rá, azt is érezni fogja.

Nézegess ultrahang felvételeket a fotógalériában a terhesség 23. hetéből. Küldd el a Te fotódat is!

Változások

Kezdődhet a hátfájás időszaka, ami iszonyú kellemetlenséget okoz. Duzzadhat a bokád, lábszárad, csuklód tájéka. Ez leginkább a nap végére, főleg nyáron jellemző, de télen is éppen annyira rémes. Sokszor a megváltozott vízvisszatartás miatt ijesztő méreteket ölthet, amikor már a strandpapucsba sem fér bele a lábad, az amilyen nevetséges, annyira rossz érzés.

Hogy a szervezeted meg tudjon szabadulni a sok folyadéktól, a szülés után rengeteget fogsz pisilni és izzadni. Addig is inkább a bal oldaladon feküdj, tedd fel a lábad, nyújtsd ki, amikor csak teheted, hosszú ideig ne állj és ne ülj egy helyben. Ne próbálkozz a kevesebb ivással, az nem megoldás, és kifejezetten káros. Az ödéma kis mértékben normális és elfogadott a terhesség alatt, ha már gombócra dagad a lábad, akkor muszáj orvosnak komolyabban megnéznie, nehogy preeclampsiáról legyen szó. Ha zsibbad a lábad, ha a duzzanat túlnő minden határon, megjelenik a kezeden, arcodon, hívd fel az orvosodat.

A méhed folyamatosan növekszik, változik a súlypontod, ezért ügyetlenebbnek tűnsz, mint általában. Vigyázz a pocakodra, már “kiáll”, számold bele, amikor közlekedsz akár a lakásban, egy polc, pult útban lehet. Gyakrabban tapasztalhatod a Braxton Hicks összeúhúzódásokat. A baba mozgását erőteljesen érezheted, még elég helye van, hogy megmutassa, mire is képes. Ez az egyik legjobb dolog a világon, figyelj rá, és élvezd, amíg tart.

Ha nem alszol túl jól, sétálj minden nap egy fél órát, az gyakran segít. Fizikailag is, meg lelkileg is, mert úgy érzed, tettél magadért valamit. A hasadon megjelenő sötétebb vonaltól ne rémülj meg, az csak a linea negrának nevezett csík, szülés után elmúlik.


Heti olvasnivaló:

Szükséges

Ha még nem tettétek, kezdhettek gondolkodni a köldökzsinórvér levételén. Nem olcsó mulatság, ezért alapos tervezést és szervezést igényel. Pótold a vitamint, leginkább vasra és magnéziumra lehet szükséged, ezt az orvosod tanácsa alapján kezdd el szedni. Előírhatja még a kalciumot és B6-ot is. Ha gyakran tapasztalsz méhösszehúzódásokat, vagy izomgörcsöket, akkor a magnézium nagyon fontos a számodra. Segít az idegeknek, izmoknak jó kondiban maradni, a hiánya viszont koraszüléshez vezethet. Ha nem elég az élelmiszerekben található magnézium mennyisége, akkor nem csak komplex vitaminkészítményeket választhatsz, van kifejezetten csak magnézium is.

Aranyos gondolat, hogy írj a babának. Írhatsz pl. levelet, verset, naplót. Írd le az érzéseidet, a reményeidet, álmaidat. Ha írásban nem vagy jó, lehet más is, pl. kép, emlékek összegyűjtése a terhességed idejéből.

Stressz és szorongás terhesség alatt

Ha gyakran vagy ideges, ideje megtanulnod relaxálni. Segíthet megbirkózni a terhesség alatt normálisan és kevésbé normálisan rád törő aggodalmakkal, és később is áldani fogod magad érte. Szuper dolog a kismamajóga, meg a sima lefekszem az ágyra és álmodozom változat is. A lényeg, hogy lazulj el, és lazítsd el az összes létező izmot a testedben. Ha még sosem próbáltad, elsőre technikai segítség nélkül nem fog menni, de ne add fel.


Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!