Terhesség hétről hétre: 20. hét

Hát ez is eljött, félidőnél tartasz. Egészen eddig a baba ülőméreteit szokták nézni a legtöbb helyen (van ahol csak a 15. hétig) ultrahang segítségével, de mostantól már a symphysis-fundus távolságát rendszeresen mérik, amihez elegendő a védőnő szakértelme is. Ennek célja a magzat fejlettségének külső méréssel történő megítélése.

Roppant egyszerű módszerrel, egy mérőszalag segítségével történik a vizsgálat. Ehhez le kell feküdni a vizsgáló asztalra vagy ágyra és lazítani. A vizsgálatot üres hólyaggal ajánlják végezni a pontosabb eredmény érdekében, ezért előtte menj toalettre.

Az orvos vagy védőnő kitapintja a méh fundusát (ez a méhtest felső széles, domború végét jelenti), és megméri a távolságot a fundus és a szeméremcsont felső széle között. Megvan a módja, hogyan helyes és hogyan helytelen a mérés, némi rutin kell hozzá. Ezt minden találkozáskor el kell végezni (elméletben), és fel is kell jegyezni a mért értéket, ebből kijön egy görbe.

Ha a fundus magassága sokkal nagyobb a vártnál, ikerterhesség gyanújára ad okot, vagy a normálisnál gyorsabban növekszik, vagy hamarabb fog megszületni a baba. Ha a görbe gyorsan emelkedik, akkor általában polyhydraminonra szoktak gyanakodni. Ezeknek az eltéréseknek az okait is ultrahanggal tudják kideríteni.

Az is előfordul, hogy kisebbet mérnek, mint ami várható lenne a terhességi kor alapján. Ez még lehet normális is, mert lehet az oka, hogy nem jól számították ki a terhesség korát, de néha lehet méhen belüli növekedési retardáció is az oka. Szintén ultrahanggal kell ellenőrizni.


Történések

A babádnak már szokásai vannak, jól hangzik, ugye? Van kedvenc alvópóza, és alvási időszakai is, amiket kis odafigyeléssel ki is tapasztalhatsz. Folyamatosan hízik, reagál a külső zajokra, és nagyon virgonc. Nagyjából 25 cm körül jár. Folyamatosan gyakorolja eddigi tudományait.

A bőre egyre bonyolultabbá válik, kialakulnak a különböző rétegek. A hízás ellenére még mindig soványka, a lanugo szigeteli és melengeti a szülésig, és még utána is kis ideig. A fogínye alatt ott vannak a később sok álmatlan éjszakát okozó fogacskák rügyei. A gyomra, belei, mája és egyéb hasi szervei már a zárt hasüregben helyezkednek el.

Nyelési gyakorlatokat végez, ami az emésztőrendszerének jó felkészítés. Szorgalmasan termeli a mekóniumot, ami vagy az első pelusok tartalma lesz, vagy már a méhben vagy szülés után távozik. Ha szeretnéd tudni a baba nemét, itt az ideje kérdezni. Segíthet a névválasztásban, a ruhavásárlásban, babaszoba díszítésében.

Nézegess ultrahang felvételeket a fotógalériában a terhesség 20. hetéből. Küldd el a Te fotódat is!
Terhesség hétről hétre: 20. hét

Változások

Kezdődhet a küzdelem a terhességi csíkokkal. Próbálkozhatsz csodakrémekkel, de az igazság az, hogy a genetikának nagyobb a szerepe, mint bármilyen kencéknek. Utólag lehet némileg szépíteni valamennyit rajtuk. Bővebben a striákról.  

Valószínűleg egyre nehezebben tudod átaludni az éjszakát. Ezt néhány szervezetedben zajló változásnak köszönheted. Éjszakáidat megkeserítheti a horkolás, még akkor is, ha egyébként nem vagy horkolós típus. Köszönheted a több ösztrogénnek, amely hozzájárul az orr nyálkahártyájának duzzanatához. Próbálj az oldaladon aludni, és a fejedet kicsit magasabbra párnázni.

Kínozhat a gyomorégés, és emiatt még kényelmetlenebbnek találhatod az ágyban fekvést. Amit tehetsz, hogy lefekvés előtt három órával már ne egyél, támaszd kicsit feljebb a felsőtestedet, és figyelj arra, hogy olyasmit egyél, ami nem bántja a gyomrodat.

Amikor épp a legszebb álmodat élveznéd, rád törhet a lábgörcs. Segíthet a mozgás, séta, kicsi torna. A sok forgolódás is megnehezíti a pihenésedet, ezért próbáld ki a sokpárnás verziót, hogy legyen, ami megtámaszt. Jó ötlet egy kismamáknak kifejlesztett párna is, ami kellően tart, ívelt, és mégis kényelmes.

Előfordulhat, hogy szinte folyamatosan meleged van, izzadsz az éjszaka közepén. Teljesen normális és gyakori jelenség, okozói a hormonok, a súlynövekedés, az emésztés változásai. Nyugodtan alhatsz kissé hűvösebb szobában is, csak a kimenetelekhez tarts a kezed ügyében egy köntöst, nehogy megfázz. Ha csak műszálas hálóingeid vagy pizsamáid vannak, szerezz be egy pamutot.

Nehezedre esik a felkelés? Nem csoda, máshol van a súlypontod, és egyébként is egyre nehézkesebb leszel. Ez jó ideig még csak romlani fog, találd ki a megoldást. Pl. a gördülő felkelést, a karjaid használatát. A karjaidnak amúgy is erősödnie kell, a baba cipelése nem kis feladat lesz.

Ha túl vagy több heti hányingeren és undoron, talán alig vártad, hogy végre ehess egy igazán jót, akár többfogásos vacsorát. De előtte gondolkodj egy kicsit. Ami eddig segített, hogy többször ettél keveset, az több szempontból is jó volt, a babának és neked is.

Tanulmányok szerint, azok az anyukák akik naponta 5-6 alkalommal esznek keveset, jobban bírják végig a terhességet. Tehát ha támad a terhességi éhség, csak egy keveset egyél.

Heti olvasnivaló:



Szükséges

Ha még nem jártál a választott kórházadban, vagy még nincs is, ne halogasd tovább. Ha valami nem tetszik, később már nem lesz lehetőséged variálni. Nagyon fontos, hogy olyan helyen szülj, ahol biztonságban érzed magad, ahol minden segítséget megkapsz nem csak fizikailag, de lelkileg is.

Olvass kismamák tapasztalatairól, de nézd meg a saját szemeddel is. Ha a dolgozók, fáradtak, kimerültek, nem kedvesek, nem segítőkészek az éppen ott levőkkel, veled sem lesznek azok.

A legtöbb helyen felkészítenek a szülés minden mozzanatára, és később megtanítanak az első feladatok elvégzésére, amelyekkel otthon már egyedül kell megbirkóznod.

Taníthatnak légzéstechnikákat, relaxációs gyakorlatokat, elmondják a fájdalom elviselésének vagy csökkentésének egyéb módjait, mikor kaphatsz fájdalomcsillapítót és milyet, felmerülhet-e esetlegesen műtéti beavatkozás, és akkor mire kell számítanod. Hiába mondják, hogy erre úgysem lesz szükség, nem kell tudnod róla, egyszerűen nem tudhatod előre.

Természetesen készülj a legjobbra, a természetes és komplikáció mentes szülésre, de legyél tisztában azzal is, hogy ha császárra kerül a sor, mi fog történni.

Ez azért fontos, hogy ne akkor rémülj meg, hogy nem tudsz semmit, hanem akkor is nyugodt tudj maradni, mert tisztában vagy vele, hogy mindent meg fognak tenni az érdeketekben. Tájékozódj előre, mit kell és mit lehet vinni, apukának mit szabad és mit nem.

Jó felkészülni a szoptatás ottani szokásaira, hogy megkapod-e a babát szülés után, milyen elhelyezésre számíthattok, van-e szoptatási “segéderő” a kórházban, mit kell vinni és mit lehet ott kölcsönözni.

És a szokásos: figyelj a vas és ásványi anyag beviteledre. A terhesség alatt a szervezetednek több vasra van szüksége, mint egyébként a növekvő vérmennyiség, a növekvő méhlepény és a baba miatt. És kényeztesd magad. A félidőt meg kell ünnepelni. 🙂


5 hozzászólás

  1. Andi
    • Magdi
  2. Sil
  3. Sil
    • Magdi

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!