A kicsit a pocakodban már nem embriónak, hanem magzatnak nevezzük. 🙂 Mivel a létfontosságú szervek kialakulása már túljutott a kritikus szakaszon, a magzat már nem annyira érzékeny a különböző hatásokra, mint az embrió volt. Azért még fenyegetik veszélyek végig a terhesség folyamán, ezért továbbra is nagyon fontos az összes vizsgálatra elmenni, és figyelni a szervezeted jelzéseire. Ha még nem jártál a fogorvosnál, ne halogasd tovább.

Fokozottan figyelned kell végig arra is, hogy milyen a környezeted, kerüld még a passzív dohányzást is. Ez szintén káros, rád és a babára nézve is. Ha dohányoznak körülötted, jobb, ha odébb állsz.

Ne mással törődj, hanem csak magatokkal, ezt az időszakot nem lehet újraélni. Nem mindenki fogja megérteni, és hajtogatják (természetesen a dohányosok), hogy ennyi nem árt. Mindegy, mit mondanak, nem érdemes a babát felesleges méreganyagok hatásainak kitenni.

Passzív dohányzás terhesség alatt


Történések

Tehát, ahogy említettem, már az összes létfontosságú szerve megvan, és működnek is, bár még fejlődni fognak a terhesség alatt. A kisbabád egyre emberibb, a kis farok már szinte sehol sincs. Még nagy a buksija, a testének csaknem a felét teszi ki. Az agya hihetetlen gyorsan fejlődik. A szikhólyag zsugorodni kezd. Lassan nem lesz már rá szükség, mert a méhlepény elég érett és teljesen működőképes, képes táplálni a babát.. Ezen a héten 40 mm körül jár.

A csontváza egyre erősebb, keményebb. Formálódnak a fülei. Bőre áttetsző. Csontjai, izmai fejlődnek. A legtöbb ízülete, így a könyöke, térde, bokája is látható. Felismerhetőek az ujjak a lábán és a kezén is. Már van hasnyálmirigye és epehólyagja is.

Nyelő mozdulatokat végez, ehhez a magzatvizet “használja”, ami ezáltal segít neki légző- és emésztőrendszer fejlődésében. Működnek a veséi is. Kicsi hajpihék kezdenek nőni a kobakján. A gerincének körvonalai jól láthatóak, és a gerincvelőből gerincvelői idegek kezdenek kinyúlni. Megjelennek a majdani fogacskák rügyei.

Nézegess ultrahang felvételeket a fotógalériában a terhesség 10. hetéből. Küldd el a Te fotódat is!

Változások

Tapasztalhatod a hangulatingadozás jelenségét, természetesen a hormonok miatt. Ezen némiképp segít a mozgás és a megfelelő táplálkozás is.

Székrekedés kínozhat, ez változó, kinél mettől és meddig tart. Megoldást jelenthet a teljes kiőrlésű gabonák, zöldségek, sok folyadék fogyasztása, a rendszeres testmozgás, ha nem vagy eltiltva tőle. Bővebben olvashatsz itt a székrekedésről.


Bár a terhesség még nem nagyon látványos, a párodnak jelezheti a vastagodó derekad, a növekvő melleid, neked pedig a puffadás. Kedvjavítónak a shoppingolás általában beválik, szerezz be néhány új ruhát, persze kismamáknak valót.

Ha alapvetően sportos típus vagy és egészséges, akkor sok mindent mozoghatsz a terhességed alatt, végig a kilenc hónapban is akár. Ez jól jön a harmadik trimeszterben, szüléskor, és utána is a gyermekágyi időszakban. Arra viszont sajnos nincs bizonyíték, hogy gyorsabban megy, vagy kevésbé fájdalmas a szülés, ha jó kondiban vagy, és hozzászoktál a terheléshez, de császár esetén segítséget jelent.

Tudtad-e?

A fejlődési rendellenesség (a Down-kór) időben történő kiszűrésében jelentős szerepe van a szakszerű ultrahangvizsgálatnak. Ezt a szűrővizsgálatot a terhesség 11. hetétől a 13. hét 6. napjáig végzik, amikor a magzat ülőmagassága (CRL) 45-84 mm között van. Olyan speciális apró jeleket keresnek, amelyek gyakran előfordulnak a kromoszóma rendellenességgel sújtott magzatoknál.

Szükséges

A baba egészsége és jóléte múlik azon, hogy mennyire tudod magatokat megvédeni a káros anyagoktól, hatásoktól a terhességed alatt. A festés nem a legjobb ilyenkor, de ha szükséges, akkor ne szívd be sokáig a szagát, kerüld a festék bőröddel való érintkezését.

Takarítás - természetes anyagokkal, gumikesztyűben

Valószínűleg nem fogod megúszni a nagytakarítást, és jobb előbb, mint nagy pocakkal a terhesség vége felé. Bár őszintén megmondom, szerintem minden kismama tart “még egy utolsó” nagytakarítást szülés előtt, hogy minden rendben várja a kis jövevényt. Ebben az esetben lehetőleg próbálj természetes megoldásokat keresni az erős vegyszerek helyett, ilyen lehet az ecet, citromlé, környezetbarát tisztítószerek. Esetleg a párod segíthet … 🙂

Ezenkívül tarts be néhány óvintézkedést. Viselj gumikesztyűt, lehet kapni könyökig érőt, hosszú ujjú pólót és hosszú nadrágot. Ennek nem a puhára párolásod a célja, hanem hogy még véletlenül se érintkezzen a bőröd vegyi anyagokkal. Ha szédülsz, hányingered van, hagyd abba, amit csinálsz, és azonnal menj friss levegőre.


One Response

  1. Orosz Tímea

Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!