A harmadik hét már izgalmakban bővelkedik, hiszen ez a babagyártás (a megtermékenyítés) hete. 🙂 Az nagyon jó, ha már az előző héten nekikezdtetek, mert az ovuláció időpontját előre pontosan megmondani nem lehet. És ugye nem akartátok elszalasztani, ha kicsivel előbb, a második héten volt?

Az ovuláció a ciklusod hosszától függően, általában valamikor a 12. és a 18. nap között esedékes. Ez tehát még lehet a második hét vége, és a harmadik hét is. Figyeld a tüneteket, az elárulhatja, hogy mikor volt.

Történések: a megtermékenyítés

A terhesség harmadik hetének egyik legfontosabb történése a megtermékenyítés, vagyis a győztes spermium eléri az áhított célt, az elé siető petesejtet. A fogantatásra nincs túl sok idő, mindössze néhány nap. Sem a petesejt, sem a spermiumok nem bírják hetekig a várakozást, már most türelmetlenek. 🙂

Az egymásra talált pár egyesül, és ezzel a leendő baba neme már el is dőlt. Hogy hercegnő vagy herceg lakik odabent, az apától függ. Az ő esetében ugyanis a 23. kromoszóma lehet X és Y is, míg az anyáé csak X lehet.

Bár biztosat még mindig nem lehet tudni, de van rá esély, hogy egy kis élet növekszik már a méhedben. Ha megfogant, a leendő baba még csak egy embrió, gyorsan osztódó sejtek halmaza. Jelenleg a méhed felé igyekszik, ahol már hólyagcsíraként majd jól bevackolja magát. A méhnyálkahártya már készülődik, hogy befogadja a megtermékenyített petesejtet.

Megtermékenyítés

Kb. a fogantatás utáni hetedik napon megkezdődik a beágyazódás, ami nagyjából egy hétig tart, tehát áthúzódik a negyedik hétre is. A beágyazódáskor a magzatboholy elkezdi termelni a HCG nevű hormont, ami bekerülve a véredbe, majd a vizeletedbe, megmutatja végre, hogy babát vársz. Megmondja a petefészkeknek, hogy nincs jelenleg petesejtekre szükség. A menstruációs ciklusod ettől kezdve szünetelni fog.


Most még a kicsi hólyagcsírád 🙂 az oxigént, tápanyagokat egy kezdetleges keringési rendszeren át kapja a méhfal ereiből. A méhlepény majd csak a negyedik hét végre lesz elég fejlett, hogy ezt a feladatot ellássa.

A HCG szintje gyorsan nő néhány héten keresztül. Előfordulhat, hogy már most pozitív lesz a teszt eredménye, de igazán nem valószínű,  mert a HCG szintje még túl alacsony ahhoz, hogy az otthoni tesztek érzékelni tudják. Ha esélyesnek látod, hogy terhes vagy, várj pár napot, és ismételd meg.
Ha terhes vagy, a baba kb. akkora, mint a gombostű feje.

Heti olvasnivaló:

Változások

A terhesség harmadik hetében nagy események történnek a méhedben. A ciklusodtól függően tapasztalhatod az ovuláció vagy a beágyazódás tüneteit.

  • Érezhetsz enyhe alhasi görcsöket, ezek csak rövid ideig tartanak.
  • Jelentkezhet pecsételő vérzés, ezen sem kell aggódni. A lényeg, hogy nem piros, nem olyan, mint egy normál havi vérzés. Ha nagyon erős fájdalmakat érzel, vagy erős vérzést tapasztalsz, azonnal fordulj az orvosodhoz, akár méhen kívüli terhességet is jelezhet.
  • Emelkedik a testhőmérsékleted, ha rendszeresen méred, akkor feltűnik, egyébként nem észlelhető, nem leszel lázas.
  • Gyakori tünet még a fáradtság, kimerültség,
  • kedélyingadozás, amelynek látszólag semmi oka sincs.
  • Érzékenyek, duzzadtabbak lehetnek a melleid, érintésre fájhat is kicsit.
  • Lehet, hogy már most gyakrabban mész pisilni, nyugi, ez csak rosszabb lesz.
  • Élesedhet a szaglásod, ami annyit jelent, hogy bizonyos, akár eddig kellemesnek talált illatot mostantól határozottan kellemetlen szagként értékelsz.

Szükséges

Amennyiben tervezted a babát, akkor nyilván már hónapok óta odafigyelsz a táplálkozásodra, a megfelelő mennyiségű vitamin bevitelére. Ezek természetesen nem csak a te egészséged, hanem a baba egészsége miatt is nagyon fontosak most már.

Folsav természetesen
Vannak olyan vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek, amelyekre fokozottan figyelned kell. Ilyen pl. a folsav. Ez az egész terhességed alatt fontos, de az első harmadban kifejezetten az. Segít megakadályozni a idegcső-záródási rendellenesség kialakulását, de legalábbis csökkenti a kockázatát. Ha nem szedsz terhesvitamint, akkor egyél sok narancsot, banánt, diót, zöldségeket. A halfélék közül jó választás a lazac, és a tőkehal is.

Nagyon fontos a kalcium a csontképzéshez, ezt főleg a tejtermékek, zöldek: spenót, brokkoli tartalmazzák.

Nyilván a c-vitaminra is figyelni kell, de ne ess túlzásba. A szervezet nem tárolja, a fel nem használt mennyiség kiürül. Hatékonyabb, ha minden nap eszel változatosan c-vitamint tartalmazó zöldséget, gyümölcsöt.

A d-vitamin a kalcium felszívódása miatt fontos, de tudni kell róla, hogy zsírban oldódik. A napsütés segítségedre van ebben, étel formájában pedig a tojás, tej, karfiol. Mindig friss ételt egyél, ügyelj a tisztaságra. Gondolj mindig arra, hogy ami terhesség nélkül nem okoz gondot, most a baba miatt veszélyes lehet.



Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!