Javában tart a nyári szünidő. A legtöbb szülő időben igyekszik megszervezni, kisakkozni, hogy minél több időt tölthessenek a gyerekek otthon, családi körben.

Ha van esetleg kistesó és az anyuka vele úgyis otthon lenne, akkor az egész nyár meg van oldva. Optimális esetben a nagyszülők is szívesen vállalják az unokákat néhány hétre, a fennmaradó időben pedig jöhetnek a táborok és a családi nyaralás. Ez utóbbiak esetén a gyerekeket nap mint nap új élmények érik, sok színes program várja őket, szinte észrevétlenül rohannak el a napok.

Az otthon töltött időről már mindez kevésbé mondható el. Eleinte gyereknek, felnőttnek egyaránt jól esik a hirtelen jött szabadság. Végre nem kell korán kelni és indulni a suliba, reggelenként lehet tovább lustálkodni az ágyban, délelőtt, délután tévézni. Este sokáig világos van, senkinek nincs kedve a szokott módon, már hétkor elkezdeni a zuhanyzást és a lefekvéshez készülődést.

Nem telik el egy hét, és azon vesszük észre magunkat, hogy totálisan szétcsúsznak a napok. A gyerekek gyakorlatilag “nem csinálnak semmit”, mégis egyre nehezebb őket felkelteni és ágyba küldeni. Ilyenkor jön az elkeseredés, és a pánikhangulatban hozott kapkodó döntések.

Bármilyen meglepő, a probléma gyökere a napirend hiányában van. Persze, már a szó hallatán is a legtöbb gyerek riadtan megborzong. Semmi kedvük otthon is iskolásdit játszani, és feladni a megérdemelt szabadságukat.


De ha esetleg más oldalról közelítjük meg a témát, ők is könnyebben kedvet kaphatnak hozzá. Megkérdezhetjük tőlük például, hogy mik a kedvenc időtöltéseik, mivel foglalkoznának szívesen a nyári szünetben.

A nők ártalmasabbak tartják a félelemkeltő képsorokat a gyermekekreBiztos sok dolgot felsorolnak, mint például: biciklizés, labdázás, olvasás, társasozás, játék anyával, tv, valami külső program (ami lehet akár bevásárlás vagy uszoda, séta a háztömb körül, könyvtár-látogatás, játszótér, fagyizás, stb.).

Mi is nyugodtan segíthetünk az ötletelésben, a lényeg, hogy a beszélgetés lelkes és jó hangulatú legyen. Ha ezzel elkészültünk, gyakorlatilag megvannak a főbb napirendi pontok. Már csak az étkezéseket és a felkelést illetve lefekvést kell beillesztenünk.

Ezek a pontok fogják a napirend vázát alkotni. Ezt is beszéljük át együtt. Meg fogunk lepődni, amikor a gyermekünk nagy büszkén maga áll elő a javaslattal, hogy már fél kilenckor simán fel tudna kelni reggel.

Ha elkészültünk, szinte csemege lesz beiktatnunk az egészbe a játékot és szórakozást. Arra figyeljünk, hogy legyen a napirendben mindenféléből (kinti és benti programok, mozgás és pihenés, és napi fél óra agytorna).

Végezetül készítsünk együtt nagy, színes táblázatot, és oda függesszük ki a lakásban, ahová a gyermek szeretné. Minél több beleszólása van az egész projektbe, annál szívesebben fogja tartani magát hozzá.

Fontos, hogy a megvalósításnál mi is legyünk következetesek, ez akkor megy könnyebben, ha hagyunk szabad mozgásteret magunknak is, hisz nincs két egyforma nap és mindig vannak váratlan események.

A jól működő nyári napirend nem korlátokat jelent egy gyermek számára, hanem lehetőséget, hogy úgy élje meg a szabadságát, ahogy eredetileg maga is eltervezte.

Kálmán Judit, pszichológus, coachKálmán Judit, pszichológus, coach

Web: www.pszichologustanacsado.hu
e-mail: info@pszichologustanacsado.hu
Tel.: 06-70-243-5307

Gyermekpszichológiával illetve kismama-relaxációval és tanácsadással foglalkozom. A pozitív pszichológia szemléletmódját képviselem. Tapasztalatom szerint a testi, lelki és szellemi harmónia megteremtése javítja a fizikai és lelki egészséget és a rugalmas alkalmazkodás képességét.



Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!