Mit is jelent az iskolaérettség, kérdezzük sokan szülők, amikor az oviban elhangzik, hogy erről kapunk tájékoztatást. Felmérik, osztályozzák, besorolják a gyereket. Szorongást okoz, érett, vagy sem? Ha nem, akkor az rossz, visszamaradott, gyengébb a többinél? Kicsit sem. Az iskolaérettség az iskolai életre való fizikai, pszichés és szociális alkalmasságot jelenti.

Magyarországon a közoktatási törvény értelmében a gyerek abban az évben válik iskolakötelessé, amelyikben augusztus 31-ig betölti 6. életévét.

Az iskolaérettség több szempontnak megfelelő fejlettséget feltételez. Elengedhetetlen:

  • a megfelelő testsúly és magasság,
  • a finommozgásokhoz szükséges izmok, csontok kellő állapota,
  • az érzékszervek épsége és a beszéd helyessége.

Az értelmi, érzelmi tényezők közül, szükséges

  • a logikus gondolkodás,
  • a kitartó figyelem,
  • megfigyelőképesség,
  • analizáló-szintetizáló képesség,
  • kíváncsiság, tudásvágy,
  • kötelességtudat megfelelő foka.

Feltétel továbbá a szocializációs tulajdonságok kellő fejlettsége is, beilleszkedési képesség, közösség elfogadása, viselkedési normák betartása.


Az óvoda nem az iskolára készít fel, hanem teljes személyiséget fejleszt: nevelési és oktatási tervekben jelölik meg azokat a feladatokat, amelyek segítenek, hogy a gyermekek elérjék a különböző képességek optimális fejlettségi fokát, amelyek segítik majd őket az iskolai életben való eligazodásban és sikeres helytállásban. (Optimális eset – priv.megj.)

Tehát az iskolaérettség nem egyenlő az okossággal és az ügyességgel, hanem egyfajta érettséget jelent a gyermeki fejlődés fokain. Az iskolaérettség megállapítása elsősorban az óvodapedagógusok feladata, akik a legtöbbet látják a gyermek valós tudását és teljesítményét.

Az iskolaérettség megállapításához sok esetben önmagában az óvónői szakvélemény nem elég. Ilyenkor van szükség egy iskolaérettségi vizsgálatra, melyet a lakóhely szerinti illetékes Nevelési Tanácsadóban végeznek. A vizsgálat célja annak a felmérése, hogy a gyermek testileg, lelkileg, fizikailag képes lesz e az iskoláskor követelményeinek megfelelni.

Hogy a gyermek mikor lesz iskolaérett, az változó, átlagosan 5-7 év közé tehető. Minden gyermek más, nem egyforma az érettség, fejlődési ütem. Az elméletet és a gyakorlatot egyensúlyba kell hozni, ebben segíthet az óvoda és a család közösen. Amiket figyelnek a gyerekeknél:

  • Fizikai alkalmasság
  • Pszichés alkalmasság, pszichikus képességek: (észlelés,megfigyelés,emlékezet, figyelem, gondolkodás)
  • Szociális érettség
  • és az egyéb ismeretek, mit „tudjon” a gyermek?

Ezekről lesz szó a következőkben.



Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!