Nem mindig könnyű egy ismeretlen (gyermek)orvosról megállapítani, hogy milyen orvos, milyen ember. Nyilván az a fontosabb, hogy mint orvosról miket lehet róla elmondani, de azért az emberi tényező is sokat számít. A “rossz” gyermekorvos jelei.

Manapság a legtöbben adnak a megjelenésükre, szemmel láthatóan sok prospektus, kicsiknek való matrica, különféle eszközök veszik őket körül. De ezek vajon miről árulkodnak? A tudásról? A kicsik szeretetéről? Vagy a sok orvoslátogatóról?

Elméletben mindegyik gyermekorvos szereti a gyerekeket, szakmailag magasan képzett, tisztában van a legújabb ajánlásokkal, nem vizsgálja és nem tömi a gyereket feleslegesen gyógyszerekkel, de ha kell, nem csak homeopátiás cuccot ír fel, empatikus, kommunikatív.


Az ma már nem annyira gyakori, hogy egy gyermek háziorvosi rendelőben dolgozó orvos látványosan túlhajszolt, kiégett és fásult legyen. Mégis, gyakran a bizalom helyébe érthetetlen negatív érzés lopakodik be. Anyai ösztön?

A rossz gyermekorvos 3 ismertetőjele

Célszerű elsősorban szakmai szempontokat figyelembe venni, de ha ezek rendben vannak, akadnak még más, szintén kényes kérdések.

1.) Szakmailag nincs a helyzet magaslatán

Sok mindent nem tud, gondja akad a helyes diagnózis felállításával, nincs jele folyamatos szakmai továbbképzéseknek, nincs tisztában az éppen aktuálisan érvényben lévő gyógyszerajánlásokkal, ellenjavallatokkal, inkább hagyatkozik szinte minden alkalommal homeopátiás szerekre.

Nem tart lépést

Ritkán ugyan (vagy mégsem?), de előfordul, hogy az orvos nem tart lépést a legújabb eredményekkel, ajánlásokkal, akármilyen orvosi információkkal.

Természetesen nem elvárható, hogy az orvos azonnal minden kérdésedre kapásból tudja a választ, vagy gondolkodás nélkül állapítaná meg a bajt. Az megint egy gyanús jel… olyan ember ugyanis nincs, aki mindig mindent elsőre egy pillanat alatt helyesen felismer, sosem téved.

De az már a jó orvos tulajdonsága, hogy felírja magának, utánanéz, következő alkalommal tájékoztat, ne adj isten, még fel is hív telefonon (asszisztens, védőnő), ha híre van.

Gyakran lehet megfigyelni, hogy az orrunk előtt hibáznak – sorozatosan (összekevernek betegeket, nem adnak át üzenetet egymásnak stb.). Mindenki követ el hibákat, de ha ismételten előfordulnak, ha rendszeres hanyagságot látsz, az biztosan rossz jel.

Újabb és újabb vizsgálatok szükségesek

Nagyon jó, ha az orvos a végére akar járni a bajnak, de óvatosságra int, ha minden egyes alkalommal újabb és újabb vizsgálatokra, tesztekre küld. Ennek lehet oka túlzott óvatosság, és lehet önbizalomhiány is, amikor a saját szemének, tudásának, ösztönének nem hisz. Akkor te hogy hihetnél?

Ha nem vagy biztos abban, hogy az elrendelt / ajánlott vizsgálatra valóban szükség van, akkor kérd ki másnak is a véleményét. Emiatt pedig ne legyen egy pillanatig sem lelkifurdalásod, hiszen a legjobb dolog, hogy te is gondolkodsz a dolgon, és láthatóan a legjobbat akarod.

A másik véglet ebben a kérdésben, amikor az orvos szerint semmi sem fontos, semmi sem komoly, a gyerek majd kinövi, esetleg (!) elviheted szakrendelőbe, ha nagyon aggodalmaskodsz. Ez is előfordulhat alkalmanként, mert melyik anya ne aggódna néha túlzottan a gyermekéért. De ha minden kérdésedre hasonló választ kapsz, hogy majd elmúlik, akkor nem árt egy másik orvost is megkérdezni. Néha igazán meglepő választ adnak.


Elismerések, okmányok, “bizonyítékok” hiánya

A legtöbb orvos büszkén teszi ki a falra a különböző okleveleket, elismeréseket, engedélyeket jó látható helyre. Ez persze garanciát semmire sem ad, de a hiányuk vagy kezdő orvost sejtet, vagy olyat, akinek nincs mire büszkének lenni. Esetleg csak simán nem fontos neki, hogy a bizalmadat még ezzel is erősítse.

Másrészt az egyik legjobb gyermekorvos, akivel találkoztam, épp akkor készült neonatológusnak, még nem is végzett, de az ügyeletet ő csinálta. Veteránokat megszégyenítő alapossággal, tudással, odafigyeléssel rendelkezett. Pedig ő még valóban nem sok mindent tudott volna a falra tenni.

Gyakran pedig az is számít, hogy mely kórházban van ismeretsége, hová küldi a betegeit, van-e egyáltalán olyan intézmény, ahol szívesen fogadják a nevét. Ezt titkolni nagyon nehéz, mert a kórházban a nővérek nem rejtik véka alá a véleményüket. Ami gyakran nem pozitív.A rossz gyermekorvos 3 jele

2.) Nem gyermekbarát a helyszín

A rendelője nem felel meg a mai kor kívánalmainak, a kialakítása nem gyerekbarát, nincs lehetőség a beteg és egészséges gyerekek szétválasztására, a felszereltsége hagy némi kívánnaivalót maga után.

Sajnos van még gyermekorvosi rendelő, pl, ahová nekünk elsőre mennünk kellett, ami még tisztán 70-es évekbeli. A hatalmas és hideg váróban kellett a babákat pelenkára vetkőztetni, és várni, amíg hívnak. Abban a váróban, ahol egészséges, beteg, gyerek és FELNŐTT várakozott a sorára. Az ugyanis nem csak egy gyermekorvos rendelője volt, hanem több orvosé együtt, egymás mellett, egy légterű váróval.

Szerencsére egyre több helyen vannak szuper módon kialakított helyszínek, szép színekkel, képekkel, játékokkal, meleggel télen, külön váróval beteg és egészséges gyereknek, esetleg külön beteg és egészséges rendelés. Érdemes körülnézni.

3.) Nem empatikus, nem hallgat meg, rosszul kommunikál

Tulajdonképpen fontos lenne, hogy segítsenek megérteni az egészségünket, ezért el kellene laikus számára is érthető módon magyarázni a leletet, orvosi vizsgálatok eredményeit, tájékoztatni a felírt gyógyszerekről, összefüggésekről, ahogy te is el tudod magyarázni a gyermeknek az ő szintjén a számára fontos dolgokat.

Nem figyel rátok, nem válaszol a kérdésekre

Még a legkiválóbb, legtöbb címmel rendelkező “nagy” orvosnak is meg kell hallgatnia a betegét (most inkább téged), és nyitottnak kell lennie a kétségekre, aggodalmakra és a visszajelzésekre is. Fontos, hogy a könyvei és a tapasztalatai alapján ne nyilvánítson azonnal hülye anyukának csak azért, mert mást reakciót várt, mint amit kapott pl. egy tanács esetén.

Nem bizalomgerjesztő az az orvos, aki ugyan tudja, mit kell tenni, de csak az az egyetlen lehetséges út és mód, és kérdezés nélkül úgy is kell tenned. Ehelyett figyeljen és legyen nyitott a kérdések megközelítésében.

Az orvosok nagyon elfoglaltak, ezt tudjuk jól, de a jó orvosnak valahogy mégis jut ideje megválaszolni a kérdéseidet, ráadásul nem egy kutyafuttában odavetett, általános és gyakorlatilag használhatatlan, még több kérdést felvető felelettel. Nagyon rossz jel, ha már nem mersz kérdezni, vagy előre bolondnak érzed magad miattuk, vagy azt gondolod, ő bolondnak fog tartani. Hol is a bizalom?

Hozzáállása közömbös, nemtörődöm

Szem előtt kell tartani, hogy nem egy új barátot szeretnél találni, hanem egy orvost. Tehát nyilván nem egy barátkozós, kedveskedős, lényegtelen dolgokról fecsegő valakit keresel, bár neked, de főleg a gyermeknek nagyon fontos, hogy a személyisége megnyerő legyen.

Ha csak távolságtartó, az még nem gond. De ha már hideg, leereszkedő, nem emlékszik a gyerekre, fogalma sincs, hogy hozzá jártok, mi történt nagyjából a gyerekkel, az gond.

Ezzel természetesen mindenki tisztában van, mégis, ha valakinek a neve mellett sok hangzatos cím áll, akkor könnyű átsiklani felette, hiszen olyan „nagy ember”. De egy felnőttnél sem, egy gyermeknél meg különösen nem lehet kettéválasztani a gyógyítást a gondoskodástól. Figyeld meg, hogy viselkedik, kommunikál a gyermekeddel, milyen kapcsolatot alakít ki, egyáltalán törekszik-e valamilyen kapcsolat kialakítására.

Az orvosi rendelőben történő látogatás nem csak neked ijesztő az első pillanatban, de a gyermeknek is. Idegen emberek, idegen hangok, idegen szagok. Fontos, hogy a gyermekorvosnak is számítson, hogy a kicsik a lehetőséghez mérten jól érezzék magukat, és ezért legyen egy kedves szava, egy mosolya.

Fontos, hogy az orvos tudjon a gyermek szintén beszélni, magyarázni, elmondani, mi és miért fog történni, és mutasson valódi melegséget és érdeklődést. Nem számít, hányan ajánlották, vagy milyen hangzatos címei vannak, ha a kicsi félelmeivel nem foglalkozik, téged is alig vesz észre, akkor számotokra ő nem jó orvos.

Nem ajánlja senki

Valamilyen híre mindenkinek van, csak az előjelekre nagyon kell figyelni. Néha kifejezetten sok anyukát is meg kell kérdezni, hogy el lehessen dönteni, az adott orvos a mi fogalmaink szerint jó vagy rossz orvosok táborába tartozik-e. Manapság a net nagy segítség, de arctalansága miatt nem mindig megbízható a kapott információ.

Nem tartja tiszteletben az idődet – vagyis titeket

Manapság a legtöbb helyen időpontra kell menni. Ez nagyon jó és kényelmes, bár néha akadnak fennakadások, meg kellemetlen percek, amikor valami azonnal kellene, de nincs szabad időpont. Mégis, ülhet a rendelőben valaki, aki csak beszélget (fontos új prospektusokat mutogat), miközben kint beteg gyerekek várnak, akár egy órán át.

Mennyi a normális várakozási idő? Általában 20 perccel simán lehet számolni, és nem is háborodik fel senki, ha egyszer-kétszer egy óra várakozás is előfordul. Na de minden alkalommal? Akkor minek az időpont?

És mit tegyél, ha nem jó az orvosotok?

Keress egy másikat, akiről csupa jót hallasz, aki szimpatikus, akiről már van némi fogalmad. Ha van ilyen, akkor menj el hozzá, és kérdezd meg, hogy vállal-e. A szabad orvosválasztás nem azt jelenti, hogy minden orvos köteles minden ismeretlen beteget elvállalni, hanem ennyit: jogod van megválasztani, megbeszélni vele, váltani. A papírokat elvben már ők kérik ki, de van olyan is, ahol neked kell kínos pillanatokat emiatt átélned. De a gyermekért? Mindent.


Szólj hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Don`t copy text!