Az együttalvás is lehet biztonságos

Amennyiben néhány apróságra odafigyelsz. Mondom ezt úgy, hogy végül mindkét gyermekemmel az együttalvásnál kötöttem ki. Az elsőnél még próbálkoztam először a saját ágyával, majd a saját szobájában a saját ágyával, aztán kb 3 hónapos korában feladtam. 🙂 És sokkal könnyebb lett az életünk.

A másodiknál már a babaöböllel kezdtünk, ami roppant praktikus – másoknak. Nekem nem jött be. Jött a saját ágya mellettem, de egy idő után hamar kipurcantam az éjjeli felkelés – fotelban elhelyezkedés – szoptatás – büfiztetés – óvatosan ágyba helyezés és újra kidőlés körforgásától.

Szóval a második gyerekem is a mi ágyunkban kötött ki, kettőnk között. És nem bántam meg. Sokan el sem tudják képzelni, és ahogy én látom, mindenkinek saját szíve joga ebben a kérdésben (is) határozni. És vagyunk jó páran, akiknek így jó. Elképzelhetetlen másképp. De van néhány sarkalatos pont, amire kőbe vésett szabályként kell tekinteni.

1.) Az első ilyen pont, hogy a hivatalos álláspontok és javaslatok szerint együtt aludni csak időre született és egészséges babával szabad. Hivatalosan egyet is értek, az egészséges részével mindenképp. Az időre született résznél a saját meglátásom, ami nem javaslat, nem tanács és semmiképp sem hivatalos álláspont, hogy ha egy-két héttel jött korábban, az a baba már nem számít koraszülöttnek, tehát rátérhetünk a többi pontra.

A nagyon korán született babáknál meg sajnos esély sincs az egy ágyban alvásra, hiába lenne nagyon jó. Az első gyerekemnél volt alkalmam a koraszülöttes létet alaposan megtapasztalni. Mire hazajutottunk az intenzív osztályos, utógondozó kórházas több hétig tartó kitérő után, már egyrészt egészséges volt, másrészt idősebb egy kicsit.


2.) Fontos a szoptatás, igény szerint, éjjel is. Nem mondom, hogy megállás nélkül, de a baba igényeinek megfelelően. Ez megint nem feltétlenül egy döntés kérdése, de ha mégis, dönthet az anyuka úgy is, hogy nem igény szerint szoptat. Alakulhat úgy, hogy a baba tápszert kap, sokféle út létezik. Ez csak egy ajánlás, amelyet a szakemberek támogatnak, de határozott tiltás, hogy tápszeres baba nem alhat az anyukájával együtt, az nem létezik.

3.) Sarkalatos pont a milyen körülmények között tudjuk az együttalvást megvalósítani. Az ágy legyen biztonságos. Ehhez hozzá tartozik a nem túl puha és süppedős matrac, a hatalmas párnák, nehéz takarók mellőzése. Ahogy nincs szükség játékokra sem. Ha olyan ágy áll rendelkezésre, amelynek van olyan része, ahova a baba (testrésze) befér, például egy ággyá alakítható ülőgarnitúra, ahol rés van a támla alatt, azt be kell tömni.

Ide tartozik, hogy a testünk épp elég hőt termel, nem kell a babát túlöltöztetni, és bár javasolt betakarni, a fejére ügyelni kell, hogy szabadon maradjon. Sokan kedvelik a hálózsákot, az kiváltja a takarót, és szabadon tud benne mozogni a baba.

Többféle vastagságú anyagból kapható, van téli és nyári, van 4 évszakos, van ujjatlan, hosszú és rövid ujjú is belőle. Szóval van bőven választék. Az együttalvásnál azonban sok. Ha a baba öbölben vagy saját kiságyban alszik, nagyon jó szolgálatot tehet.

A másik, amit sokan kedvelnek, mások már túlhaladottnak tartanak, az a pólya. Hivatalosan nem javasolt a pólya használata, főleg nem a szorosan, mozgásképtelenre csavart babák vannak rossz helyzetben. A pólyázás megakadályozza, hogy a baba szabadon mozogjon, testhelyzetet változtasson. A pólyában a baba könnyebben túl is melegszik, ami szintén kerülendő.

A mai ajánlások szerint a babát háton altatjuk. Ezek az ajánlások néha követhetetlenek, mert sokan egymásnak ellentmondó utasításokkal látnak el, például az oldalán, háton vagy a hasán való altatással kapcsolatban. Most mindenesetre a hátán javasolt. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden baba hajlandó is csak a hátán aludni, főleg, ha már kicsit nagyobb. De próbálkozni ér.

4.) A szülők ne álljanak se alkohol, se egyéb szerek befolyása alatt. Ez szerintem egy logikus tétel, mégis muszáj róla beszélni. Néhányan nem tudnak aludni alvást segítő bogyók nélkül, mások este szeretnek meginni egy-egy pohárkával, amikhez egyébként semmi közünk, és tegyék, ha úgy látják jónak. Csak akkor nem alhatnak a babával, mert veszélyeztetik.

Ide tartozik még a dohányzás is, amely ugyan nem módosítja a tudatállapotot, viszont kutatók bizonyítékai szerint a nikotin a légzés szabályozásában részt vevő agyi központok fejlődését károsítja. A dohányzó anyukák babáinál jellemzőbb az átmeneti légzéskimaradás (apnoé), mint a nemdohányzó anyukák csecsemőinél.

Erre “jó”, hogy a baba reagál a légzéskimaradás által okozott oxigénhiányra, mégpedig hirtelen ébredéssel, ha valaki azonban a terhessége alatt is dohányzott, akkor jó eséllyel ezt az életmentő ébredési reakciót is károsította.

Az együttalvás is lehet biztonságos

Összességében a babával való együttalvás lehet nagyon kényelmes, kellemes és boldog. Kényelmes, hiszen nem kell kimászni, ide-oda pakolászni, visszamászni, csak egymás felé fordulni. Kellemes, mert a baba illatánál, szuszogásánál, finom érintésénél nincs is jobb dolog az életben. Reggel pedig mi más adhatna nagyobb boldogságot, mint egy mosolygós és nyugodt baba, akinek első pillantása anyukájára esik, és máris jól indul a napja. 🙂



Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!