Kedves Judit!

Mi a véleményed az óvodások délutáni alvásáról a nyári szünidőben? Kell-e, muszáj-e, baj-e, ha elhagyjuk, és majd igény esetén visszatérünk rá? Gyermekem 4 éves múlt, és nem tudom ebben a melegben és izgalmas időszakban délután ágyba parancsolni. Az óvoda szerint ártok vele. Szerinted?

Válaszod előre is köszönöm: T. Renáta

A délutáni alvás igénye azonos életkorú gyerekek esetében is nagyon különböző lehet. Van azonban néhány árulkodó jel, amiből következtetni lehet arra, hogy szüksége lenne-e a gyermeknek erre az alvásidőre, vagy sem. Ha az óvodában könnyen elalszik, és az esti lefekvéskor sem túl éber, akkor mindenképpen jót tesz neki ez a kis plusz pihenés.

Jellemző a gyerekekre, hogy ha otthon azt érzik, megúszható a délutáni alvás, akkor mindent elkövetnek ennek érdekében, és később nehéz visszaszoktatni őket a korábbi rendre, ami esetleg szeptembertől az oviban is problémát jelenthet.


Ugyanakkor gyakran előfordul, hogy otthon már nem alszanak, de a közösségben elfáradnak délre, és ott a szabályokat is jobban tiszteletben tartják, így továbbra is szívesen szunyókálnak majd délutánonként.

A nyári szünetben is érdemes arra törekedni, hogy a gyermekek aludhassanak délutánonként, és a napirendjüket ennek megfelelően alakítani. Fontos, hogy ehhez megteremtsük a szükséges körülményeket, és lehetőleg ne tegyünk kivételt.

Ha viszont úgy látjuk, hogy nem működik a dolog, túl hosszú idő alatt aludna el a gyermek, nem érdemes erőltetni. Ebben az esetben elegendő, ha “csendes pihenőt” tartunk, egy kis olvasás, könyv nézegetés vagy zenehallgatás az ágyban vagy a kanapén is jót tesz nekik, és este fektessük le őket egy kicsit korábban.

Kálmán Judit, pszichológus, coachKálmán Judit, pszichológus, coach

Web: www.pszichologustanacsado.hu
e-mail: info@pszichologustanacsado.hu
Tel.: 06-70-243-5307

Gyermekpszichológiával illetve kismama-relaxációval és tanácsadással foglalkozom. A pozitív pszichológia szemléletmódját képviselem. Tapasztalatom szerint a testi, lelki és szellemi harmónia megteremtése javítja a fizikai és lelki egészséget és a rugalmas alkalmazkodás képességét.



Szólj hozzá!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Don`t copy text!