A terhesség megkeserítője: a hátfájás

A terhesség alatti hátfájás kifejezetten gyakori tünet. Ezzel együtt azonban, ha nem teszel semmit ellene, alaposan meg fogja keseríteni a mindennapjaidat, lehet, hogy nem tudsz tőle dolgozni, és a szülés is nehezebbé válhat. A terhesség alatt elviselt, eltitkolt, kezeletlen hátfájás ráadásul a szülés után hosszú ideig megmaradó problémákhoz vezethet.

Igen, tényleg megtapasztalja a legtöbb kismama, de a terhesség természetes részeként alapból elfogadni nem a legjobb döntés. Hogy a várandósság a lehető legkényelmesebb legyen, kellemes élmény, és hogy a szülés is minél könnyebb legyen, a hátfájásra a terhesség elejétől a végéig oda kell figyelni, és a lehető leggyorsabban kezelést, tanácsot kell kérni.

A terhesség alatt hosszú ideig (több hétig, hónapig) tartó derékfájás egy előrejelzés, hogy a fájdalom a szülés után sem múlik majd el egykönnyen. Hasonlóképpen, minden szülés utáni fájdalom, ami 6-8 hétnél tovább tart, kezelést igényel annak érdekében, hogy a krónikussá válás (akár hátfájásról, akár a terhesség alatt kialakult, később visszatérő problémákról van szó) elkerülhető legyen.

Derékfájás terhesség alattA hátfájás nagyon gyakori, elkerülni szinte lehetetlen. A kismamák legnagyobb része valamilyen formájával találkozik a a terhessége folyamán. Az enyhe, konkrét tevékenységekhez köthető fájdalomtól terjedhet az akut hátfájásig, amiből majd könnyen lesz krónikus hátfájás a későbbiekben.
Tanulmányok szerint a derékfájás a terhesség 5-7. hónapja között a leggyakoribb. Egyes esetekben azonban a derékfájás már korán, 8-12 héttel a teherbeesés után elkezdődhet. Azoknál a kismamáknál, akiknek már amúgy is van kisebb-nagyobb hát- vagy derékproblémájuk, nagyobb a kockázat arra, hogy fájjon a hátuk, és náluk ez sajnos hamarabb is fog előjönni.

Két gyakori típusa van a terhesség alatti hátfájásnak: a derék- és a csípőtáji fájdalom. A különbséget nem árt tudni e kettő és a szülési fájdalom között, ami sokszor szintén hátfájásként indul.

  • A derékfájás leginkább a deréktájon és a derékrész fölött a hát középén jelentkezik, néha kisugározhat a lábaidba is. Általában a deréktáji fájdalom hasonló a terhes és nem terhes nőknél. Ez a fajta fájdalom jellemzően erősödik a tartós testhelyzettől (ülés, állás, ismétlődő emelés), és a gerincoszlop melletti izmok gyengesége is tapasztalható terhesség alatt.
  • A csípőtáji fájdalom négyszer gyakoribb, mint a deréktáji fájdalom. Ez erős fájdalmat jelent a csípő alatt és mellett, és / vagy alatt a csípő mindkét oldalán. Tapasztalható egyik vagy mindkét oldalon. Kiterjedhet a fenékre, a comb hátsó oldalára, de a térd alá általában nem sugárzik ki. A fájdalmat nem oldja hamar a pihenés, és a reggeli ízületi merevség is jellemző lehet.

Az olyan munka, amelyik azzal jár, hogy a tartósan “extrém” (persze csak ebből a szempontból :) ) testhelyzetben kell lenned (pl. ülsz a számítógép előtt, sokat hajolsz előre akár ülve akár állva), növeli a  terhesség alatti hátfájás kialakulásának kockázatát. Ellentétben sok mással, ami a terhesség alatt jelentkezik, egy korábbi jó kondi nem feltétlenül előzi meg…

Néhány tipp

  • Találd meg a megfelelő testhelyzetet, és figyelj oda, hogy meg is tartsd. A baba növekedésével a súlypontod eltolódik, és emiatt a legtöbb kismama gyakran tarta másképp a hátát, fenekét, mert olyan érzés, mintha rögtön elesne. Tartsd magad egyenesen, és válassz lapos sarkú cipőt.
  • Alváskor amúgy is az oldalt alvás javasolt terhesség alatt, és ez ebből a szempontból is igaz. A legjobb, ha mindkét, de legalább az egyik térded behajlítva tartod. Használj párnákat, sokat segítenek. Tehetsz a hasad alá, a térdeid közé, vagy akár az egész tested kipárnázhatod, hogy tartson.
  • Masszázs, dörzsölés, hideg vagy meleg (esetleg váltakozó) borogatás, akupunktúra mind segíthet enyhíteni a fájdalmat. A fülakupunktúra terhesség alatt is biztonságos, csak figyelj oda, hogy kihez mész.
  • Mozgás, torna, jóga, úszás. Ha szabad, jó ötlet a szobabicikli is. Kismamatornán megtanítják a kismedence izmainak nyújtását, erősítését is, az nagyon hasznos.

Fontos tudni, hogy a szülési fájdalom egy más típusú fájdalom. Ez inkább hasonló a (túl) intenzív menstruációs görcshöz, és a következő jellemzői vannak:

  • tompa, de tartós a fájdalom
  • az intenzitása a gyakorisága egyre növekszik
  • nincs rá hatással, hogy mit csinálsz, míg a hátfájást gyakran valamilyen pozíció vagy tevékenység váltja ki. Ezt pedig a szülés. :)

Ha tetszik, kattints valamelyik ikonra! Köszönöm!

Facebook Twitter Plusone

Hozzászólások

A terhesség megkeserítője: a hátfájás — 2 hozzászólás

  1. én alapól is hátfájós vagyok, és eddig az segített ha erre az ún. szöges ágy matracra feküdtem; a gond csak annyi, hogy mindenhol azt írják, hogy terhesség alatt nem ajánlott
    viszont mivel sehol nem írják, hogy mi baja lenne tőle az embernek (így gyanús, hogy csak azért írják, hogy nehogy valaki erre fogja ha bármi baja lesz), ebben a bejegyzésben meg még az is szerepel, hogy az akupunktúra veszélytelen, gondoltam rákérdezek, hogy tud-e erről valaki valamit :)
    nem fáj (még) jobban a hátam, mint egyébként szokott, de azért nagy segítség lenne ha maradhatnék a szokásos gyógymódomnál

    • Ha rákattintasz a linkre, egy interjút találsz egy Uzsoki kórházban található főnővérrel, aki fülakupunktúrával is foglalkozik, és nem egy kismamája van. Nem minden akupunktúráról volt szó, bár nem egyértelmű, mindjárt javítom.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>