A terhesség megkeserítője: a hátfájás

A terhesség alatti hátfájás kifejezetten gyakori tünet. Ezzel együtt azonban, ha nem teszel semmit ellene, alaposan meg fogja keseríteni a mindennapjaidat, lehet, hogy nem tudsz tőle dolgozni, és a szülés is nehezebbé válhat. A terhesség alatt elviselt, eltitkolt, kezeletlen hátfájás ráadásul a szülés után hosszú ideig megmaradó problémákhoz vezethet.

Igen, tényleg megtapasztalja a legtöbb kismama, de a terhesség természetes részeként alapból elfogadni nem a legjobb döntés. Hogy a várandósság a lehető legkényelmesebb legyen, kellemes élmény, és hogy a szülés is minél könnyebb legyen, a hátfájásra a terhesség elejétől a végéig oda kell figyelni, és a lehető leggyorsabban kezelést, tanácsot kell kérni.

A terhesség alatt hosszú ideig (több hétig, hónapig) tartó derékfájás egy előrejelzés, hogy a fájdalom a szülés után sem múlik majd el egykönnyen. Hasonlóképpen, minden szülés utáni fájdalom, ami 6-8 hétnél tovább tart, kezelést igényel annak érdekében, hogy a krónikussá válás (akár hátfájásról, akár a terhesség alatt kialakult, később visszatérő problémákról van szó) elkerülhető legyen.

Derékfájás terhesség alattA hátfájás nagyon gyakori, elkerülni szinte lehetetlen. A kismamák legnagyobb része valamilyen formájával találkozik a a terhessége folyamán. Az enyhe, konkrét tevékenységekhez köthető fájdalomtól terjedhet az akut hátfájásig, amiből majd könnyen lesz krónikus hátfájás a későbbiekben.
Tanulmányok szerint a derékfájás a terhesség 5-7. hónapja között a leggyakoribb. Egyes esetekben azonban a derékfájás már korán, 8-12 héttel a teherbeesés után elkezdődhet. Azoknál a kismamáknál, akiknek már amúgy is van kisebb-nagyobb hát- vagy derékproblémájuk, nagyobb a kockázat arra, hogy fájjon a hátuk, és náluk ez sajnos hamarabb is fog előjönni.

Két gyakori típusa van a terhesség alatti hátfájásnak: a derék- és a csípőtáji fájdalom. A különbséget nem árt tudni e kettő és a szülési fájdalom között, ami sokszor szintén hátfájásként indul.

  • A derékfájás leginkább a deréktájon és a derékrész fölött a hát középén jelentkezik, néha kisugározhat a lábaidba is. Általában a deréktáji fájdalom hasonló a terhes és nem terhes nőknél. Ez a fajta fájdalom jellemzően erősödik a tartós testhelyzettől (ülés, állás, ismétlődő emelés), és a gerincoszlop melletti izmok gyengesége is tapasztalható terhesség alatt.
  • A csípőtáji fájdalom négyszer gyakoribb, mint a deréktáji fájdalom. Ez erős fájdalmat jelent a csípő alatt és mellett, és / vagy alatt a csípő mindkét oldalán. Tapasztalható egyik vagy mindkét oldalon. Kiterjedhet a fenékre, a comb hátsó oldalára, de a térd alá általában nem sugárzik ki. A fájdalmat nem oldja hamar a pihenés, és a reggeli ízületi merevség is jellemző lehet.

Az olyan munka, amelyik azzal jár, hogy a tartósan “extrém” (persze csak ebből a szempontból :) ) testhelyzetben kell lenned (pl. ülsz a számítógép előtt, sokat hajolsz előre akár ülve akár állva), növeli a  terhesség alatti hátfájás kialakulásának kockázatát. Ellentétben sok mással, ami a terhesség alatt jelentkezik, egy korábbi jó kondi nem feltétlenül előzi meg…

Néhány tipp

  • Találd meg a megfelelő testhelyzetet, és figyelj oda, hogy meg is tartsd. A baba növekedésével a súlypontod eltolódik, és emiatt a legtöbb kismama gyakran tarta másképp a hátát, fenekét, mert olyan érzés, mintha rögtön elesne. Tartsd magad egyenesen, és válassz lapos sarkú cipőt.
  • Alváskor amúgy is az oldalt alvás javasolt terhesség alatt, és ez ebből a szempontból is igaz. A legjobb, ha mindkét, de legalább az egyik térded behajlítva tartod. Használj párnákat, sokat segítenek. Tehetsz a hasad alá, a térdeid közé, vagy akár az egész tested kipárnázhatod, hogy tartson.
  • Masszázs, dörzsölés, hideg vagy meleg (esetleg váltakozó) borogatás, akupunktúra mind segíthet enyhíteni a fájdalmat. Az akupunktúra terhesség alatt is biztonságos, csak figyelj oda, hogy kihez mész.
  • Mozgás, torna, jóga, úszás. Ha szabad, jó ötlet a szobabicikli is. Kismamatornán megtanítják a kismedence izmainak nyújtását, erősítését is, az nagyon hasznos.

Fontos tudni, hogy a szülési fájdalom egy más típusú fájdalom. Ez inkább hasonló a (túl) intenzív menstruációs görcshöz, és a következő jellemzői vannak:

  • tompa, de tartós a fájdalom
  • az intenzitása a gyakorisága egyre növekszik
  • nincs rá hatással, hogy mit csinálsz, míg a hátfájást gyakran valamilyen pozíció vagy tevékenység váltja ki. Ezt pedig a szülés. :)

Ha tetszik, kattints valamelyik ikonra! Köszönöm!

Facebook Twitter Plusone

Szólj hozzá!



A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>