Terhesség előtt javasolt táplálkozás

Terhesség alatti táplálkozás: mikor, mit, mennyit és hogyan. Örök kérdések minden terhes nő életében.

Ha teherbeeséssel próbálkozol, gondolj a régi mondásra: az vagy, amit megeszel. Na persze nem szó szerint, de minden, amit elfogyasztasz, hatással van az egész szervezetedre, a vértől kezdve a hormonokon át mindenre.
Az általános vélemény szerint nagyjából 3-12 hónapra van ahhoz szükség (kinek mennyire), hogy az étkezési szokások gyökeresen, alapjaiban tudjanak megváltozni, és ne ess újra a régi hibákba. Ez azért nem azt jelenti, hogy már késő belekezdeni a változtatásba, mert nem az! Íme néhány kiemelt terület, amire figyelned kell.

Alkoholfogyasztás

Egy pohár bor vagy sör alkalmanként nem fogja rontani az esélyeidet a fogamzásra. Csak arról legyél meggyőződve, hogy még nem vagy terhes, amikor elfogyasztod, mert az alkohol hatással lehet a kisbabád fejlődő szervezetére. A lényeg, hogy legyél antialkoholista az ovuláció és a menstruáció közötti időszakban. A legjobb alkalom egy ital elfogyasztására tehát az a nap, amikor megjön. :)

Ha viszont azért esel nehezen teherbe, mert rendszertelen a ciklusod, nem lehet tudni, mikor lesz az ovulációd az adott hónapban, akkor jobb a biztonságra törekedni, és nem fogyasztani alkoholt. Egyelőre nincsenek 100%-os eredmények arra vonatkozóan, hogy a rendszeresebb italozás hatással lenne a teherbeesésre, de azért nem zárják ki teljesen a lehetőségét, hogy alkoholfogyasztásos szokásokkal nehezebb a fogantatás.

Koffein

A kutatási eredmények vegyesek arra vonatkozóan, hogy hogyan hat a koffein a termékenységere. Általában azt javasolják, hogy mérsékelni kell a koffein fogyasztását, maximum egy adag kávéra naponta. Ha azonban nem akar összejönni a baba, akkor még ezt is jó ötlet lehet hagyni, mert a koffein összehúzza az ereket, lassítja a vér áramlását, és potenciálisan megnehezíti a petesejt dolgát.

Ha viszont egyik pillanatról a másikra lemondasz a kávédról, mellékesen csúnya fejfájásra is számíthatsz. Ha tehát így döntesz, tedd fokozatosan. Minden nap egy kicsivel kevesebb koffein, kiváltva a koffeinmentes kávéval, amíg le nem szoksz róla.

Szénhidrátok

A szénhidrátok vitatottak manapság, de az biztos, hogy nem szabad teljesen kihagyni az étrendből. A finomított szénhidrátok, mint pl. a fehér kenyér, tészta, fehér rizs fogyasztása direktben nem fogja csökkenteni a teherbeesés esélyét, de a szervezeted működésére mindenképpen hatással vannak.

A finomítási eljárás következtében a gabonát megfosztják 17 kulcsfontosságú tápanyagtól. Ezek közül több jó a termékenység szempontjából, mint az antioxidánsok, B-vitaminok, vas. Ha tehát babát szeretnél, akkor az első lépés az étrendben a tápanyagban gazdag ételek legyenek, ezek közül is a teljes kiőrlésű gabonák, és ami abból készült.

Halak

Ha a higanytól való félelem miatt egyáltalán nem eszel halat, azzal sem teszel jót. A szervezetnek szüksége van omega-3 zsírsavakra az optimális termékenységhez, és a hal a legjobb forrás. Ennek ellenére érthető, hogy a higanytól félnek a leendő anyukák, hiszen ártalmas a a fejdőlő magzatra, és sokáig tart, mire kiürül a szervezetből (akár egy évig is). A megoldás az, ha kerülöd az általában higanydúsként definiált halak (cápa, kardhal, királymakréla, nyers kagyló) fogyasztását, és másikat választasz (ilyen lehet a rák, harcsa, lazac, konzerv tonhal – ezt is vitatják).

Ha nem mered, vagy nem eszel húst, akkor egyél lenmagot. A lenmag gazdag forrása az omega-3 zsírsavaknak, és könnyen megtalálhatod bioboltokban (ma már nem csak ott). Megveheted magként, ledarálod, és használhatod fűszerként kenyérre, pirítósra akár. Vehetsz lenmagolajat is, azt teheted salátára. Egyedül a főzést kerüld a lenmagolajjal, mert a hő elpusztítja a jótékony tápanyagokat.

Vaspótlás

A legjobb megoldás még a terhesség előtt feltölteni a vasraktárakat, és ez különösen igaz azokra, akiknek a menstruációjuk erős. A havi vérzés ugyanis folyamatosan üríti a vasat a szervezetből. A terhesség alatt a baba mindent elszipkáz, amire csak szüksége van, és nem jó öltet eleve mínuszból indulni. A terhesség végére egyébként jellemző a legtöbb kismamára, hogy vashiányos lesz. Kereshetsz vastartalmú ételeket, de dönthetsz a vitaminkészítmény mellett is, az orvosoddal azonban beszéld meg.

Fehérje

A fehérje érdekes kérdés, főleg a manapság divatos és híres diéták fényében. Volt egy kutatás, amelyben megállapították, hogy a magas fehérjetartalmú étrenden tartott egerek kevésbé voltak termékenyek, mint a normál étrendet “követők”. Ez azonban egyáltalán semmit sem jelent egy nő szempontjából, mert a szaporodási ciklusunk teljesen más, mint az egereké.

A terhesség előtt és alatt különösen figyelni kell arra, hogy nem szabad olyan étrendet választani, ami bármelyik élelmiszercsoportot teljesen kizárja, vagy bármelyik típusú élelmiszerre túl nagy hangsúlyt fektet. Tehát a fehérjét sem szabad kizárni, a szervezetnek szüksége van rá.

Vitaminkészítmények

Megvan a lehetőséged, hogy dönts: vitamint szedsz, vagy az élelmiszerekből próbálod a szükséges mennyiségű vitamint, ásványi anyagot, mindenfélét bejuttatni. Választhatsz általános vitaminkészítményt, és szedhetsz terhesvitamint is már a terhességed előtt (úgyis ezt javasolják). Ha a magzatvédő vitamin szedése mellett döntesz, akkor készülj fel rá, hogy amellett, hogy drágábbak, sok nő szervezete (konkértan a gyomra) nehezebben viseli őket, mint a simákat. Éppen ezért javasolt a magzatvédő vitamint a vacsora körül bevenni.

Ha a terhesvitamin helyett a multivitamin mellett döntesz, figyelned kell arra is, hogy a választottad a megfelelő mennyiségű vitamint tartalmazza, plusz egyéb kiegészítésre is szükség lesz. Ilyen a folsav, a B12, és az ellenkezőjére is: ne legyen benne túl sok az A-vitamin (napi adag: max 770 mikrogramm, azaz 2565 nemzetközi egység). A természetesen (ételekben) előforduló A-vitamin mennyisége miatt nem kell aggódni.

A párod étkezése is fontos

A végén pedig ezt is számításba kell venni: nem csak a te szervezetednek van szerepe a megtermékenyülésben. A lelendő apáknak is szükségük van multivitaminokra, nekik a cink- és a szeléntartalmú készítmény az, amit legalább három hónappal a fogantatás alatt javasolnak szedni. Tanulmányok szerint ezek az ásványi anyagok segítik az egészséges és virgonc spermák fejlődését. A három hónap pedig azért kell, mert nagyjából 90 nap telik el a sperma termelődéstől a petesejttel való találkozásáig.


Ha tetszik, kattints valamelyik ikonra! Köszönöm!

Facebook Twitter Plusone

Szólj hozzá!



A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>